Ontslag omwille o.a. vaderschapsverlof

Bounce
Topic Starter
Berichten: 34

Ontslag omwille o.a. vaderschapsverlof

#1 , 29 jun 2012 12:49

Beste mensen,

Mijn man is maandag aan zijn nieuwe baan begonnen als arbeider. Over de proefperiode staat er het volgende in zijn contract te lezen:
"Deze verbintenis mag gedurende de proefperiode, na verloop van de zevende dag tot en met de veertiende dag, op het einde van elke werkdag door één van de partijen beëindigd worden."
Vandaag, de vijfde kalenderdag, krijgt mijn man te horen dat hij niet meer moet terugkomen. Hij zou teveel op zijn strepen staan.

Tijdens zijn sollicitatie werd hem gevraagd of hij vakantie had gepland deze zomer.
Waarop hij antwoorde dat hij indien mogelijk onze geplande vakantie wel wou laten doorgaan. Geen probleem zei de verantwoordelijke.
Maar, wij zijn op 25 mei ouders geworden van ons eerste kind. Hiervoor heeft mijn man, die daarvoor werkloos was, nog geen vaderschapsverlof opgenomen. Dus zei mijn man afgelopen week tegen zijn ploegbaas dat hij in plaats van gewone vakantie graag zijn vaderschapsverlof wou opnemen. Denkende hiermee zijn baas een plezier te doen want in dat geval betaalt de mutualiteit toch een uitkering?
Zijn baas stribbelde eerst tegen: hij vond dat mijn man dat verlof had moeten opnemen tijdens zijn werkloosheid, maar uiteindelijk ging hij toch akkoord en hij zou het nodige doen.
Nu geeft hij dit als één van de redenen van ontslag.

Tweede reden: Gisteren deed mijn man zijn trouwring even uit om zijn handen te wassen. Hij liet hem liggen op de wastafel.
Enkele minuten later werd hij dit gewaar en hij ging terug naar de toiletten om zijn ring te halen maar deze was verdwenen.
Mijn man is er 100% zeker van dat de ring daar had moeten liggen, dus het kan bijna niet anders dan dat deze is weggenomen door iemand anders.
Bij rondvraag zei iedereen geen ring te hebben gezien, dus mijn man legde het probleem voor bij zijn baas. Die zei "dat is een probleem want ik ben de verantwoordelijke en als iemand iets vindt op de werkvloer komen ze altijd eerst naar mij".
Wat dit met zijn ontslag te maken heeft: er is de afgelopen tien jaar niets gestolen geweest en nu plots wel...

Daarnaast zou zijn collega, die weinig tot geen nederlands spreekt, geklaagd hebben dat hij niet goed kan samenwerken met mijn man.

Mijn vraag: zijn dit wel geldende redenen voor ontslag, en mag hij uberhaupt wel ontslagen worden na de vijfde kalenderdag van de proefperiode. Aangezien in het contract duidelijk vermeld staat dat dit vanaf de zevende kalenderdag mogelijk is. Zijn er stappen die mijn man kan ondernemen?

Alvast bedankt

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jun 2012 14:03

reden 1 is niet geldig
reden 2 is geldig, afhankelijk van hoe die rondvraag verliep
reden 3 kan een goeie reden zijn als de samenwerking niet taalproblematisch, maar gewoon "het klikt niet" is.

Hij mag ontslagen worden na de 5e kalenderdag, maar moet wel tot EN MET 7e dag betaald worden.

Bounce
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 29 jun 2012 15:29

Ivm de tweede reden: hij heeft gewoon aan de collega's gevraagd of toevallig iemand de ring gezien of gevonden had.
de derde reden: de reden op zich is vrij absurd aangezien echte samenwerking niet vereist is, ze staan aan dezelfde post maar voeren eigenlijk hun werk zelfstandig uit.

In alle geval bedankt voor uw antwoord!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”