Ziekte gevolgd door vakantie

write_me
Topic Starter
Berichten: 2

Ziekte gevolgd door vakantie

#1 , 26 jul 2012 15:45

Hallo,

Ik ben thans in ziekteverlof vanwege een conflict met de werkgever
Nu heb ik voor volgende week 2 weken verlof in het buitenland voorzien.
Ik wilde het ziekteverlof beeindigen en mijn vakantiedagen opnemen en dan over 3 weken bekijken of ik mijn werk ga hervatten.

Is dat verstandig wat ik wilde doen?
Of kan ik beter in ziekteverlof blijven?
En hoe zit het dan met de vakantiedagen?

En kan de werkgever als ik ziekteverlof beeindig, mij de vakantie periode ontzeggen en als ik toch weg ga zo een "no show"veroorzaken?
Want dat zou wellicht als een verbreking van de AO opgevat kunnen worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jul 2012 09:46

vakantie is in onderling overleg te nemen met de werkgever. Als je nu pas verlof vraagt voor volgende week, lijkt me dat redelijk laattijdig en zal, bij niet-goedkeuring van het verlof je werkgever dit waarschijnlijk kunnen als argument gebruiken bij een eventuele betwisting voor de rechtbank (bvb in het geval van het nemen van het verlof zonder toestemming, waarbij werkgever zegt dat je de arbeidsovereenkomst eenzijdig verbroken hebt).

Als je op vakantie gaat als zieke, moet je voorafgaandelijk toestemming vragen of melding doen aan je ziekenfonds, afhankelijk of je binnen de EU of buiten de EU reist. Best verwittig je ook je werkgever, zodat die geen loon inhoudt omdat je niet ingaat op een uitnodiging van een controle-arts.

Of je beter in ziekteverlof kan blijven hangt af van je ziekte, je arts zal daar beter kunnen over oordelen.

write_me
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 30 jul 2012 09:58

vakantie is in onderling overleg te nemen met de werkgever. Als je nu pas verlof vraagt voor volgende week, lijkt me dat redelijk laattijdig en zal, bij niet-goedkeuring van het verlof je werkgever dit waarschijnlijk kunnen als argument gebruiken bij een eventuele betwisting voor de rechtbank (bvb in het geval van het nemen van het verlof zonder toestemming, waarbij werkgever zegt dat je de arbeidsovereenkomst eenzijdig verbroken hebt).
Mijn verlof staat al maanden vast en is al maanden geleden akkoord bevonden door de directie
Als je op vakantie gaat als zieke, moet je voorafgaandelijk toestemming vragen of melding doen aan je ziekenfonds, afhankelijk of je binnen de EU of buiten de EU reist. Best verwittig je ook je werkgever, zodat die geen loon inhoudt omdat je niet ingaat op een uitnodiging van een controle-arts.
Vakantie is binnen de EU

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 jul 2012 10:28

dan moet je enkel melding doen aan ziekenfonds en werkgever in geval van op reis gaan tijdens ziekte. Vakantie waar je bewijsbaar een goedkeuring voor had, kan je geen probleem geven.

PLV
Berichten: 1

#5 , 01 nov 2012 22:52

En, hoe is het gegaan met de vakantie?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”