verplichtingen tijdens verbrekingsvergoeding

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

verplichtingen tijdens verbrekingsvergoeding

#1 , 25 jul 2012 12:18

Heb vandaag mijn ontslagbrief gekregen. Krijg nog enkele maanden verbrekingsvergoeding.
Daarna zal het waarschijnlijk werkloosheid worden (ben 55 jaar)
Ben ik echter verplicht te solliciteren tijdens mijn verbrekingsvergoeding ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 25 jul 2012 12:38

Niemand kan U verplichten om te solliciteren, maar de kans dat U ander werk gaat vinden verhoogt uiteraard niet door niet te solliciteren.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 25 jul 2012 13:01

Om een uitkering te ontvangen moet u bij de VDAB ingeschreven zijn, en als je bij de VDAB ingeschreven bent moet je werk zoeken (of een opleiding volgen, of vakantie nemen).

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2012 15:11

Heb vandaag mijn ontslagbrief gekregen. Krijg nog enkele maanden verbrekingsvergoeding.
Daarna zal het waarschijnlijk werkloosheid worden (ben 55 jaar)
Ben ik echter verplicht te solliciteren tijdens mijn verbrekingsvergoeding ?
als je nog een aantal maanden wordt betaald is het een ontslag met vrijstelling van prestaties en dan is de arbeidsovereenkomst nog niet beeindigd . maar allicht bedoel je , er is een verbrekingsvergoeding uitbetaald dat overeenkomt met enkele maanden loon

in de periode gedekt door een verbrekingsvergoeding ben je niet verplicht zich ter beschikking van de arbeidsmarkt te stellen maar als je wat jonger was zou ik toch aanraden wat sollicitaties te doen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 jul 2012 08:24

Om een uitkering te ontvangen moet u bij de VDAB ingeschreven zijn, en als je bij de VDAB ingeschreven bent moet je werk zoeken (of een opleiding volgen, of vakantie nemen).
dat geldt dan natuurlijk pas vanaf het einde van de periode gedekt door de verbrekingsvergoeding.

Als je bij de VDAB ingeschreven bent moet je enkel werk zoeken indien je een uitkering wenst te ontvangen.

Het kan dus zijn dat iemand een verbrekingsvergoeding voor bvb 6 maand krijgt.

Gedurende die 6 maand kan hij zich vrijwillig inschrijven bij de VDAB als (niet-uitkeringsgerechtigde) werkzoekende, net zoals een werknemer (jij & ik) dit kan. Pas als die 6 maand voorbij zijn zal hij werk 'moeten' zoeken.

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 28 jul 2012 11:42

Bedankt voor alle antwoorden.
Mijn laatste job heeft me echter wat "gekraakt" en ben nu echt aan rust toe.
Ook heb ik nu weinig zin om te gaan solliciteren, wetende dat ik op mijn leeftijd weinig of geen kans heb nog iets te vinden.
Als ik nu alle firma's en interimkantoren aanschrijf, dan heb ik niets meer als ik na de verbrekingsvergoeding werk moet zoeken.
Wegen reorganisaties ben ik al enkele keren bedankt voor mijn diensten, maar had toen telkens binnen enkele weken een andere job.

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#7 , 01 aug 2012 10:31

Ik heb nu een voorstel tot outplacement gekregen, op dewelke ik zal ingaan.
Kan ik echter deze pas na de termijn van de verbrekingsvergoeding laten beginnen ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”