klacht indienen

astara
Topic Starter
Berichten: 11

klacht indienen

#1 , 12 jul 2012 21:42

Kan iemand me uitleggen hoe ik best te werk ga?

Ik ben het oneens met de beslissing dat mijn werkgever me geen onbepaalde duur contract geeft en opnieuw een bepaalde duur. Ik legde een volledige testenreeks af en slaagde ruimschoots. In een gesprek met een consulent zou naar voor gekomen zijn dat ik niet assertief genoeg ben, het tegendeel is echter waar en ik heb nu reeds gevraagd om het verslag in te kijken. Volgens hen is mijn perceptie verkeerd (het gaat hier over mensen die dus niet met mij werken en op basis van 1 gesprek, mijn directe manager, collega's bevestigen het tegendeel)...ik blijf erbij dat de perceptie van de persoon die het interview afnam verkeerd zat!

Moet ik eerst een aangetekend schrijven sturen waarin ik dus meedeel dat ik bezwaar indien? Wat moet er in en wat moet ik vragen?
Ik denk dat ik ook een kans heb via het centrum voor gelijke kansen (om nog meer redenen dan wat ik hier allemaal in een kort bericht kan schrijven).

Welke stappen dien ik te ondernemen? (ik ben nog in dienst, ik heb nog een contract bepaalde duur voor 1 jaar, ik had dit al getekend een tweetal maanden geleden). Mijn testen waren boven wat verwacht werd.
Alleen uit dat gesprek zou dat gebleken zijn, ik neem nochtans intitiatief genoeg op de werkvloer, maar in zo een grote organisatie gaan ze duidelijk enkel af op het gesprek in de ivoren toren van de HR advisor...

Wat raden jullie aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2012 09:07

Een werkgevern beslist nog altijd zelf wat voor contract hij u aanbiedt. Wat de resultaten van testen waren speelt daarbij geen rol. Hij mag u niet keer op keer een tijdelijk contract geven (ik dacht een maximum van drie keer), maar dit is nog maar uw tweede tijdelijke contract.

Tenzij u kan aantonen dat u gediscrimineerd wordt op basis van afkomst, religie, overtuiging, geaardheid, ... vrees ik dat u weinig kans maakt. Meer nog, uw actie zou er voor kunnen zorgen dat u het helemaal kan vergeten bij dat bedrijf en dit tijdelijk contract daar ook uw laatste is.

Ik raad u dus aan dit nieuwe tijdelijke contract te aanvaarden (indien je het werk graag doet) en af te wachten. Ofwel krijg je daarna geen contract meer, ofwel een van onbepaalde duur.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 jul 2012 09:13

“Art.10bis.§ 1. In afwijking van artikel 10 kunnen opeenvolgende overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten onder de voorwaarden bepaald bij § 2 en § 3 van dit artikel. § 2. Er kunnen maximum vier overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten, waarvan de duur telkens niet minder dan drie maanden mag bedragen zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten twee jaar mag overschrijden. § 3. Met de voorafgaande toestemming van de door de Koning aangewezen ambtenaar kunnen er overeenkomsten voor een bepaalde tijd gesloten worden, waarvan de duur telkens niet minder dan zes maanden mag bedragen, zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten drie jaar mag overschrijden...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Dit belet u niet de beoordeling van de HR-advisor te betwisten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”