verbreking arbeidsovereenkomst

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

verbreking arbeidsovereenkomst

#1 , 30 jun 2012 12:41

Beste forumleden,

Gisteren kreeg ik een brief (gewoon overhandigd) en gedateerd 29 juni met de melding dat mijn werkgever mijn contract verbreekt. Ik ben vrij van verplichtingen vanaf 30 juni en krijg 3 maand opzegvergoeding. Deze brief zou me nog per AS verzonden worden.

Aangezien het om een onmiddelijke verbreking gaat vroeg ik mij af of de opzegtermijn niet pas ingaat 3 dagen na verzending van het AS (en dus pas van 1 augustus waardoor ze me ook voor jullie moeten betalen?

Is deze regel van toepassing bij onmiddelijk ontslag dat per overhandigde brief is overgemaakt?

In de brief (die ik NIET ondertekend hebt) stond dat ik wel badge enz moest inleverem wat ik wel heb gedaan..

Wat zijn hier bepalingen voor? En kan ik hard maken dat ik voor juli nog betaald moet worden en dat pas vanaf 1 augustus 3 maand opzegvergoedong begint te lopen? Of kunnen ze aantonen dat omdat badge werd ingeleverd ik al op de hoogte was in juni zonder AS?

Enkele gegevens:
Bediende contract, 2 jaar in dienst.
Brief niet per AS gestuurd, datum 29 juni. Volgt nog per AS


Hartelijk dank!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 30 jun 2012 13:13

Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al...

Het gaat om een VERBREKING van de arbeidsovereenkomt. Een verbreking gaat onmiddellijk in, en kan zelfs mondeling gegeven worden. Het AS is enkel voor de goede orde.

Het klopt dus dat je 3 maand verbrekingsvergoeding krijgt, en dat je niet meer 'hoeft' te gaan werken. Het loon voor juni hoeft niet bovenop de verbrekingsvergoeding betaald te worden

Greetz,

P.

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

#3 , 30 jun 2012 15:55

Bedankt.

Wat is dan de nuance met een ontslag? Dat is me niet volledig duidelijk? Of is een ontslag zodanig dat je nog steeds moet komen werken?

Bedankt nogmaals!

Tot slot, mag de verbrekingsvergoeding bij volgende loonberekening (volgende maand) worden of dit sneller?

Reclame

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

#4 , 02 jul 2012 18:05

Iemand ? :'-)

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 02 jul 2012 18:33

Een ontslag wordt per aangetekend gegeven en gaat in (bij bedienden) op de eerste dag van de volgende maand. Er kan alsnog overeengekomen worden de opzegperiode niet (of slechts gedeeltelijk) te presteren, mits uitbetaling van het loon gelijk aan de niet gepresteerde opzeg.
Een verbreking gaat onmiddellijk in, zonder opzegperiode, maar met uitbetaling van een opzegvergoeding.

Greetz,

P.

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

#6 , 02 jul 2012 19:16

Maar een verbreking die mondeling werd medegedeeld, en later per AS volgde kan dan evt als ontslag aanzien worden?

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 03 jul 2012 06:42

Neen.
Als je gezegd werdt dat de AO verbroken wordt, dat je niet meer hoeft te komen, en als in het AS staat dat de AO verbroken is (let op de bewoording), dan is het wel degelijk een vebreking en gaat deze onmiddellijk in.

Greetz,

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”