Ontslag tijdens proefperiode

MimiN
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag tijdens proefperiode

#1 , 27 jun 2012 14:15

Begin april tekende ik een bediendencontract voor een commerciële functie met een proefperiode van 6 maand. Daar het ging over een voor mij totaal nieuw domein, verzekerde de werkgever mij een opleiding. Deze opleiding heeft zich echter beperkt tot een opleiding op papier die ik dan maar zelf moest zien te doorgronden en ook een sporadische begeleiding (3 keer) on the field om de knepen van het vak onder de knie te krijgen. Enkele dagen geleden werd ik ontslagen wegens het ontbreken van het aantal vooropgestelde binnen te halen contracten. Ik ben echter van mening dat mijn werkgever mij onvoldoende opleiding heeft gegeven en dat er na een korte proefperiode van 2 maanden en de bestaande labiele economische toestand in acht genomen, mij onvoldoende tijd werd gelaten om mij in te werken en laat staan mij te bewijzen. Kan dit zomaar? Firmawagen en gsm werden ook onmiddellijk terug geëist, Mag ik veronderstellen dat de werkgever mij voor de periode van 7 dagen een verbrekingsvergoeding betaalt voor de firmawagen? Ook werd ik naar huis gestuurd zonder C4, die zou later wel volgen, werd beloofd. Graag uw reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jun 2012 19:34

Dit kan zomaar. werkgever heeft geen verplichting om je op te leiden, hij kan er vanuit gaan dat je met die theoretische opleiding en beperkte begeleiding voldoende ging hebben.

Firmawagen/gsm moet in de verbreking mee vergoed worden als je die niet mag houden. C4 moet in theorie "onmiddellijk" afgegeven worden, gebruikelijk is het echter om die door het sociaal secretariaat (en dus een tweetal weken later) op te sturen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”