ontslag gevraagd,niet gekregen,dan maar ziek...

patjebrussel
Berichten: 627

Re: ontslag gevraagd,niet gekregen,dan maar ziek...

#16 , 25 jul 2012 10:28

Uit deze quote...
Ik heb me nu dus ziek gezet in de hoop dat ze me op den duur wel zullen ontslaan.
Meen ik te begrijpen dat de TS zich "ziek heeft gezet" enkel en alleen met als doel ontslag te krijgen. Anyway. Misschien begrijp ik die quote verkeerd (geen idee hoe je ze anders kan begrijpen, maar kom). Ik hou dit draadje voor bekeken. Veel succes aan de topic starter...
Dat is het beste Tom. We kunnen dat van hier uit niet beoordelen, we zijn ook geen dokters, maar we weten allemaal wel waar de klepel hangt bij dit soort van vragen. We weten ook hoe dokters zijn, en als de ene niet wil, gaat men wel bij de andere. Heb het genoeg gezien in mijn omgeving.
Ik moet de eerste zieke nog tegenkomen die zegt : 'werken, dat lukt nog, maar al de rest,....'

Ma enfin, OP is tenminste eerlijk. Ze is haar werk moe en wil er weg zonder haar rechten te verliezen. Gelijk heeft ze, ze zal ook wel belastingen hebben betaald. Net zoals ik mijn zaak heb stopgezet en nu stempel, ik heb daar recht op.

Ik vind dat de RVA daar milder mag in zijn en de kans moet kunnen geven aan mensen die hun werk moe zijn, om toch een vergoeding uit te keren. Misschien met een max.termijn op als je zelf ontslag geeft, maar dat moet toch kunnen zeker zonder alle truuken van de foor boven te halen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 25 jul 2012 10:35

Uit deze quote...
Ik heb me nu dus ziek gezet in de hoop dat ze me op den duur wel zullen ontslaan.
Meen ik te begrijpen dat de TS zich "ziek heeft gezet" enkel en alleen met als doel ontslag te krijgen. Anyway. Misschien begrijp ik die quote verkeerd (geen idee hoe je ze anders kan begrijpen, maar kom). Ik hou dit draadje voor bekeken. Veel succes aan de topic starter...
Dat is het beste Tom. We kunnen dat van hier uit niet beoordelen, we zijn ook geen dokters, maar we weten allemaal wel waar de klepel hangt bij dit soort van vragen. We weten ook hoe dokters zijn, en als de ene niet wil, gaat men wel bij de andere. Heb het genoeg gezien in mijn omgeving.
Ik moet de eerste zieke nog tegenkomen die zegt : 'werken, dat lukt nog, maar al de rest,....'
ziekte heet (in het kader van de sociale zekerheid) dan ook "arbeidsongeschiktheid". Als je arbeidsgeschikt bent, ben je niet ziek. Je kan eventueel gehandicapt zijn, maar dan ben je wettelijk niet noodzakelijk ziek.

(in de veronderstelling dat je ooit een verdienvermogen had, anders kan je wel degelijk ziek zijn, maar geen recht hebben op uitkeringen wegens nooit de mogelijkheid aangetoond om te kunnen werken, zélfs al werk je op het moment zelf...)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 25 jul 2012 11:23

Ma enfin, OP is tenminste eerlijk. Ze is haar werk moe en wil er weg zonder haar rechten te verliezen. Gelijk heeft ze, ze zal ook wel belastingen hebben betaald.
Neen, ze heeft geen gelijk. Sinds wanneer is de normale gang van zaken niet meer:

1. Je bent je job beu.
2. Je zoekt een andere job.
3. Je geeft je ontslag op je vorige job als je een andere gevonden hebt.

Ik betaal ook belastingen en ben ook twee keer van werk veranderd, maar ik heb mijn ontslag nooit gegeven VOOR ik een andere job had. Is dat zo abnormaal? Ik begrijp dat je van de rechten gebruik wil maken die je geboden worden. Ik ga binnen een jaartje of zo ook vaderschapsverlof opnemen zodat mijn zoontje op woensdagnamiddag niet naar de opvang moet maar bij mij kan zijn, maar ik heb ook RECHT om vaderschapsverlof op te nemen.

Maar als je je ontslag uitlokt om zo rechten te bekomen die je eigenlijk niet toekomen, is dit niet aanvaardbaar. Ons sociale systeem staat zwaar onder druk. Misbruiken zouden dus niet getolereerd mogen worden! Als je ontslag NEEMT heb je niet onmiddelijk recht op een uitkering. Zo is het en niet anders. Ben je je job beu? Zoek een andere en geef daarna je ontslag! Niet andersom. Zo simpel is het.

Laat het wel duidelijk zijn dat mensen die effectief ontslagen WORDEN (zonder dat zij dit eigenlijk wensen) voor mij alle recht hebben op een uitkering! Meer nog, voor mij mogen de (initiële) uitkeringen opgetrokken worden voor mensen die al jaren en jaren werken en dan plots zonder job vallen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 25 jul 2012 11:36

Ma enfin, OP is tenminste eerlijk. Ze is haar werk moe en wil er weg zonder haar rechten te verliezen. Gelijk heeft ze, ze zal ook wel belastingen hebben betaald.
Neen, ze heeft geen gelijk. Sinds wanneer is de normale gang van zaken niet meer:

1. Je bent je job beu.
2. Je zoekt een andere job.
3. Je geeft je ontslag op je vorige job als je een andere gevonden hebt.
Er is nog die andere mogelijkheid:

1. Je voelt je zo slecht op je job, dat je er ziek van wordt.
2. Je neemt ontslag om medische reden en behoudt recht op uitkering.
3. Je zoekt een andere job.

Misschien dat TS in deze situatie was, maar niet wist dat ontslag om medische reden kon, en dan maar bleef werken tot het echt niet meer kon.
Zich ziek zetten kan gegrond zijn, zelfs als de achterliggende gedachte is om zo ontslagen te worden. U weet niet genoeg van de situatie op de hoogte om te oordelen dat deze mogelijkheid evengoed kan, en ik meen dat iedereen het voordeel van de twijfel verdient.

Vandebos
Berichten: 16087

#20 , 25 jul 2012 11:43

Het lijkt me tijd deze discussie te sluiten. TS heeft advies gekregen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”