Ontslag gegeven proefperiode bediendecontract

RSCA93
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag gegeven proefperiode bediendecontract

#1 , 18 jul 2012 00:56

Hallo,

Ik zal het kort houden :

Ik ben 19 jaar en ben sinds 28 Juni in dienst bij Aldi als winkelbediende , ik heb een bediendecontract en zit nog in mijn proefperiode die 6 maanden duurt ... echter heb ik vorige week vrijdag op 13 juli mijn ontslagbrief ingediend ... ik heb daarbij geen specifieke opzegtermijn vermeld aangezien ik niet eens wist of ik wel een bediende of arbeiderscontract had. (ik dacht eerst een arbeiderscontract en daar komt geen opzeggingstermijn bij kijken).

Wat ik nu weet is dat ik dus inderdaad een bediendecontract heb en dat dit dus wil zeggen dat ik minstens 1 maand moet werken en ik dan een opzegtermijn van 7 kalenderdagen heb , echter heb ik met de districtleider van Aldi een mondelinge overeenkomst dat onze samenwerking stopt op Vrijdag 20 juli (7 kalenderdagen na mijn ontslagbrief).

Ik zou Zaterdag 14 Juli , Dinsdag 17 Juli , Woensdag 18 Juli , Donderdag 19 Juli en Vrijdag 20 Juli nog moeten werken ... en dan zit het erop voor mij.

Nu voel ik me sinds vanavond echt misselijk ... moet om het kwartier naar de wc lopen , alles wat ik drink/eet loopt er gelijk weer uit dus lijkt wel op buikloop ... kan niet eens slapen nu , voel me futloos en als ik me morgen niet beter voel kan ik uiteraard niet gaan werken , wat doet dit met mijn opzeggingstermijn (die mondeling overeen gekomen is ) ?

Als ik een doktersbriefje kan voorleggen om morgen (en misschien Donderdag 19 Juli /Vrijdag 20 Juli) niet te kunnen gaan werken , wordt mijn opzeggingstermijn dan verlengd of niet?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee
Berichten: 160

#2 , 18 jul 2012 13:47

tijdens ziekte wordt de opzeggingstermijn verlengd en gaat dan terug in voege bij het hernemen van het werk.
dus maw nu ziek worden = langer blijven
als je verlof/overuren kunt krijgen zou je dat wel kunnen gebruiken om die paar dagen te overbruggen en je niet ziek laten stellen en zo de periode inkorten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2012 17:25

tijdens ziekte wordt de opzeggingstermijn verlengd en gaat dan terug in voege bij het hernemen van het werk.
dus maw nu ziek worden = langer blijven
echter heb ik vorige week vrijdag op 13 juli mijn ontslagbrief ingediend
werknemer heeft ontslag gegeven niet gekregen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Hawkee
Berichten: 160

#4 , 18 jul 2012 18:54

ja je hebt gelijk de reden had mij vergist, is inderdaad bij gekregen ontslag dat het verlengd wordt
dus neen, uw opzeggingstermijn wordt niet verlengd en eindigd dus op de desgewenste datum

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 18 jul 2012 20:24

Wat ik nu weet is dat ik dus inderdaad een bediendecontract heb en dat dit dus wil zeggen dat ik minstens 1 maand moet werken en ik dan een opzegtermijn van 7 kalenderdagen heb , echter heb ik met de districtleider van X een mondelinge overeenkomst dat onze samenwerking stopt op Vrijdag 20 juli (7 kalenderdagen na mijn ontslagbrief).
Opgelet hiermee... Vermits je nog geen maand in dienst bent, en een bediendencontract hebt, kan dit niet opgezegd worden voor het einde van de eerste maand. Je kan vroeger opzeggen, maar dan begint de opzeperiode slechts te lopen de eerste dag die volgt op de eerste maand.

Indien je toch vroeger wil stoppen, zal je aan je werkgever een verbrekingsvergoeding moeten betalen gelijk aan het loon tot het einde van de eerste maand + de opzegperiode van 7 dagen!

Greetz,

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”