ontslag en ontslag dringende reden

LDB
Topic Starter
Berichten: 85

ontslag en ontslag dringende reden

#1 , 19 jul 2012 16:40

hall

ben of was tewerkgesteld in een rusthuis als poetsvrouw en had +- 6 jaar dienst

Eind juni kreeg ik ontslag dat zou ingaan op 1/07 en diende 6 maanden uit te doen. Vandaag 19/07 kreeg ik ineens ontslag wegens dringende reden omdat ik zogezegt een inwoner zou hebben geslagen met mijn poetststok, iets wat ZEKER NIET is gebeurt. Nochtans was het die bewoner die mij bedreigde en wou aanvallen (ik ben dan gaan lopen)
De voorgaande maanden werd ik ook zwaar gepest.

wat kan ik doen tegen voor mijn gedacht onrechtmaatig dringend ontslag???
Laatst gewijzigd door LDB op 20 jul 2012 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 19 jul 2012 17:26

Wanneer hebben de vermeende feiten zich voorgedaan? Hoe bent u in kennis gesteld van het ontslag om dringende reden en wanneer? Waren er getuigen van deze aanval?

LDB
Topic Starter
Berichten: 85

#3 , 19 jul 2012 21:26

is vandaag voorgevallen (donderdag 19/07), nee geen getuigen wel getuigen nadien van de confrontatie op het bureel met betrokkene bewoner en directie die daar ook zei dat hij mijn hoofd tegen de muur zou kloppen.
Morgen vrijdag dus zal ik alles aangetekend krijgen. En ben onmiddellijk naar huis gestuurd

En als je al ontslgen bent kun je dan nog is ontslag krijgen?


Graag had ik ook nog willen vragen of ik een copy kan krijgen van mijn persoonlijk dossier.

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 19 jul 2012 21:47

Je kan tijdens de opzegperiode nog steeds ontslaan worden wegens dringende reden.

Een ontslag om dringende reden is echter aan zeer strikte vormvereisten onderworpen. Je kan deze nalezen in dit topic : http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=38961" onclick="window.open(this.href);return false;

Neem dit eerst eens rustig door (de te volgen procedures en de links die erin staan).
Heel belangrijk is dat de werkgever de reden moet kunnen bewijzen. In de rechtspraak wordt in dergelijke gevallen, zijnde ontslag wegens DR tijdens de opzeg, vaak strenger toegekeken op de aangehaalde reden(en). Een ontslag om DR is immers een goedkope en snelle oplossing om met lange opzegtermijn komaf te maken.

Als je aangesloten bent bij een vakbond ga daar zeker eens luisteren. Ben je niet aangesloten willen ze meestal wel helpen indien je nog snel lid wordt.

Je laatste vraag ivm je persoonlijk dossier weer ik niet direct het antwoord op.

VDG2
Berichten: 785

#5 , 19 jul 2012 21:49

Wat je wel best doet is de naam van je werkgever verwijderen. Je mag geen namen vernoemen op dit forum in principe én je weet nooit dat je ex-werkgever zit mee te lezen.

LDB
Topic Starter
Berichten: 85

#6 , 08 aug 2012 14:48

Ik ga me dus niet neerleggen bij dat ontslag en beroep aantekenen, probleem is natuurlijk dat zolang geen uitspraak ik ook geen stempelgeld kan ontvangen. Ik wacht op c4.2 en c4.2bis
Heeft er iemand goede ervaringen met eventueel advokaat van arbeidsrecht o.d. Verlopig is het in handen van vakbond

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 aug 2012 22:21

je kan wel degelijk stempelgeld ontvangen indien je kan bewijzen dat je in beroep gaat (neerlegging verzoekschrift)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”