ontslag gevraagd,niet gekregen,dan maar ziek...

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

ontslag gevraagd,niet gekregen,dan maar ziek...

#1 , 21 jul 2012 12:40

Hallo,

Ik ben volledig opgebrand wat mijn job betreft. Ik werk in de gezondheidssector en dus ganse dagen met mensen bezig. Heb er allemaal geen zin meer in...Ik heb dit tegen mijn baas gezegd en gevraagd of ze me niet kunnen ontslaan zodat ik kan stempelen en dan zou ik graag terug gaan studeren...ze hebben hier negatief op gereageerd en gezegd dat ze dit niet kunnen doen. Ik heb me nu dus ziek gezet in de hoop dat ze me op den duur wel zullen ontslaan. Nu hebben ze gedreigd dat ze me kunnen ontslaan zonder recht op stempelgeld. Kan dit zomaar? En kunnen ze bewijzen dat ik mijn ontslag wil en de ziekteperiodes hiervoor gebruik? Mijn verantwoordelijke heeft wel het één en ander op papier gezet....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 21 jul 2012 18:18

Hmmm... Een werkgever kan je inderdaad niet zomaar ontslaan omdat je dat vraagt... Ieder ontslag brengt vervroegde kosten mee, kosten die wel gebudgetteerd zijn en waar provisies worden voor aangelegd, maar het is geld dat hij vroeger moet uitgeven dan voorzien (13de maand, vakantiegeld, enz...).

Los hiervaan, zou het nogal straf zijn mocht een werkgever aan zulk een spelletjes meedoen, je ontslaan zodat je enkele maanden/jaren op kosten van de gemeenschap kan teren.

Een verantwoordelijk persoon neemt zelf ontslag nadat hij een andere job gevonden heeft, of bouwt een spaarpotje op om de studies te hervatten.

Waarom zou de gemeenschap moeten opdraaien voor het feit dat jij je job niet meer ziet zitten?

P.

PS: sorry als dit naast de kwestie is, maar van zulk een houding word ik gewoon boos!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2012 19:05

gevaarlijk spelleke dat u speelt

stel dat de werkgever hierop ingaat pleegt die minstens schriftvervalsing = strafrechterlijk misdrijf en staan behoorlijk zware boetes op
u heeft wel al een beetje geluk want op het ogenblik dat u de vraag stelde kan de werkgever de verbreking van de arbeidsovereenkomst vaststellen en van u een verbrekingsvergoeding eisen , want u heeft op een foutieve wijze uw wil getoond de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen

zijn er geen getuigen wordt het woord tegen woord , dan moet u opletten dat u geen begin van bewijs bezorgd aan uw werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 jul 2012 19:35

Zoek eens op ontslag wegens medische redenen. In sommige gevallen kan de werknemer zelf hiervoor ontslag nemen, zonder zijn recht op uitkering te verliezen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2012 09:02

Hallo,

Ik ben volledig opgebrand wat mijn job betreft. Ik werk in de gezondheidssector en dus ganse dagen met mensen bezig. Heb er allemaal geen zin meer in...
Dit is uw recht. Tijd voor iets anders, dan...
Ik heb dit tegen mijn baas gezegd en gevraagd of ze me niet kunnen ontslaan zodat ik kan stempelen en dan zou ik graag terug gaan studeren...
Heu... het is niet uw baas die van u afwil, jij bent het die van je job af wil. In principe moet jij dus ontslag nemen.
ze hebben hier negatief op gereageerd en gezegd dat ze dit niet kunnen doen.
Uiteraard kunnen ze dit niet doen. Waarom zouden ze?
Ik heb me nu dus ziek gezet in de hoop dat ze me op den duur wel zullen ontslaan.
"Ziek gezet"? Je bent niet ziek, je doet je job niet meer graag. Da's iets helemaal anders! Ziekteverlof is voor wie ziek is, niet voor wie zijn job niet meer graag doet! Het zou mooi worden als iedereen die het even niet meer ziet zitten, zich op ziekteverlof "laat zetten". Welke dokter heeft je trouwens ziekteverlof voorgeschreven terwijl je niets mankeert? Deze dokter is zelf ook al zwaar in de fout gegaan!
Nu hebben ze gedreigd dat ze me kunnen ontslaan zonder recht op stempelgeld. Kan dit zomaar?
Wees maar zeker dat dit kan! En in jouw geval zou dit meer dan terecht zijn.
En kunnen ze bewijzen dat ik mijn ontslag wil en de ziekteperiodes hiervoor gebruik?
Zij niet, maar een controlearts kan zeker en vast komen vaststellen dat je niets mankeert.
Mijn verantwoordelijke heeft wel het één en ander op papier gezet....
Wat staat er exact op papier?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jul 2012 09:05

Zoek eens op ontslag wegens medische redenen. In sommige gevallen kan de werknemer zelf hiervoor ontslag nemen, zonder zijn recht op uitkering te verliezen.
Ik vrees dat "ik doe het niet meer graag" geen geldige medische reden is... "Burn out" is ook niet hetzelfde als "ik doe mijn job echt niet meer graag". In dit geval gaat het volgens mij om het laatste, niet om een Burn out.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

patjebrussel
Berichten: 627

#7 , 23 jul 2012 09:14

Plus dat je baas een papier zal moeten opmaken, dat er geen geschikte job is voor hen, en kan/zal hij dat doen ? Niet dus.
Zelf ontslag nemen of verder werken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 23 jul 2012 12:31

In mijn tijd :mrgreen: zocht men EERST ander werk als men zijn job niet meer graag deed, en dan nam men pas ontslag. Ik ben maar één maal veranderd van job in mijn 40 jarige loopbaan omdat ik was uitgekeken op mijn werk, maar het zou NOOIT in me opgekomen zijn ook maar één dag op kosten van de samenleving te gaan teren. Heb zelf nog 12 dagen verlof laten vallen omdat dit voor de nieuwe werkgever beter uitkwam. (had dringend iemand nodig)

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

#9 , 23 jul 2012 13:31

Ik ben dus volledig gecrashd en momenteel dus wél thuis in ziekteverlof...moet nu antidepressiva nemen én is dus geen komedie...ik heb de laatste tijd veel meegemaakt (een scheiding, een vriendin die gestorven is)..Dokter heeft gezegd: 'ofwel ben je depressief omdat je jouw werk niet meer ziet zitten,ofwel zie je jouw werk niet meer zitten omdat je depressief bent... Moet nu naar een psychiater...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 23 jul 2012 15:25

Hiermee lijkt me nog maar eens duidelijk dat je achter een computerscherm niet kan oordelen of iemand écht ziek is op basis van enkele (beperkte) woorden, ook al leek er de indruk dat er effectief .

Gelieve nu de discussie te beperken tot de vraagstelling van de OP'er.
Nu hebben ze gedreigd dat ze me kunnen ontslaan zonder recht op stempelgeld. Kan dit zomaar? En kunnen ze bewijzen dat ik mijn ontslag wil en de ziekteperiodes hiervoor gebruik? Mijn verantwoordelijke heeft wel het één en ander op papier gezet....
Ontslag zonder recht op stempelgeld kunnen zij nooit bepalen. Ze kunnen je wel ontslaan op een manier waarop je in principe geen/weinig recht op werkloosheidsuitkering zal hebben, maar bij een ontslag na een periode van ziekte (zonder dat je onterecht afwezig was), kunnen ze je dit niet "zomaar" lappen.

Je krijgt effectief wel géén uitkeringen als je zelf je ontslag bewerkstelligd hebt. Als je echter ziek bent en de werkgever stuurt geen controlearts die je arbeidsgeschikt verklaart, is er geen probleem voor jou als je nu ontslaan wordt. Als je echter je ontslag vraagt en concrete stappen zet om dit te bewerkstelligen (ziek zijn is géén zo'n reden), dan kan je idd werkloosheidsuitkeringen door de RVA geweigerd worden. RVA kan ook beslissen om je bvb niet toe te laten tot een opleiding (met behoud van uitkeringen) indien men je nog niet lang genoeg werkloos bent of een "interessant" profiel hebt voor de arbeidsmarkt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jul 2012 08:43

Ik ben dus volledig gecrashd en momenteel dus wél thuis in ziekteverlof...moet nu antidepressiva nemen én is dus geen komedie...ik heb de laatste tijd veel meegemaakt (een scheiding, een vriendin die gestorven is)..Dokter heeft gezegd: 'ofwel ben je depressief omdat je jouw werk niet meer ziet zitten,ofwel zie je jouw werk niet meer zitten omdat je depressief bent... Moet nu naar een psychiater...
Hou er rekening mee dat je eigen huisarts over het algemeen "meegaander" is dan een controlearts. Nogmaals: wat heeft je werkgever op papier gezet? Als er ergens ook maar een spoor is dat je ZELF naar je ontslag gevraagd hebt, en dit niet gekregen hebt, zal je van zeer goeden huize moeten zijn om een controlearts of de RVA te overtuigen dat je nu "echt" door medische redenen werkonbewkaam bent. Het zijn ook geen "uilen" bij de RVA, hé, als ik het even zo oneerbiedig mag zeggen.

Sorry als dit "hard" overkomt, maar bij de RVA zijn ze even hard vandaag de dag. Het zou fout zijn je hier de indruk te geven dat de RVA je sowieso zal te hulp schieten (of de mutualiteit) als dit wel eens niet het geval zou kunnen zijn, kwestie van je een ontgoocheling te besparen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 24 jul 2012 10:14

controlearts zal en kan niet rekening houden met al dan niet om je ontslag gevraagd te hebben. Dit zou zelfs een symptoom van een burn-out kunnen zijn, dus zie ik niet noodzakelijk als negatief. Controlearts mag enkel rekening houden met de psycho-medische problematiek.

RVA zal bij aanwezigheid van medische problematiek ook héél voorzichtig (en nee, dus niet hard) zijn om te oordelen. Als de werknemer bij discussie bij de RVA claimt dat er medische redenen zijn om ontslag te vragen aan de werkgever, zal de RVA zelfs geen oordeel mogen vellen over de "echtheid" van die medische klachten, dan zal een controlearts elsjepelsje uitnodigen en de echtheid van die medische klachten verifiëren. Als deze controlearts oordeelt dat de werknemer wel degelijk medisch ongeschikt was of een medische problematiek had die het vragen van het ontslag rechtvaardigde, zal de RVA dit oordeel niet mogen naast zich neerleggen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jul 2012 13:57

Success aan de topic starter dan! Maar hij kan niet zeggen dat hij niet gewaarschuwd was. Wel vreemd dat in zijn eerste post hij hetvolgende formuleert:

"Ik heb me nu dus ziek gezet in de hoop dat ze me op den duur wel zullen ontslaan." TS geeft dus aan ontslagen te willen worden en dat zijn "ziek zijn" enkel is om dat ontslag uit te lokken.

En in de volgende post komt dan plots

"Ik ben dus volledig gecrashd en momenteel dus wél thuis in ziekteverlof...moet nu antidepressiva nemen én is dus geen komedie..."

Tja... Sta me toe hier mijn vragen bij te hebben. Zoals zo dikwijls hier: zonder duidelijk verhaal of correcte, éénduidige feiten, is het moeilijk goede raad te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 24 jul 2012 16:45

En zoals zo dikwijls (niet enkel tegen jou gericht): over medische zaken (al dan niet ziek zijn) spreek je best geen oordeel uit, gezien een leek (zelfs de patient) héél moeilijk kan oordelen of iemand ziek is.

Iemand kan ziek zijn zonder zich ziek te zetten. Iemand kan zich ook ziek zetten zonder ziek te zijn. Van hieruit is dat niet te beoordelen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jul 2012 09:37

Uit deze quote...
Ik heb me nu dus ziek gezet in de hoop dat ze me op den duur wel zullen ontslaan.
Meen ik te begrijpen dat de TS zich "ziek heeft gezet" enkel en alleen met als doel ontslag te krijgen. Anyway. Misschien begrijp ik die quote verkeerd (geen idee hoe je ze anders kan begrijpen, maar kom). Ik hou dit draadje voor bekeken. Veel succes aan de topic starter...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”