Ontslag en anciënniteit

Sultan
Topic Starter
Berichten: 14

Ontslag en anciënniteit

#1 , 25 jun 2012 19:46

Hallo,
Ik heb mn ontslag gekregen, opzegtermijn gaat in vanaf 1 juli en zal lopen tem 30 september. Ik ben bij die firma op 1/06/2006 begonnen men had mijn anciënniteit van de vorige werkgever volledig overgenomen, was hetzelfde paritair comitee, staat in mn arbeidsovereenkomst. Dus in totaal heb ik een anciënniteit van 13 jaar. Mn opzegtermijn is berekend op 13 jaar anciënniteit maar de rest van mn verbrekingsvergoeding is berekend op 6 jaar anciënniteit. Is dit correct?
Groeten
Sultan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 jun 2012 08:16

heb je zowel baremieke als wettelijke ancienniteit laten overnemen of niet?

Sultan
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 26 jun 2012 08:57

In mijn bijlage staat dat de anciënniteit van de groep werd overgenomen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jun 2012 10:31

als de anciënniteit volledig overgenomen werd (dus ook voor congé, ...) dan geldt de ancienniteit van 13 jaar. Daarvoor hebben we de exacte tekst nodig om uitsluitsel te geven. Gezien er sprake is van een opzegtermijn berekend op 13 jaar lijkt het wel alsof alles op 13 jaar moet genomen worden.

Sultan
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 26 jun 2012 11:37

Mijn verlof werd volledig overgenomen, alsook mijn loon maar daar hebben ze x-tal euro bij gedaan. En als tekst staat er gewoon dat mijn anciënniteit van de vorige werkgever die tot dezelfde groep behoort word overgenomen met datum vanaf 01/05/1999. ik heb bij de vorige werkgever gewerkt van 01/05/1999 tem 31/05/2006.

Workaholic
Berichten: 17

#6 , 11 aug 2012 13:06

Wat is het voordeel om je ancienniteit mee te nemen naar een volgende werkgever?
Ik sta op het punt om van werkgever te veranderen, en zou graag willen weten waarom je dit wel of juist niet zou moeten doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 aug 2012 15:44

als je én de baremieke én de contractuele ancienniteit kan overnemen (dat laatste meestal enkel bij overgang tussen 2 'bevriende' werkgevers) kan je veel voordeel doen:

- baremieke:
-- je begint in een hogere loonschaal indien loon afhankelijk van ancienniteit
-- je hebt bvb direct recht op enkele dagen extra verlof indien bvb 1 dag verlof per 5 jaar ancienniteit
-- je kan eventueel eerder meedoen aan promoties omdat je X jaar interne ancienniteit hebt of hebt bvb "recht" op brugpensioen omdat je X jaar ancienniteit hebt.

- contractuele:
-- je hebt bij ontslag recht op véél meer maand opzeg. Die contractuele wordt wel zelden toegepast en is meestal ofwel automatisch toegepast (overgang van dochterbedrijf => moederbedrijf) ofwel totaal niet onderhandelbaar (en soms zelfs door de wetgever genegeerd bij discussie)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”