verkeerde job

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

verkeerde job

#1 , 05 jul 2012 13:48

Hallo,

Ik werk sinds maandag bij een bedrijf en heb een bediende contract gekregen. Maar er zijn teveel zaken die in het bedrijf gebeuren waar ik mij echter niet goed bij voel. Zo moet ik vaak in de hoogte gaan (heb hoogtevrees en heb dit gezegd) ik zit ook regelmatig in een omgeving waar veel zaagsel.
Het is gewoon zo dat ik mij nu al 4 dagen echt ziek maak en er zelfs mijn slaag voor laat.

Ik heb mijn contract van onbepaalde duur getekend maar wacht toch dat ik een proefperiode had van 7 dagen. Contract is getekend maar ik heb geen kopij gekregen.
Kan ik na deze proefperiode zeggen dat deze functie echt niet is wat ik dacht en het contract stoppen?
Welke negatieve gevolgen kan dit hebben voor mij en eventueel voor de rva? Alhoewel ik snel iets anders zal vinden wil ik toch zeker zijn dat ik hierdoor niet in de problemen kom. Maar op deze manier verder doen is echt niet OK.

Kan iemand mij hier raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#2 , 05 jul 2012 20:55

Vandaag nog leuker geworden... ik moet de wagen van de baas tanken tijdens mijn pauze (die ter info normaal van 12u tot 13u is maar ik moest nog ergens naartoe rijden om 11u40 en dat zou minstens 90 min duren)
Had mij een heel ander beeld gemaakt van deze job (op papier en tijdens het gesprek leek alles super te zijn) maar naast het probleem van de hoogte zijn er nog tal van zaken die gewoon echt niet gezond zijn (vlakke zon zonder scherm... om te puffen in een kantoor zonder ramen.)
Mijn voorganger is daar wel geteld na 2 maand gaan lopen en dat was net voor ze één van de nieuwe projecten gingen opstarten... omdat de werkdruk voor 1 man teveel werd en met dit project erbij zijn minstens 2 man voor nodig... maar da's voor mij niet de hoofdreden. Alhoewel ik ook niet wil opdraaien als het niet lukt omdat we onderbemand zijn.
Ik wil gewoon een job hebben waar ik vrijwel alle dagen met plezier naartoe kan gaan en een job dat haalbaar is...

Wie kan mij verder helpen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 jul 2012 21:37

Hoe kan de zon schijnen in een kantoor zonder ramen????
Ik denk dat u gewoon ander (laag bij de grond) werk moet zoeken.....in een omgeving waar de zon nooit schijnt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 06 jul 2012 08:14

@ Roharro: Nooit van dakramen gehoord waarschijnlijk. Er zit een piramide dak in de hall en mijn ruimte heeft een venster die daarop geeft... glazen dak en dan mijn venster 2x Glas. En ik kan tegen zon, maar iet tegen kantoorruimtes waar het 34° graden is zonder airco.
Maar da's maar 1 van de zaken...
Het feit dat ik vaak die ladder op moet voor op de zolderruimtes dozen naar beneden te smijten schrikt mij echt af. Er zijn geen rails dus niets kan je tegenhouden op de rand.

Vandaag is dus de start van de 5de dag en ik zie het echt niet zitten... maar omdat ik juridisch gezien niet weet hoe of wat ik kan of mag doen zit ik vast... Niemand die hier iets heeft geschreven om mij verder te helpen... Spijtig want ik dacht dat dit de bedoeling was van dit forum, maar sommige bezoekers vinden het blijkbaar leuker mensen uit te lachen dan nuttige info te geven.

moest er toch nog iemand zijn die vandaag wilt helpen door mij effectief te zeggen welke mijn rechten zijn als werknemer in dit geval.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2012 09:30

U spreekt over een bediende contract en een proefperiode van 7 dagen. Dit kan niet. De proefperiode van een bediende contract duurt 1 tot 12 maanden. U mag tijdens Uw eerste maand Uw opzeg geven, maar dient de maand wel uit te doen, tenzij U een verbrekingsvergoeding overeenkomt met Uw werkgever.

Regelgeving ivm werkomstandigheden is mij niet bekend, maar 34°C in een kantoor lijkt mij een probleem.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 jul 2012 11:36

Wat was de jobomschrijving waarop je hebt gesollisiteerd? En wat doe je als bediende op ladders en zolders?

eylis
Berichten: 8837

#7 , 06 jul 2012 13:29

en wat helemaal niet ok is: je hebt geen getekend contract gekregen van je baas. Dat is al een pertinente fout.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#8 , 06 jul 2012 15:43

Ik heb inderdaad vorige week mijn contract getekend, maar deze moest ook door de regio manager getekend worden... of dit al gebeurd is weet ik niet maar ik heb er nog geen kopie van gekregen.

Wat de temperatuur betreft... ze hebben vandaag een soort zeil gehangen om iets of wat zon tegen te houden (ben benieuwd of het zal helpen want heb vandaag een blazertje gekregen om te verhelpen maar warme lucht in de nek krijgen is ook niet super natuurlijk.

In mijn contract staat een vage omschrijving polyvalentie bediende. Op de zolder staan allerlei materiaal dozen, plakband... gerief dat gebruikt wordt in het magazijn.

Mijn taakomschrijving was dus een beetje administratieve taken doen, magazijn in orde houden, goederen inpakken indien nodig en soms naar klanten rijden enz...

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#9 , 08 jul 2012 20:35

Gans het weekend aan morgen zitten denken...
Erg dat een mens zichzelf zo ziek kan maken als hij zich ergens niet goed bij voelt.
Ik hoop echt dat er snel iemand mij kan zeggen wat ik kan doen om toch niet gestraft te worden omdat ik voor de verkeerde job tekende.

Ik wil werken, maar wil er mij goed bij voelen... en dat er eens een mindere dag is, is logisch, maar dit hier is erger...

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 08 jul 2012 22:35

Iedereen mag altijd ontslag nemen (met uitzondering van contracten bepaalde duur buiten proefperiode), maar moet rekening houden met de opzegtermijn. Indien nog in uw proef 7 dagen, maar altijd tot het einde van de eerste maand. Indien geen proef 1.5 maand (niet 6 weken!).

U kan ook uw contract verbreken, maar zal dan een verbrekingsvergoeding dienen te betalen ongeveer gelijk aan het brutoloon van uw normale opzegtermijn.

Opzegmogelijkheid is er omdat iedereen wel de foute keuze kan maken, opzegtermijn zowel voor de werkgever om een vervanger te zoeken, als voor de werknemer om niet lichtzinnig een contract te tekenen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jul 2012 01:42

Ik heb mijn contract van onbepaalde duur getekend maar dacht toch dat ik een proefperiode had van 7 dagen.
een ontslag geven zonder met zekerheid te weten of er een proeftijd is en gelet dat het begin en duur van opzeggingstermijn een verplichte vormvereiste is .
---- niet doen ---het risico dat je een verbrekingsvergoeding moet betalen is te groot en als je geen ander werk hebt nog eens problemen met de rva

wet 3/7/1978
Art. 67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan één maand duren............

kb 25/11/1991
HOOFDSTUK III. - Toekenningsvoorwaarden.

Afdeling 1. - Onvrijwillig zonder arbeid en zonder loon zijn.

Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#12 , 11 jul 2012 17:09

Ik kreeg gisteren de opdracht om met enkele verhuizers een appartement te gaan leeghalen (inhoud meubels inpakken en enkele meubels) Heb met dozen moeten sleuren enz...
Resultaat van deze dag was tegen 17u (en zonder te hebben kunnen eten want moest direct vertrekken om 11u richting klant) barstende hoofdpijn en misselijkheid. Deze nacht kreeg ik daar nog steken in mijn onderrug en stijve nek. Deze morgen toen ik mijn baas belde zag ik dat de linker kant van mijn gezicht gezwollen was.
Deze morgen mijn baas op de hoogte gebracht en die stond 45min na start van mijn shift aan mijn deur. Hij zag uiteraard dat ik er niet goed uitzag met 1 oog bijna dicht. Hij begrijpt dat iemand ziek kan worden maar daarmee is hij niet echt gediend omdat er veel problemen waren en ik er niet was...

Dus als ik het goed begrijp moet ik 1 maand werken voordat ik kan zeggen dat dit niet de job is waarvoor ik dacht te solliciteren? Er is toch een verschil tussen je moet af en toe eens iets gaan afhalen voor een klant of iets brengen van persoonlijke spullen... da's geen ganse inhoud van een appartement gaan leeghalen. Had ik dat geweten dan had ik zelfs gezegd dat ik dit niet kon aangezien ik weet dat ik geen sterke rug heb. Maar nu sta ik voor een voldane feit...
Ik heb nog 2 dagen om een hele boel zaken te kennen want de baas is volgende week 3 dagen niet aanwezig... en niemand anders die mij kan helpen met wat ik moet doen. Ik weet maar 1 van de taken die dagelijks terug komen, maar daarvoor heb ik een paswoord en login nodig die ik alsnog niet gekregen heb. Ik kan moeilijk de komenden 3 dagen daar gewoon op mijn gat zitten wachten tot het tijd is om naar huis te gaan.

Ik hoop echt dat hier een oplossing voor gevonden kan worden zodat ik snel eindelijk de job kan vinden die wel is wat ze zeggen en waarvoor ik effectief getekend heb.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 11 jul 2012 17:14

U mag nu al laten weten dat u de job niet ziet zitten, maar zal toch de maand moeten uitdoen.

En ja, als u geen werk heeft, of het niet kan uitvoeren, moet u daar gewoon zitten tot het tijd is. U moet opdagen, uw werkgever moet voor werk zorgen (en dit uitvoerbaar maken).

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#14 , 12 jul 2012 16:14

De dokter is net weg en ik moet nog een dag of 2-3 rusten. Oorzaak is dus voor 75% stress en 25% van de zware inspanning.
Het ergste vind ik dat mijn baas ondertussen al verschillenden keren gebeld heeft en zelfs is langs geweest... en dat niet om te zien hoe het met mij ging maar wel om te zien of ik wel thuis was en of ik wel degelijk ziek was. Vandaag belde hij weeral om te zeggen dat hij zou langs komen, maar ik heb gezegd dat mijn vrouw het doktersattest wel zou brengen. Alles om toch maar te kunnen zien of ik al dan niet ziek ben. Ik vind het echt grof en ongepast. OK had ik hem laten komen dan had hij zelf gezien dat ik er niet gezond uit zag, maar sorry dat gaat echt te ver.
Hij vroeg of ik morgen toch niet een halve dag kon komen want hij vertrekt voor 3 dagen en dan kan hij niets meer uitleggen... sorry daar had hij meer dan 6 dagen de tijd voor gekregen. Maar nee mij allerlei jobkes laten doen die niet gepland waren enz...

Maandag start ik dus week 3... zonder te weten op 1 zaak na wat ik ga moeten doen en in de hoop dat ik een paswoord heb anders kan ik mijn tijd verdoen in het magazijn aangezien hij mij als bediende blijkbaar toch van alles laat doen wat de arbeiders daar deden (voor hij ze ontsloeg)

Moraelin
Berichten: 319

#15 , 12 jul 2012 17:04

Ik kan verstaan dat je al eens je hart moet luchten maar eerlijk: neem aktie ipv te ondergaan, vraag uw contract op tegen morgen, check de opzegtermijn en indien ok geef uw opzegging. Indien niet ok, check dan vanaf wanneer je zonder boete onder dit contract uit kan en ga daarvoor. Persoonlijk check ik altijd zeer grondig elk contract dat ik onderteken, ook om zaken die er niet instaan. Voor een arbeidscontract zijn zaken zoals functieomschrijving, werkplaats, uren, verlof, opzegtermijn, verzekeringen,.... belangrijk en die moeten daar allemaal zeker in vermeld staan, checken dus !

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”