verkeerde job

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Re: verkeerde job

#16 , 13 jul 2012 11:38

Ja maar hier is het echt een wereld van verschil. Ik zocht een job waar ik dus niet meer zou moeten sleuren en trekken omdat mijn rug dit gewoon niet meer aankan. Maar tijdens mijn gesprek zei hij wel dat het wel kon gebeuren dat ik naar een klant iets moest gaan afhalen of gaan brengen. Verder zei hij ook dat het goed was dat ik een heftruckattest had en dat het wel van pas kon komen hier. Dus ja ik wist wel dat ik niet altijd op mijn bureau ging zitten en dat ik ook in het magazijn moest gaan zitten om te zien wat er staat en zaken in orde brengen enz...
Maar om mij met een andere bedrijf mee te sturen om snel een verhuis te gaan doen da's wel zeer flexibel... voor mij zelf een beetje te flexibel zelf. OOk wat de uren betreft vroeg hij wat flexibel te zijn, maar dat wilt dan in mijn ogen wel iet zeggen dat ik geen middagpauze kan nemen. Voor mijn betekend flexibel zijn af en toe eens wat later werken omdat het nodig is. Maar niet op 7 dagen tijd 7 dagen andere uren gewerkt te hebben.
Maandag zal ik wel zien se... maar ik zou toch graag mijn contract eens willen krijgen zodat ik kan hoelang die proefperiode is. Ik wil werken en ik wil mij inzetten, maar zeker niet ten koste van mijn gezondheid want anders had ik enkele jaren zekerst niet ingetekend om ontslagen te worden waar ik toen werkte...

Het ergste is en blijft dat ik het echt helemaal zag zitten. Terug werken op een plek waar ik jaren gewerkt hebt maar blijkbaar hebben ze daar enkel hun kantoren en magazijn... verder hebben ze daar niet echt een binding met die industriezone... "dus de know how is nutteloos" en dat vind ik erg spijtig... vooral omdat ik tijdens mijn sollicitatie gesprek duidelijk die kant op wou gaan en hen vertelde dat ik het echt terug zag zitten daar te werken omdat ik de site echt goed kenden en ook de douane enz... dus ik kende mijn weg daar wel goed. Maar toen hebben ze daar niet gezegd dat ik daar eigenlijk nooit naartoe zou moesten gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#17 , 13 jul 2012 11:42

@ Moraelin: Ik heb het contract nog altijd niet gekregen... en ik heb het gevoel dat ze dit met een bepaalde reden doen, maar wat deze is weet ik niet. Het is net als de maaltijdcheques... ik heb al verschillenden maken gevraagd of ik ze nu ga krijgen of niet en ze wisten het nog altijd niet. Het overgenomen bedrijf geeft ze, maar de overnemer niet... dus ja ikke niet en die dat daar al werken wel. Klopt denk ik ook niet echt.

We zien maandag wel want ben wel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. En dat ze maar niet afkomen met ... ja als je niet ziek was geweest hadden we je alles kunnen uitleggen, want dan hadden ze dat vorige week al kunnen doen, in plaats van mij iedere keer tijdens mijn werk iets anders snel te laten doen zonder uitleg...

Moraelin
Berichten: 319

#18 , 13 jul 2012 13:27

Het is uw recht om een ORIGINEEL exemplaar van het contract te krijgen, opeisen dus, in feite moesten ze u dit, of toch tenminste een kopie onmiddellijk geven na de ondertekening.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 13 jul 2012 13:44

Het is uw recht om een ORIGINEEL exemplaar van het contract te krijgen, opeisen dus, in feite moesten ze u dit, of toch tenminste een kopie onmiddellijk geven na de ondertekening.
Yep, sta op uw rechten. Wat is het ergste dat ze kunnen doen? U ontslaan?
Als de HR dit niet wil meegeven, via AS opeisen. Dreigen met klacht bij de arbeidsrechtbank. U wil toch weg, dus u kunt onbeperkt uw rechten opeisen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 jul 2012 14:17

Het is uw recht om een ORIGINEEL exemplaar van het contract te krijgen, opeisen dus, in feite moesten ze u dit, of toch tenminste een kopie onmiddellijk geven na de ondertekening.
Yep, sta op uw rechten. Wat is het ergste dat ze kunnen doen? U ontslaan?
Als de HR dit niet wil meegeven, via AS opeisen. Dreigen met klacht bij de arbeidsrechtbank. U wil toch weg, dus u kunt onbeperkt uw rechten opeisen.
en waar staat dat ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#21 , 16 jul 2012 17:59

Vandaag gaan werken :)
Mijn baas dus in verlof en hetgeen ik ondertussen geleerd heb is zoveel dat het niet eens de moeite is om te vermelden.
Ben postbus gaan leegmaken en heb de post geopend en gesorteerd, daar ik nog altijd geen paswoord heb kon ik geen pc opstarten en het paswoord dat ik van mijn baas had gekregen werkte niet. Resultaat... mijn werk stapelt zich op want ik kan technisch niets doen.
Ben daarom 30min vroeger vertrokken want er was toch niemand meer (en ik heb geen idee hoe het alarm aan moet enz...) maar daar ben ik ook niet verantwoordelijk voor want ik weet van niks.

Echt niet plezant zulke vooruitzichten te hebben, maar bon.

Wat het contract betreft viel de andere persoon uit de lucht. Vraag dat aan de andere als die terug is. had jij die nog niet gekregen?...

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#22 , 23 jul 2012 22:23

De voorbije week was erg, maar bon heb op mijn tanden gebeten.
Vandaag heb ik weer maar eens op mijn tanden gebeten. Maar heet was erover...
Ik begin om 8u30 en ga tussen 12u en 13u normaal gezien eten (ik eet thuis omdat ik op 5min van mijn werk woon) Maar dat vinden ze dus niet leuk en mijn baas probeert mij zo vaak mogelijk op de baan te hebben... Vandaag bijvoorbeeld moest ik naar één van de klanten rijden om 11u45 (maar ingeladen was het 12u) een half uur rijden en daar aangekomen blijken ze in lunchpauze voor 30min... terug rijden is geen optie dus wacht ik daar tot 13u. Maar had wel een deel reeds uitgeladen.. tegen 14u15 bel ik om te zeggen dat ik binnen 15min gedaan heb en naar huis rij om te eten. Ik kom tegen 14u45 thuis aan en 12min later bet hij dat hij de camionette nodig heeft (dringend nodig heeft) dus ik laat wat ik ging eten staan om snel de camionette te brengen. Daar aangekomen krijg ik te horen dat ik met een koelbox met drinken naar andere collega's moest rijden omdat ze geen drinken meer hadden (30min rijden van hier dus) Dus in mijn ogen is het drinken van andere belangrijker dan dat ik zou eten. Maar het ergste moet nog komen... ik moest dus dat water brengen en dan mijn werk afwerken maar ik zei dat ik eerst nu wel wou eten.
Daar aangekomen gaf ik het drinken en kreeg ik te horen dat ik moest blijven om te helpen... en mijn baas bevestigde dit. Dus heb maar gedaan wat ik moest doen en heb dus niets gegeten vandaag tot ik om 17u30 te horen kreeg dat ik door mocht van mijn collega's omdat het ver gedaan was (maar ik hoorde de klant tegen haar man praten over een fooi...) dus ja ikke even komen helpen voor een paar uurtjes en mee verdienen dat was teveel van het goede geweest. Maar bon, ikke naar huis waar ik om 18u15 aankwam. Mij snel gewassen want door dat werk te doen was ik vuil en was er niet op gekleed ook niet. Om 19u een snelle hap gaan halen... 7u nadat ik normaal gezien had moeten eten.

Dat en alle andere zaken zorgen ervoor dat ze mij echt het leven zuur maken. Ik slaap slecht, ik eet slecht en ik voel mij hoe langer hoe slechter.


Wat kan ik nog doen???

Turaki
Berichten: 6870

#23 , 23 jul 2012 23:18

Op uw rechten staan?

Indien u in middagpauze bent, en u krijgt een dringende oproep, zegt u dat u deze meteen zal doen NA uw pauze.
Als u een opdracht krijgt die niet in uw contract staat, weigert u deze.
Heeft u een vast uurrooster? Naar huis gaan als uw uren erop zitten (en middagpauze nemen volgens uw rooster).

Zoals ik reeds zij, wat kunnen ze doen? U ontslaan? Als u toch weg wil is dat toch geen probleem? U zal ze alleen niet moeten gebruiken als referentie...

Moraelin
Berichten: 319

#24 , 24 jul 2012 13:05

Ik krijg meer en meer de indruk dat u best eens met een psycholoog gaat praten want u wil vooral u verhaal kwijt en niet echt aktie ondernemen. U hebt hier verschillende antwoorden gekregen want u kan doen maar ik hoor niet dat u hier iets mee gedaan hebt, wij krijgen gewoon het relaas dag per dag bijna wat er allemaal foutloopt volgens u en wat u ervan denkt, maar het is precies uw baas tegen wie u dit moet zeggen en als hij niet wil luisteren moet u zelf aktie ondernemen. Ik kan goed inkomen in hoe u zich voelt maar de enige die het kan veranderen bent U zelf.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#25 , 24 jul 2012 20:13

Ik heb al iedere dag sinds vorige week achter mijn contract gevraagd. En telkens krijg ik hetzelfde antwoord... het is nog niet ondertekend door de grote baas in Nederland. Als ik zeg dat ik mijn pauze wil nemen dan zeggen ze dat ik flexibel moet zijn. Maar dan zeg dat er wel grenzen zijn aan het flexibel werken en dan zeggen ze dat ik in de kalmere periode veel meer vrije tijd zal hebben.
Wat mijn uren betreft staan er inderdaad uren op mijn contract maar er staat wel dat ik flexibel moet zijn. Net is de omschrijving van mijn job "polyvalente bediende"... daar hoort dus inpakken, verhuizen en sleuren aan dozen en meubels.

Als ze mij ontslagen is dat OK maar ik heb van andere collega's gehoord dat ze er wel voor zorgen dat de C4 goed gevuld is met fouten... hun woord tegen mijn als ik het goed versta.

En de reden waarvoor ik mijn verhaal hier gezet heb was om zeker te zijn dat ik niet overreageerde ... het is misschien normaal dat een baas zo doet, weet ik veel... ik heb de voorbije 16 jaar 14 voor dezelfde baas gewerkt en 2 jaar bewust interim werk gekozen met soms redelijke klote jobkes maar contract gedaan en wijle verder.

Ik wil gewoon 1 duidelijk manier vinden dat wettelijk is om daar weg te raken en verder te zoeken naar iets anders ZONDER een uitkering te moeten verliezen omdat ik zelf ontslag gaf. Da's het enigste dat ik wil weten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 24 jul 2012 20:31

Ik heb al iedere dag sinds vorige week achter mijn contract gevraagd. En telkens krijg ik hetzelfde antwoord... het is nog niet ondertekend door de grote baas in Nederland.
afwezigheid van een contract is geen drama, toch niet als het 'slechts' enkele weken duurt. Er zijn andere zaken waar je meer mee bezig zou moeten zijn.
Als ik zeg dat ik mijn pauze wil nemen dan zeggen ze dat ik flexibel moet zijn. Maar dan zeg dat er wel grenzen zijn aan het flexibel werken en dan zeggen ze dat ik in de kalmere periode veel meer vrije tijd zal hebben.
dan moet men je een flexibel uurrooster hebben laten ondertekenen. Anders presteer je volgens wat je getekend hebt. Staat daar van 8 tot 17 met 1 uur middagpauze, dan neem je expliciet die middagpauze op een moment dat je klaar bent met een bepaald werk. Als ze je dan ander werk geven zeg je: mijn pizza staat in de oven, ik kan nu niet weg.
Wat mijn uren betreft staan er inderdaad uren op mijn contract maar er staat wel dat ik flexibel moet zijn. Net is de omschrijving van mijn job "polyvalente bediende"... daar hoort dus inpakken, verhuizen en sleuren aan dozen en meubels.
inpakker, verhuizer, ... allemaal geen taken voor een bediende. Als je effectief bediende bent én dit je hoofdtaak is, dan weiger je dit werk en vraag je bediendewerk.
Als ze mij ontslagen is dat OK maar ik heb van andere collega's gehoord dat ze er wel voor zorgen dat de C4 goed gevuld is met fouten... hun woord tegen mijn als ik het goed versta.
en dat is dan hun probleem, want bij woord tegen woord verliest de werkgever's woorden kracht bij de RVA.
Ik wil gewoon 1 duidelijk manier vinden dat wettelijk is om daar weg te raken en verder te zoeken naar iets anders ZONDER een uitkering te moeten verliezen omdat ik zelf ontslag gaf. Da's het enigste dat ik wil weten.
simpel: doen wat er in je contract staat. En durven NEE zeggen.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#27 , 25 jul 2012 21:07

@ JPV : Thx voor deze duidelijke info. Ik ga dit toepassen. Ik had gewoon schrik dat indien ik nee zou zeggen als een taak echt niets met bediende werk te maken had ze mij konden ontslaan wegens werkweigering. Ik dacht ook dat door polyvalent te schrijven ze daarmee vrij spel hadden en mij eigenlijk alles konden laten doen zoals ze eigenlijk bezig waren.

Van 1 ding ben ik wel zeker... ze zijn eerlijk in het uitbetalen. We zijn nog enkele dagen voor het einde van de maand en ik heb vandaag mijn loon al gestort gekregen. Ze hebben precies wel echt heel veel afgehouden 1/3, maar da's beter nu dan het daarna in 1 keer aan de belastingen af te geven :)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 26 jul 2012 06:46

je moet natuurlijk oppassen: als bediende eens wat arbeiderswerk doen mag je niet weigeren. Maar als de hoofdtaak arbeiderswerk wordt (allez, werk dat niet in je contract staat), mag je dit perfect weigeren. Laat me wel duidelijk zijn: met weigeren bedoel ik eigenlijk dat je officieel moet protesteren en na enige tijd het werk moet neerleggen. Je laat dit weten aan je werkgever én zegt dat hij, door het niet verschaffen van werk zoals overeengekomen, je arbeidsovereenkomst heeft verbroken.

Contacteer voor alle details best je vakbond.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#29 , 29 jul 2012 22:30

Als bediende doe ik....
- lees mijn mails (als ik er de kans voor krijg)
- probeer dan van mijn taken op computer uit te voeren (maar tegenwoordig schuiven ze die job al naar een andere bediende die niet veel om handen heeft)

Verder zit ik bij klanten (om te verhuizen, goederen van en naar klanten te brengen, laden en lossen van vrachtwagens met heftruck enz...)

Ik ben blijkbaar ook 1 van de werknemers die geen Maaltijdcheques krijgt... want dat staat ook iet in mijn contract. Dat wordt dus 2 keer tanken per maand. Dat compenseert een beetje... ik mocht af en toe tanken want ik gebruik mijn wagen ook.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#30 , 01 aug 2012 11:24

Ik ben eergisteren op mijn strepen gaan staan en heb verschillenden zaken in vraag gesteld. Zo heb ik gevraagd of ze mij niet beter een arbeiders contract hadden aangeboden aangezien ik toch meer in het magazijn bezig ben en naar klanten rij om dozen af te leveren en uit te pakken en te verhuizen enz... dat was ook beter geweest voor mij zodat ik mijn overuren kon recupereren. Ik vroeg ook nog eens wanneer ik mijn contract nu mocht ontvangen. En verder vertelde ik hem enkele punten die in mijn ogen eigenlijk echt niet kunnen... Zo zei ik dat het eigenlijk niet echt verantwoord was om 4-5 meter hoog in rekken te gaan klimmen om daar dozen vol papier uit te halen die soms 4 hoog gestapeld staan en dat het ook mss te overwegen was om boven de zagerij een reling te plaatsen om de veiligheid te verhogen.
Hij heeft goed naar mijn punten zitten luisteren (allé hij heeft niets weerlegd) en zei op het einde dat hij ging zien wat hij kon doen.

Gisteren was dus de laatste dag van mijn eerste maand daar en vandaag zo'n 10 minuten nadat ik op mijn bureau zat vroeg hij of ik eventjes tijd had voor hem.
We zijn naar zijn bureau gegaan waar hij beide deuren sloot en toen wist ik eigenlijk al direct wat uur het was... en inderdaad ik heb blijkbaar toch een beetje mensenkennis.
Tot mijn grote spijt gaan wij onze samenwerking hier stopzetten want wij hebben iemand nodig die eigenlijk meer durft in het magazijn en die tot boven in de rekken kan kruipen om er dozen uit te halen. Aangezien dit eigenlijk 1 van de hoofdtaken zijn en jij dat niet durft is het beter dat wij stoppen. Hij vertelde ook dat ik niet correct was geweest toen ik mijn migraine aanval had en thuis was gebleven. De hoofdzetel vond het niet kunnen dat ik dus 1u voor aanvang van mijn werk (7u30 gebeld) mijn vrouw liet bellen om te melden dat ik vandaag zeker niet kon komen werken wegens een zware migraine aanval. Mijn werkgever vroeg haar te laten weten wanneer ik zou terug komen en het doktersattest zo snel mogelijk zou binnen brengen. Ze zei dat ik meestal 2 dagen last had van zo'n aanval en dat deze maar zelden voorkwamen (1-2 keer per jaar max.) om hem gerust te stellen. Ik heb jaren gehad dat ik er zelfs geen had.
Ze zei ook dat ze de dokter zou bellen. Om 18u 's avond heeft ze laten weten dat het nog niet verbeterd was en dat de dokter onbereikbaar was wegens verlof en dat de vervanger enkel in de deelgemeente kwam en niet tot waar wij wonen. Maar dat ze wel een andere dokter had gebeld die morgen vroeg zou langskomen. Die dokter kwam en mijn vrouw bracht het dokters briefje tegen de middag binnen. Dit dus binnen 28u na het begin van mijn ziekte. Ik denk toch dat er hier goed gereageerd werd. Nu verwijten ze mij dat ik te laat verwittigde dat ik langer dan 1 dag ziek zou zijn... wat niet klopt aangezien we een mail (heeft bewijs kracht tegenover een telefoongesprek) dezelfde dag gestuurd hebben dat het zeker nog 1 dag langer zou zijn. Dus als mijn werkgever nog op het werk was had hij het dezelfde dag gezien en anders zou hij het gezien hebben de volgende dag voor dat mijn shift begon aangezien hij altijd om 6u op kantoor is.

Maar bon, ik was er gelukkig maar had er mij een beetje bij neergelegd en had eigenlijk werk. Maar om op deze manier ontslagen te worden doet eigenlijk wel pijn. Als hij nu gewoon gezegd had van "kijk we gaan de samenwerking stoppen omdat het jij je niet echt op je gemak voelt ivm die dozen uit de rekken te halen" dan zou ik dit niet zo erg gevonden hebben, maar nu zaken verwijten die eigenlijk denk ik niet kloppen vind ik niet fair.

Nu is de vraag of ze mij eigenlijk gisteren niet schriftelijk op de hoogte moesten brengen van het feit dat ze de samenwerking gingen stopzetten? Ik ben de eerste werkdag van vorige maand beginnen werken (2 juli 2012). Als er 1 maand proef periode voorzien was dan moest ik dat dus toch gisteren vernemen toch? Nu heeft hij mij eigenlijk 10 minuten na aanvang terug naar huis gestuurd nadat ik alles had afgegeven...
Ik krijg nu 7 dagen uitbetaald zoals overeengekomen (maar ja zonder contract kan ik dus niet zeggen of dit correct is of niet)
Stel dat de proefperiode 6 maand is hoelang moeten ze mij dan wettelijk uitbetalen?
Stel dat de proefperiode 1 maand is moeten ze dan ook maar 7 dagen betalen aangezien ik eigenlijk al 1 dag langer werk dan de proefperiode was?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”