Ontslag tijdens ziekte

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

Ontslag tijdens ziekte

#1 , 17 jul 2012 13:31

Hallo,

Ik ben het volgende tegengekomen: sinds december 2011 ben ik arbeidsongeschikt.
Ik heb twee ziekenhuis opnames achter de rug waarvan een zware operatie (ongeval).

Tijdens mijn ziekteverlof heeft mijn werkgever mij ontslagen en stelde voor 3 maand te presteren. (Ik ben bijna 90% zeker dat de reden van het ontslag ziekte is)
Volgens de formule Claeys heb ik echter recht op 6 maand opzeg.

Toen wegens een operatie mijn ziekteverlof 3.5 maand werd verlengd en ik dit gemeld heb aan de werkgever, kreeg ik een email terug als volgt:
"dit betekent dat wij elkaar voor de resterende duur van je arbeidsovereenskomst niet meer als collega's zullen spreken" waaruit ik opmaak dat mijn werkgever niet meer wenst dat ik nog arbeidsprestaties moet leveren. Ik ben toen bij mijn vakbond geweest en ze zeiden dat ik echter nog in "opzeg stond".

De werkgever gaat er bovendien van uit dat de 3 maand opzeg reeds ondertussen verstreken is tijdens mijn ziekteperiode. Eveneens heeft hij een contract opgestuurd om dit te vast te leggen - zonder ook maar iets te willen betalen uiteraard -, wat ik geweigerd heb te ondertekenen, wegens recht op 6 maand (formule Claeys).

Mijn ziekteperiode is wegens complicaties opnieuw verlengd tot eind september. Ik heb dit medisch attest opgestuurd naar mijn werkgever.

Ik kreeg een mail terug van mijn werkgever: "Zoals we je geinformeerd hebben is onze arbeidsovereenkomst inmiddels be-eindigd en ben je daarmee ook niet meer verplicht het bedrijf te informeren over je formele toestand van arbeidsgeschiktheid."

Mijn sociale papieren heb ik nog niet ontvangen.

Is mijn contract nu verbroken en dient de werkgever mij een verbrekingsvergoeding en vakantiegeld uit te betalen?
Wanneer dient hij dit te doen?

Mijn ontslag heb ik gekregen vanaf 1 maart. Staat er een bepaalde termijn op binnen dewelke ik moet handelen ?

Kan iemand mij goede raad geven aub?

mvg,

Julius

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2012 18:48


Mijn ontslag heb ik gekregen vanaf 1 maart.
mijne inziens heeft de werkgever de arbeidsovereenkomst verbroken en kan die maar een aftrek doen tot 1 maart van de verbrekingsvergoeding en geen volle 6 maanden teruggaan


arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen. De periodes van verlof of van arbeidsonderbreking, vastgesteld in artikel 39 van de arbeidswet van 16 maart 1971 worden niet medegerekend voor de berekening der zes maanden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 17 jul 2012 21:04

Het laatste ziektebriefje met de verlenging heeft de werkgever zelfs gewoon met de post teruggestuurd.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 jul 2012 10:41

“Art.78.Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen. De periodes van verlof of...worden niet medegerekend voor de berekening der zes maanden.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

"dit betekent dat wij elkaar voor de resterende duur van je arbeidsovereenskomst niet meer als collega's zullen spreken"

Die uitspraak maakt geen einde aan de overeenkomst,zodat VOORLOPIG enkel blijft ‘heeft mijn werkgever mij ontslagen en STELDE VOOR voor 3 maand te presteren.‘ mits in achtneming van “Art.38.§ 2...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2012 11:34

"dit betekent dat wij elkaar voor de resterende duur van je arbeidsovereenskomst niet meer als collega's zullen spreken"

Die uitspraak maakt geen einde aan de overeenkomst,zodat VOORLOPIG enkel blijft ‘heeft mijn werkgever mij ontslagen en STELDE VOOR voor 3 maand te presteren.‘ mits in achtneming van “Art.38.§ 2...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ik kreeg een mail terug van mijn werkgever: "Zoals we je geinformeerd hebben is onze arbeidsovereenkomst inmiddels be-eindigd en ben je daarmee ook niet meer verplicht het bedrijf te informeren over je formele toestand van arbeidsgeschiktheid."
hieruit kan je afleiden dat de arbeidsovereenkomst is beeindigd en heeft de werknemer vrijwel zeker recht op een (resterende) verbrekingsvergoeding
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#6 , 29 jul 2012 18:03

Ik ben te rade geweest bij 2 advocaten en deze zeiden mij dat de arbeidsovereenkomst verbroken is en ik geen prestaties meer dien te leveren.

Via aangetekende brief heb ik laten weten dat ik akte neem van het feit dat de arbeidsovereenkomst door de werkgever is beëindigd en ik heb mijn sociale documenten gevraagd.

Daarop antwoordt de werkgever:

Hij stelt volgende aanpak voor tot volstandige afwikkeling van de arbeidsovereenkomst: in de eerste week van september (nog tijdens mijn arbeidsongeschiktheid !!!) plannen we een overleg en sluiten we de overdracht van je laatst lopende werkzaamheden af en regelen we de overdracht van je laatst lopende werkzaamheden en regelen we de overdracht van een volledige schriftelijke documentatie en gegevensdocumentatie van uw onder handen werk ten tijde van uw eerste arbeidsongeschiktheid.
Hij verwacht daar maximaal een volledige dag voor nodig te hebben.

De sociale documenten zou hij pas tijdens de overdracht ter beschikking stellen.

Ben ik verplicht hierop in te gaan?
De laptop met alle gegevens heeft de werkgever reeds ontvangen.

Ik zou graag zekerheid hebben of ik aan het begin van mijn arbeidsgeschiktheid nieuw werk kan aanvangen bij een andere werkgever.
De werkgever kan toch niet eerst de arbeidsovereenkomst beëindigen en een maand erna dan toch nog arbeidsprestaties verwachten?

Julius

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 29 jul 2012 20:02

"Hij verwacht daar maximaal een volledige dag voor nodig te hebben."

Dit is werken terwijl je ziek bent en dat maakt een einde aan uw ziekte. Vraag eventueel info aan het http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false; of je ziekenfonds en de sociale inspectie en meld eventueel je werkgever dat je de sociale inspectie daarvan op de hoogte gaat brengen.

Je werkgever kan je uiteraard niet verplichten om te werken tijdens je ziekte

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#8 , 29 jul 2012 20:22

mijn vraag is echter:

de werkgever heeft klaarblijkelijk eerst de arbeidsovereenkomst verbroken.

Kan hij daar achteraf nog op terugkomen door alsnog arbeidsprestaties te eisen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 jul 2012 07:31

ALS hij de arbeidsovereenkomst verbroken heeft, heeft hij die verbroken en kan hij dus verder niks meer van je eisen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jul 2012 13:10

Ik ben te rade geweest bij 2 advocaten en deze zeiden mij dat de arbeidsovereenkomst verbroken is en ik geen prestaties meer dien te leveren.

Via aangetekende brief heb ik laten weten dat ik akte neem van het feit dat de arbeidsovereenkomst door de werkgever is beëindigd en ik heb mijn sociale documenten gevraagd.
en waarom hebben ze u geen ingebrekestelling geadviseerd voor een (resterende)verbrekingsvergoeding ? voor uw ziekenfonds gaat hier normaal gezien wel een probleem zijn als je daar recht op hebt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”