Ontslag wegens negatieve evaluatie (onterecht) en ziekte

JelleG
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag wegens negatieve evaluatie (onterecht) en ziekte

#1 , 06 jul 2012 19:13

Hallo,

Ik ben in januari begonnen met een job als bediende aan een Vlaamse universiteit met 6 maanden proefperiode. In de eerste 4 maanden heb ik gewoon mijn werk gedaan en ik heb hierover geen enkel woord kritiek ontvangen. Ik werk elke dag samen met mijn diensthoofd en hij heeft me nooit iets negatief gezegd noch heb ik ooit een evaluatiegesprek gekregen.

Begin mei ben ik zwaar ziek geworden (klierkoorts) waardoor ik in mei noch juni heb kunnen werken. Nu kreeg ik rond 10 juni een aangetekende brief van de univ dat mijn proefperiode beëindigd zou worden na 6 maanden wegens een negatieve evaluatie. Bij de brief zat een verschrikkelijk negatieve evaluatie van mijn werk en die feitelijk op geen enkele manier klopt en vol onzin staat (op mijn hoofdtaken deed ik het "tot op zekere hoogte, maar voor verbetering vatbaar" wat zwaar onvoldoende was). Mijn diensthoofd heeft de evaluatie ondertekend MET de vermelding dat ik met hem een evaluatiegesprek had op 29 mei, wanneer ik nog doodziek in mijn bed lag.

Ik heb toen verschillende mails gestuurd naar het diensthoofd en de personeelsdienst wat dit allemaal te betekenen had maar ik kreeg geen antwoord. Een dikke week later kreeg ik nog een aangetekende brief dat ik nu opeens op 25 juni ontslagen was wegens "langer dan 7 dagen arbeidsombekwaam zijn tijdens de proefperiode". Ik begreep niet echt veel van, maar na zo een dolk in de rug te krijgen had ik niet veel zin meer om daar nog te werken zolang ik een uitkering kon krijgen, dus heb ik gewoon mijn C4 gevraagd (dus einde contract 25 juni), waarbij reden tot ontslag stond "ontslag".

Dan ben ik langs gegaan bij de werkloosheidsdienst die me vertelden dat "ontslag" duidelijk geen reden is tot ontslag dus mailde ik terug naar de personeelsdienst voor een correct C4. Twee uur geleden heb ik een mail terug gekregen dat ik niet wegens ziekte ben ontslagen maar wegens een negatieve evaluatie en dat dit dan ook zal staan op mijn nieuw C4.


Dit slaat nu toch nergens op :shock: ?

Als ze mij voor ziekte ontslaan, dan heb ik mezelf niets te verwijten, maar als het uiteindelijk is wegens een "negatieve onzin evaluatie" dan heb ik kans om mijn uitkering te verliezen en ook voor later werk zoeken is dat nefast.


Wat zijn mijn opties? Ik ga maandag langsgaan bij mijn vakbond maar wat kunnen die doen? Een rechtzaak aanspannen ofzo?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding