Ontslag gegeven - Opzegtermijn onderling overleg

jfm
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag gegeven - Opzegtermijn onderling overleg

#1 , 30 jul 2012 13:21

Hallo,

Ik heb recent mijn ontslag geven en omwille van het brutoloon val ik onder de regeling van "onderling overeen te komen opzegtermijn" met min. 1,5 maand en max. 4,5 maand. Ik ben iets meer dan 3,5 jaar werkzaam bij dit bedrijf. Mondeling is er een akkoord met mijn werkgever dat ik 2 maanden opzegtermijn doe en op 1 oktober bij mijn nieuwe werkgever kan starten. Mijn huidige werkgever wil echt wel een aantal voorwaarden aan deze opzegtermijn koppelen en dit op papier zetten. Praktisch gezien wil mijn werkgever de opzegtermijn linken aan kennisoverdracht en een aantal projecten die ik moet overdragen. We zijn ook mondeling overeengekomen dat ik in ruil voor 2 maanden opzeg, geen sollicitatieverlof zal nemen.

Nu heb ik daar op zich geen enkel probleem mee en wil ik alle nodige medewerking hieraan verlenen maar ik zou graag weten waar ik aan toe ben en waar ik mij kan aan verwachten. Heeft het onderwerpen van een opzegtermijn aan die voorwaarden een juridische waarde? Kan mijn werkgever zich dan tijdens de opzegtermijn plots bedenken als hij niet tevreden is met de kennisoverdracht en 3 of 4 maanden eisen? Kan mijn werkgever bv. ook reeds vastgelegd verlof (van voor mijn ontslag) plots intrekken? Kortom, wat zijn de wederzijdse rechten en plichten en wat is precies afdwingbaar?

Alvast heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2012 13:54

Die kennisoverdracht is moeilijk te "meten", natuurlijk.Als uw baas beweerd dat deze kennisoverdracht binnen twee maand niet afgerond is, begint de miserie. Kan je geen concretere, meetbare, criteria laten opnemen in plaats van een vage omschrijving als "kennisoverdracht"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jul 2012 21:15

Hallo,

Ik heb recent mijn ontslag geven en omwille van het brutoloon val ik onder de regeling van "onderling overeen te komen opzegtermijn" met min. 1,5 maand en max. 4,5 maand. Ik ben iets meer dan 3,5 jaar werkzaam bij dit bedrijf. Mondeling is er een akkoord met mijn werkgever dat ik 2 maanden opzegtermijn doe en op 1 oktober bij mijn nieuwe werkgever kan starten. Mijn huidige werkgever wil echt wel een aantal voorwaarden aan deze opzegtermijn koppelen en dit op papier zetten. Praktisch gezien wil mijn werkgever de opzegtermijn linken aan kennisoverdracht en een aantal projecten die ik moet overdragen. We zijn ook mondeling overeengekomen dat ik in ruil voor 2 maanden opzeg, geen sollicitatieverlof zal nemen.

Nu heb ik daar op zich geen enkel probleem mee en wil ik alle nodige medewerking hieraan verlenen maar ik zou graag weten waar ik aan toe ben en waar ik mij kan aan verwachten. Heeft het onderwerpen van een opzegtermijn aan die voorwaarden een juridische waarde? Kan mijn werkgever zich dan tijdens de opzegtermijn plots bedenken als hij niet tevreden is met de kennisoverdracht en 3 of 4 maanden eisen? Kan mijn werkgever bv. ook reeds vastgelegd verlof (van voor mijn ontslag) plots intrekken? Kortom, wat zijn de wederzijdse rechten en plichten en wat is precies afdwingbaar?

Alvast heel erg bedankt!
ivm in het vet: een minimum bestaat niet, minimum kan 0 euro / 0 seconden zijn.

kennisoverdracht is zo vaag als maar kan zijn, zoals hierboven gezegd. Hou het op 2 maand, da's niet overdreven kort voor iemand ide 3,5 jaar werkt bij een werkgever (tenzij je een essentiële functie had). Kennisoverdracht van 3,5 jaar werken in 2 maand lijtk me zeker ruim.

In een akkoord over de opzegtermijn kan je alles zetten, behalve het afnemen van je eigen rechten op voorhand.

Reclame

jfm
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 01 aug 2012 23:23

Bedankt voor de tips!

Mijn opzeg heb ik in elk geval gegeven via aangetekend schrijven maar met de vermelding van "onderling overeen te komen opzegtermijn". Ik wacht nu op een officieel en door mijn werkgever ondertekend document dat de mondelinge afspraak bevestigd en ik zelf ook nog moet ondertekenen. Ik ga zeker proberen rekening te houden met jullie advies bij het doornemen ervan.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2012 11:53

Mijn opzeg heb ik in elk geval gegeven via aangetekend schrijven maar met de vermelding van "onderling overeen te komen opzegtermijn".

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 37. (§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
Op straffe van nietigheid
dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 aug 2012 13:34

wel opmerken dat die nietigheid relatief is en gedekt kan worden o.a. door die opzegtermijn die overeengekomen wordt... In de praktijk is dit dus normaal geen enkel probleem, tenzij de werkgever nu de AO plots zou beëindigen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”