Ontslag nemen - wat met vakantiegeld en 13de maand

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

Ontslag nemen - wat met vakantiegeld en 13de maand

#1 , 10 jul 2012 16:10

Beste,

Ik ben van plan ontslag te nemen bij de firma waar ik nu 1,5j werk, waarschijnlijk met ingang volgende maand. Nu is het zo dat ik een bediendencontract heb met kaderfunctie en in de looncategorie val die een onderhandelde opzegtermijn toelaat. Het is ook zo dat ik in komende augustus 2 weken verlof heb en in oktober 3 weken verlof. Het boekjaar van de nieuwe firma begint 1 oktober.

Wat zijn nu de mogelijk scenario's:

a. we komen overeen dat ik 2 maanden aanblijf, tot en met september en ik start bij mijn nieuwe werkgever op 1 oktober
b. we komen overeen dat ik 2 maanden aanblijf, tot en met september en ik start bij mijn nieuwe werkgever op 1 november, oktober is dus een soort schrikkelmaand voor mij
c. we komen overeen dat ik 3 maanden aanblijf, tot en met oktober en ik start bij mijn nieuwe werkgever op 1 november

Welke regeling is nu de meest voordelige voor mij ?

U ziet dat het dilemma hem ligt in de 3 weken vakantie in oktober, wat houdt dit precies in voor alle partijen ?
Volgens mij is deze vakantieperiode door mij opgebouwd in 2011 en zal mijn huidige werkgever die zowiezo betalen.
Ik denk ook dat het nadelig voor mij (kan) zijn om 1 maand niet bij een werkgever ingeschreven te zijn.

Persoonlijk zou ik dus ofwel 2 maanden blijven en dan 1 oktober starten ofwel 3 maanden blijven en 1 november starten zodat ik niet 1 maand 'werkloos' ben geweest. Maar wat houden die scenario's in voor mij en de beide werkgevers ? In principe denk ik dat het eerste het eerlijkste is daar mijn huidige werkgever toch betaalt voor die 3 weken en in principe heb ik dan nog verlof over voor 2012 die ik opgebouwd heb, mss neem ik die dan best onmiddellijk ook op als 3de week in oktober. Want bij mijn nieuwe werkgever begint het jaar dus op 1 oktober en wordt mijn verlof terug opgebouwd, enige is dat ik dan vanaf oktober tot september volgend jaar natuurlijk daar niet meer voor betaald zal worden, wat logisch is, mijn huidige werkgever zal dit normaal uitbetalen.

Klinkt waarsch. ingewikkelder dan het is, is mijn voorstel 3 maanden blijven en laatste maand vol verlof nemen logisch ?


13 de maand krijg is waarsch. niet uitbetaald omdat ik nog geen 5 jaar in dienst ben ? Ik zit in PC209.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2012 19:11

is mijn voorstel 3 maanden blijven en laatste maand vol verlof nemen logisch ?
dat zou het beste zijn wel moet je werkgever hiermee akkoord gaan , knosselen tussen 2 contracten kan achteraf problemen geven
hoe kom je aan 5 weken verlof ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp
Berichten: 615

#3 , 11 jul 2012 07:10

Want bij mijn nieuwe werkgever begint het jaar dus op 1 oktober en wordt mijn verlof terug opgebouwd, enige is dat ik dan vanaf oktober tot september volgend jaar natuurlijk daar niet meer voor betaald zal worden, wat logisch is, mijn huidige werkgever zal dit normaal uitbetalen.
Het boekjaar van uw (nieuwe) werkgever heeft geen invloed op de opbouw van uw verlofrechten. Verlofrechten worden opgebouwd per kalenderjaar, dus van 1/1 tem 31/12.

Greetz,

P.

Reclame

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

#4 , 11 jul 2012 12:53

Bedankt voor de antwoorden,
5 weken verlof omdat we 20 dagen hebben + 12 dagen ADV en het gaat om een huwelijksverlof dus daar krijg ik ook 3 dagen voor.

Wat met uitbetaling 13de maand onder PC209, ik lees nu dat dit toch ergens anders dat dit pro-rata zou uitbetaald worden ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”