ontslag en bonus

Timo79
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag en bonus

#1 , 15 jul 2012 16:10

Ik heb kortgeleden ontslag genomen bij mijn huidige werkgever.

Op mijn niveau is er in principe ieder jaar een bonus (voorbije jaren nog nooit geen bonus gehad sinds ik op dit niveau zit). De hoogte van de bonus wordt bepaald door de bijdragen die men geleverd heeft en de prestaties van de firma gedurende het boekjaar dat eindigt op 31 mei ieder jaar.

Sinds dit jaar heeft de firma besloten om de cash bonus om te zetten in een systeem van warrants. De warrants worden uitbetaald midden oktober 2012. Kort na de bekendmaking dat de bonus dit jaar uit warrants zou bestaan, heb ik tijdens een persoonlijk gesprek (maand juni) te horen gekregen wat de totale waarde zou zijn van de warrants aan mij toegekend. Het bedrag, samen met loonsverhoging, werd toen ook neergeschreven door mijn directe verantwoordelijke (bonus: EUR XXXX). Ik heb nog wel geen officiële bevestiging ontvangen. Er is ook geen contract getekend waarin ik akkoord ga met de ontvangst van deze warrants. Het systeem is immers voor de gehele firma ingevoerd.

In mijn oorspronkelijk bediendencontract staat dat elke bonus als een gunst moet beschouwd worden en de werknemer geen enkel verworven recht op het ontvangen bedrag kan doen gelden.

Korte tijd later werd er tijdens een voorstelling van dit nieuwe systeem vermeld dat werknemers die in hun opzegperiode zitten midden oktober bij uitbetaling of reeds de firma hebben verlaten, geen rechten hebben op deze warrants.

Dit feit had op zich geen impact op de beslissing al dan niet ontslag te nemen, maar desalniettemin zou ik graag weten in hoeverre ik toch nog rechten op deze bonus kan laten gelden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2012 09:13

Weinig, vrees ik. Vermoedelijk zal bij het oude bonussysteem ook vermeld staan dat iedere bonus als gunst gezien moet worden en voor de werknemer geen enkel verworven recht met zich meebrengt. Indien dit niet het geval is, en je nog niet akkoord gegaan bent met het nieuwe bonussysteem, heb je misschien een kleine kans om de bonus onder het oude systeem nog te kunnen opeisen, maar ik vrees ervoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”