zelf ontslag nemen en schorsing RVA

annvervloet
Topic Starter
Berichten: 3

zelf ontslag nemen en schorsing RVA

#1 , 27 jun 2012 12:24

Hallo,

Ik heb vandaag mijn ontslag gegeven, en heb een opzegtermijn van 14 kalenderdagen. Ik ben werkzaam in het bedrijf van mijn broer (traiteur) en heb een contract van 13u/week. Ben 4 maanden zwanger en ben meer dan 50u per week aan het werken aangezien al het personeel wegvloeit. Aangezien er niets aan de situatie gedaan wordt en ik dit niet langer volhoud, heb ik dus vandaag mijn ontslag ingediend. Hoelang zal de RVA mij schorsen? Hangt dat van situatie tot situatie af? Kan je op gesprek gaan en de situatie schetsen? Ik kan niet vermelden dat ik die 50u per week werkte want dit was zwart geld. Ik heb gisteren alle interims afgeschuimd op zoek naar een tijdelijk contract om toch in orde te komen met alles voor de RVA, maar komende maanden werken ze vooral met jobstudenten.

Kan iemand mij advies geven?

Alvast bedankt
Ann

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2012 12:58

Ann, je hebt een contract van 13 uur. Waarom hou je je niet aan die 13 uur? Niemand verplicht je om 50 uur (in het zwart) te kloppen! Als het bedrijf van je broer je ontslaat omdat je dit niet wenst, zou je op een opzegvergoeding / verbrekingsvergoeding kunnen rekenen en niet in de problemen komen met de RVA.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jun 2012 14:15

Advies: terug bij je broer werken tot én met 1 dag na de opzegtermijn. Daarna je houden aan je 13 uur per week tewerkstelling.

RVA zou je in principe minstens 13 weken schorsen.

Reclame

annvervloet
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 27 jun 2012 21:43

Wat bedoel je met : tot en met 1 dag na de opzegtermijn werken? Het is zeer moeilijk om 13 uur te werken daar iedereen op zeer korte tijd weggevloeid is en de zaak enkel nog door mij "rechtgehouden" kan worden. Het is een zaak met een winkel en ik ben op dit moment de enige die de winkel kan openhouden. De winkel dichtdoen zou zijn faillisement betekenen. Dus de emotionele druk is zeer hoog en de verantwoordelijkheid wordt nu bij mij gelegd. En het is makkelijk: ik ken het reilen en zeilen van de winkel en hij hoeft zich van niets nog iets aan te trekken.

Alvast bedankt voor het advies.
Als ik een gesprek aanvraag bij de RVA, kan ik dan de redenen van mijn ontslag niet staven en zouden ze dan niet milder zijn? Ik kan natuurlijk niet vertellen dat ik 50 uren werkte en een deel in het zwart...

vriendelijke groet

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 27 jun 2012 22:00

En dan zit u met de problemen.
Luister naar wat JPV zegt..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 jun 2012 07:43

Wat bedoel je met : tot en met 1 dag na de opzegtermijn werken? Het is zeer moeilijk om 13 uur te werken daar iedereen op zeer korte tijd weggevloeid is en de zaak enkel nog door mij "rechtgehouden" kan worden. Het is een zaak met een winkel en ik ben op dit moment de enige die de winkel kan openhouden. De winkel dichtdoen zou zijn faillisement betekenen. Dus de emotionele druk is zeer hoog en de verantwoordelijkheid wordt nu bij mij gelegd. En het is makkelijk: ik ken het reilen en zeilen van de winkel en hij hoeft zich van niets nog iets aan te trekken.

Alvast bedankt voor het advies.
Als ik een gesprek aanvraag bij de RVA, kan ik dan de redenen van mijn ontslag niet staven en zouden ze dan niet milder zijn? Ik kan natuurlijk niet vertellen dat ik 50 uren werkte en een deel in het zwart...

vriendelijke groet
Ivm opzegtermijn: je hebt nu je ontslag genomen. Als je werkt tot aan de opzegtermijn, is je opzeg gedaan. Werk je daarna nog 1 dag langer, dan word je opzeg als "niet bestaande" beschouwd. Je zit dan terug vast aan je 13 uur per week, zoals je contract bepaalt. Op die manier ben je niet werkloos, en kan je geen problemen hebben met de RVA indien zij je ontslaan.

Jij bent niet de enige die de winkel kan openhouden: je broer is er nog. Als je nu je ontslag geeft, zit hij trouwens met hetzelfde probleem en is er ook nog altijd het faillissement. Bovendien, als ik even héél cru mag zijn: wat heb je liever: een failliete winkel van je broer of een kind met fysieke en/of mentale problemen door een zware zwangerschap/emotionele druk die je nu hebt?

RVA zal nooit verstaan dat je ontslag neemt uit een job van 13 uur per week als je slechts 4 maand zwanger bent én geen medische problemen hebt.

annvervloet
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 28 jun 2012 10:07

Mijn broer heeft ook nog een zaak in Mechelen en is steeds daar. Dus hij kan niet in de winkel aanwezig zijn. Ik zal proberen om met jullie advies de beste oplossing te kiezen. Alvast heel erg dank voor jullie advies.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jun 2012 11:42

Mijn broer heeft ook nog een zaak in Mechelen en is steeds daar. Dus hij kan niet in de winkel aanwezig zijn. Ik zal proberen om met jullie advies de beste oplossing te kiezen. Alvast heel erg dank voor jullie advies.
Ik begrijp je toch niet goed. Langs de éne kant wil je ontslag nemen (= 0 uren werken), maar als we je zeggen dat je best terug 13 uur gaat werken om niet in de problemen te komen, is dit dan weer te weinig en komt je broer in de problemen? Dus door 13 uur te gaan werken, komt hij in de problemen, maar door 0 uur te gaan werken, niet? Hoe leg je dat uit?

Als je nu zelf opstapt, heeft je broer niemand om op terug te vallen, als je nu 13 uur gaat werken, kan je ondertussen eventueel iemand opleiden om je werk over te nemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”