Veranderen van bedrijf of ontslag.

cedicol
Topic Starter
Berichten: 4

Veranderen van bedrijf of ontslag.

#1 , 30 jun 2012 11:40

Omstandigheidsschets.
Ikzelf werk in een dochteronderneming van een groter overkoepelend bedrijf. De hoofdzetel bevind zich in Luik en de dochter bevind zich in Brussel. Destijds heb ik een contract getekent bij het dochterbedrijf maar toen was het nog niet over genomen door het grote overkoepelende moederbedrijf. Het was dus een volledig autonoom bedrijf. Nu wil het moederbedrijf de zetel in Brussel sluiten en zouden alle werknemers van het dochterbedrijf naar Luik moeten pendelen om daar te gaan werken. Nu staat er in mijn contract dat de plaats van tewerkstelling Brussel is en hebben ze me daarom een andere job in 1 van hun andere dochterbedrijven aangeboden dat zich in het zelfde gebouw bevind dan waar ik nu werk. Tevens doe ik het zelfde soort werk al deeltijds voor dat andere dochterbedrijf. Het ene bedrijf betaald dan het andere bedrijf voor de diensten die ik voor hen lever. Ze verzekeren me dat ik dezelfde loonvoorwaarden zal hebben dan hetwelk ik nu heb. Het grote probleem is dat ik dat werk eigelijk helemaal niet graag doe en dat ik dat nu gewoon doe omdat mijn baas mij dat vraagt. M.a.w. ik wil helemaal niet een ander contract tekenen voor dat bedrijf en heb liever dat ze me mijn ontslag aanbieden.

Kortom ik zou moeten tekenen voor een andere functie (die ik al halftijds uitvoer) bij een samenwerkend bedrijf.

Nu komt dan de vraag.
Kan ik dit nieuwe contract weigeren zonder het risico te hebben dat ze in het ontslag zetten dat dit werkweigering is? Indien ze dit zouden doen raak ik mijn werkloosheidsuitkering kwijt en dan heb je nog dat je bij solicitaties het risico loopt dat je toekomstige werkgever je niet wil aannemen omdat je ontslagen bent omwille van werkweigering. Ik ben helemaal niet van plan om te gaan profiteren van het systeem of zo, maar ik wil ook niet gaan tekenen voor iets waar ik zelf niet achter sta. De bedoeling is dus wel degelijk om na het ontslag te gaan zoeken naar een andere job maar intussentijd heb ik een vervangend inkomen nodig, de werkloosheidsuitkering.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2012 11:27

Even cru: u doet uw job al een tijdje niet meer graag, maar wou zelf nooit ontslag nemen omdat u anders geen recht zou hebben op een werkloosheidsuitkering. Nu ziet u echter een kans om toch ontslagen te kunnen worden en uw recht op werkloosheidsuitkering te behouden? Hoe denk je dat dit klinkt?

Ik heb zelf ook ooit in een job gezeten die me niet meer beviel (te weinig uitdaging, te weinig variatie). Hoe los je dat op? Héél eenvoudig: naar een andere job zoeken en ondertussen blijven werken! En als je een andere job hebt, geef je je ontslag bij de vorige werkgever.

Dus om concreet op je vraag te antwoorden: je moet hetzelfde werk doen, op dezelfde plaats, tegen dezelfde loonsvoorwaarden? Dan kan je niet veel anders dan dit te aanvaarden, vrees ik. De arbeidsvoorwaarden zijn immers onveranderd. Je kan je werkgever echt niet verplichten je ontslag te geven. Het feit dat je je job niet meer graag doet, is niet het probleem van je werkgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 jul 2012 13:34

je kan het nieuwe contract weigeren, maar als de werkgever dit doorgeeft aan de RVA , zal de RVA terecht besluiten dat je zelf werk weigerde. Dan krijg je in principe geen uitkeringen of pas na een sanctie van ettelijke weken.

Reclame

cedicol
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 04 jul 2012 19:19

Even cru: u doet uw job al een tijdje niet meer graag, maar wou zelf nooit ontslag nemen omdat u anders geen recht zou hebben op een werkloosheidsuitkering. Nu ziet u echter een kans om toch ontslagen te kunnen worden en uw recht op werkloosheidsuitkering te behouden? Hoe denk je dat dit klinkt?

Ik heb zelf ook ooit in een job gezeten die me niet meer beviel (te weinig uitdaging, te weinig variatie). Hoe los je dat op? Héél eenvoudig: naar een andere job zoeken en ondertussen blijven werken! En als je een andere job hebt, geef je je ontslag bij de vorige werkgever.

Dus om concreet op je vraag te antwoorden: je moet hetzelfde werk doen, op dezelfde plaats, tegen dezelfde loonsvoorwaarden? Dan kan je niet veel anders dan dit te aanvaarden, vrees ik. De arbeidsvoorwaarden zijn immers onveranderd. Je kan je werkgever echt niet verplichten je ontslag te geven. Het feit dat je je job niet meer graag doet, is niet het probleem van je werkgever.
Heel cru maar ik versta wel wat je wil zeggen. Toch even mee geven dat ik duidelijk heb vermelt dat dit niet bedoelt is om te gaan profiteren. Tijdens mijn uitkering zou ik opleidingen gaan volgen om me verder te verbeteren en een intresantere loopbaan op te doen. Het heeft dus allemaal wel zijn redenen.

je kan het nieuwe contract weigeren, maar als de werkgever dit doorgeeft aan de RVA , zal de RVA terecht besluiten dat je zelf werk weigerde. Dan krijg je in principe geen uitkeringen of pas na een sanctie van ettelijke weken.
Als je opleidingen gaat volgen ben je niet echt aan het profiteren hé. Verder studeren is nog altijd je recht in ons land. Het gaat zelfs over een knelpuntberoep, dus het is niet zo maar om niets te gaan doen en te profiteren van de maatschapij. Gaan studeren en gaan werken kan gewoon niet voor mij. Er zitten hier 2 jonge kinderen in huis en hier is meer dan genoeg werk waar ik me anders nuttig mee kan bezig houden in mijn vrije tijd. Nog even voor de duidelijkheid, na het werk of eventueele cursus.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 jul 2012 19:40

Als je opleidingen gaat volgen terwijl je werkt/kans op werk hebt, oordeelt de regering dat je wél profiteert, gezien dit geen correct gebruik is van werkloosheidsuitkeringen. Verder studeren is idd een recht, maar verder studeren én werkloosheidsuitkeringen krijgen als je werk/kans op werk hebt is géén recht.

Voor alle duidelijkheid: dit is het juridische antwoord.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jul 2012 10:19

Tja, mijn vriendin werkt 4/5e (ikzelf fulltime) en ze volgt een universitaire opleiding. We hebben ook één zoontje. Dus verder studeren en werken valt wel te combineren. Dit even ter zijde.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”