Boze SMS omgezet in ontslag

Workaholic
Topic Starter
Berichten: 17

Boze SMS omgezet in ontslag

#1 , 23 jul 2012 18:09

Hallo,

Bij mijn werkgever is een onwerkbare situatie ontstaan, waarbij ik mijn tot op het bot vernederd voel.
Ik kon het niet meer opbrengen om te komen werken, en heb mij ziek gemeld.
Inmiddels heb ik een volledige burn-out en een behoorlijke depressie.

Enkele dagen na mijn vertrek van kantoor, kreeg ik een brief met daarin enkele volstrekte onwaarheden en elementen om mij nog verder in een kwaad daglicht te zetten.
Ik heb hierop gereageerd met een SMS "Over en uit. Ik keer niet terug". Zo woedend was ik naar aanleiding van die brief.
In die brief stonden ook orders die ik diende uit te voeren, direct na mijn week ziekteverlof.

Echter mijn ziekteverlof is inmiddels met 2 weken verlengd, en nu is die SMS opgevat dat ik zelf ontslag neem en dat dit ontslag (per direct) geaccepteerd wordt en dat ik een opzeggingsvergoeding moet betalen.

Het kan toch niet waar zijn dat dit wettelijk zo toegestaan is?
Ik ben nog met ziekteverlof en zolang mijn arts meent dat ik nog niet in staat ben om te werken, dan heb ik toch geen "strafbaar feit" gepleegd en heb ik toch mijn arbeidsovereenkomst niet verbroken?

Ik was zelf voornemens om per 31/07 de wettelijke opzegtermijn in te laten gaan, maar blijkbaar heeft men dit niet willen afwachten.

Kan dit zomaar?

Workaholic

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 23 jul 2012 18:18

Men kan dit evengoed interpreteren als zijnde: "over and out, ik keer niet terug - WANT IK BEN OP ZIEKTEVERLOF".

deze SMS kan ook geinterpreteerd worden als antwoord op de verdere takenlijst die niet kon uitgevoerd worden omdat je nog niet terugkeerde vermits je ziekteverlof ging verlengd worden.

Moeilijke zaak.

Ik heb al meer weet van SMS'jes die verkeerd geinterpreteerd worden dan van SMSjes die een beter resultaat boden dan een eenvoudig mondeling telefoongesprek moet ik zeggen.

Workaholic
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 23 jul 2012 18:39

Ik was ook wel niet voornemens om terug te keren, maar dat wil niet zeggen dat ik middels deze SMS ontslag heb genomen.
Stel ik had met een korte opzegtermijn van bijv. een maand snel een overstap had kunnen maken naar een nieuwe werkgever.
Dan had ik eventueel nog wat aan overdrachtbeschrijvingen kunnen doen, desnoods dmv thuiswerken.

Ik heb niet de woorden "ontslag" gebruikt en daarom is die ontslagbrief in mijn ogen niet rechtsgeldig.

Ze schrijven letterlijk "Wij ontvingen in goede orde uw sms waarin u de arbeidsovereenkomst met ons met onmiddelijke ingang opzegt".

Een opzegging van een arbeidsovereenkomst moet volgens mij voldoen aan:

* Datering
* Opzegging per
* Opzegtermijn ingaande per
* Ondertekening

Geen van deze elementen staan in de SMS

Workaholic

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2012 18:56


Een opzegging van een arbeidsovereenkomst moet volgens mij voldoen aan:

* Datering
* Opzegging per
* Opzegtermijn ingaande per
* Ondertekening

Geen van deze elementen staan in de SMS
bij een verbreking is er geen opzegging en er is geen enkele vormvereiste
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Workaholic
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 23 jul 2012 19:51

Ze schrijven letterlijk "Wij ontvingen in goede orde uw sms waarin u de arbeidsovereenkomst met ons met onmiddelijke ingang opzegt".
Dus spreekt men hier van een opzegging en niet van een verbreking.

En zolang ik ziek ben, is er toch ook geen verbreking
Pas als ik niet verschijn op het werk, dan is er toch pas sprake van een verbreking?

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 23 jul 2012 20:29

Een verbreking kan op ieder moment, ook tijdens ziekte/verlof/zwangerschapsverlof.... en gaat onmiddellijk in.

Je hebt wel degelijk je verbreking van je arbeidsovereenkomst te kennen gegeven, en zal dus nu aan je werkgever een verbrekingsvergoeding moeten betalen gelijk aan het loon voor de opzegperiode die je anders had moeten presteren.

Greetz,

P.

Workaholic
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 23 jul 2012 20:48

[JPV: volledig ongepast bericht verwijderd]

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 jul 2012 07:27

Ik zou niet zomaar concluderen dat er effectief sprake is van een verbreking vanuit de kant van de werknemer. Ik keer niet terug geeft het idd het voornemen om de AO te beëindigen, maar als er bvb direct na het smsje nog een verlenging van de arbeidsongeschiktheid is gestuurd, VOOR het versturen van de brief van de werkgever, is het verhaal al volledig anders. Bovendien ben ik niet 100% zeker dat elke rechter dit bericht als een ontslag zou beschouwen, afhankelijk van de inhoud van de eerste brief.

Ter info: gezien de brief van de werknemer is er effectief nu ondubbelzinnig sprake van een verbreking van de arbeidsovereenkomst, de vraag is alleen wie nu zal moeten betalen ;).

Workaholic
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 24 jul 2012 08:54

... als er bvb direct na het smsje nog een verlenging van de arbeidsongeschiktheid is gestuurd, VOOR het versturen van de brief van de werkgever, is het verhaal al volledig anders.
Dat is inderdaad het geval.

SMS verstuurd op 11/07
Verlenginging ziekteverlof op 16/07 (t/m 30/07)
Brief van werkgever gedateerd 19/07

De werkgever schrijft ook het volgende:

"Hoewel de opzegging niet volgens de vereisten van de wet is gebeurd en dus onregelmatig is, kunnen wij akkoord gaan met de door u gewenste onmiddelijke verbreking van de arbeidsovereenkomst"

en vervolgens zegt men dat aan het sociaal secretariaat gevraagd gaat worden hoeveel ik aan verbrekingsvergoeding moet betalen.

1) Onregelmatig is juist en dus niet wettelijk
2) Zij gaan akkoord met onmiddelijke verbreking. Als je akkoord gaat, dan ga je toch geen verbrekingsvergoeding eisen. Dan ben je dus niet akkoord

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 24 jul 2012 10:08

1) je bekijkt het verkeerd. Als de opzegging onregelmatig gebeurt, is er sprake van een verbreking. Zélfs al is de opzegging nietig, blijft het ontslag geldig, daar is de rechtspraak duidelijk over. Ontslag en opzeg en verbreking zijn 3 verschillende termen die op 3 verschillende zaken slaan.
2) ze kunnen akkoord gaan met de verbreking, maw: je hebt een verbreking gedaan en daar protesteren ze niet tegen (ze roepen bvb geen rechtsmisbruik in), maar in de tekst staat zoals je zelf hierboven schreef wel degelijk ondubbelzinnig dat ze een verbrekingsvergoeding verlangen.

Heb je de verlenging van het ziekteverlof aangetekend opgestuurd op 16/07? Indien zo, heb je imho een argument. Het zal de rechtbank zijn die zal moeten afwegen of jij een verbrekingsvergoeding moet betalen of de werkgever. Als je dus een rechtzaak zou starten om je verbrekingsvergoeding te vorderen (indien zij geen tegen jou starten), kan je eventueel een tegenvordering krijgen van de werkgever.

Moraelin
Berichten: 319

#11 , 24 jul 2012 12:44

Voor zover ik weet moet elke opzegging van (arbeids)contract schriftelijk worden bekendgemaakt en overhandigd. Ik denk niet dat de SMS die u hier omschrijft daaronder valt en als gevolg , indien uw werkgever doorzet met het ontslag, zou ik dit eerder zien als een ontslag van zijn kant en dan is hij u een ontslagvergoeding schuldig. Dit is blufpoker en komt duidelijk door verhitte discussies. Spreek erover met uw werkgever, leg hem de situatie uit en waar u naartoe wil en maak een akkoord, op papier.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jul 2012 13:24

SMS verstuurd op 11/07
Verlenginging ziekteverlof op 16/07 (t/m 30/07)
Brief van werkgever gedateerd 19/07
en op welke datum is er volgens het schrijven de arbeidsovereenkomst verbroken ? men kan niet de arbeidsovereenkomst verderzetten en dan met terugwerkende kracht de verbreking vaststellen

tijd om naar je vakbond te gaan

@moraelin een werknemer kan zijn arbeidsovereenkomst zelfs mondeling opzeggen het probleem is dan niet de geldigheid maar het kunnen bewijzen dat je het gedaan hebt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Workaholic
Topic Starter
Berichten: 17

#13 , 24 jul 2012 14:41

en op welke datum is er volgens het schrijven de arbeidsovereenkomst verbroken ? men kan niet de arbeidsovereenkomst verderzetten en dan met terugwerkende kracht de verbreking vaststellen
Per direct zonder vermelding van datum, bedoelende de datum van de SMS
tijd om naar je vakbond te gaan
Geen vakbondslid

Workaholic
Topic Starter
Berichten: 17

#14 , 24 jul 2012 14:42

Er gaat nu een aangetekend schrijven naar de werkgever, om binnen de 48 uur-termijn te blijven
en ga tevens langs bij de Balie voor een advies van een advocaat

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”