Ontslag geven tijdens je vakantie

Marie01
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag geven tijdens je vakantie

#1 , 24 jun 2012 12:43

Beste,

Ik heb een vraag voor het forum omtrent "ontslag nemen"

Momenteel ben ik met vakantie tot 3 juli. Ik heb echter besloten dat ik mijn ontslag nog deze maand (juni) wil geven tijdens mijn verlof.

Mijn vragen zijn:
1) is het mogelijk om ontslag te geven tijdens je verlof?
2) Vanaf wanneer gaat mijn opzegtermijn (6 weken) in voege? 
- Is dit begin juli? (aangezien ik mijn ontslag in juni geef)
- Of is dit begin augustus? (omdat ik tot 3 juli in verlof ben)

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

Marie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jun 2012 13:14

1) ja
2) opzegtermijn indien bediende kan geen 6 weken zijn, zal eerder 1,5 maand zijn. Begin van opzegtermijn verandert niet als iemand vakantie, ziekte, ... heeft, dus begin juli zal de opzegtermijn aanvangen. Bij ontslag door werknemer geldt trouwens dat niks de opzeg schorst, dus die eerste dagen waarin je nog op vakantie bent, zullen ook meetellen als opzegtermijn (indien je ontslagen wordt, zou dat een andere zaak zijn.

Marie01
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 24 jun 2012 13:28

Hartelijk dank voor zo'n snelle reactie! Ik vreesde dat een ontslag in je vakantie niet geldig was, dus wat een opluchting!
Het klopt idd dat het anderhalve maand is (ik ben bediende) :)

Ik zou maandag langsgaan om mijn ontslag mondeling mee te delen en de officiële ontslagbrief af te geven en te laten ondertekenen.
Is het nodig om deze ook nog een keer aangetekend te versturen? En vermeld ik als "startsatum opzegtermijn" dan zondag 1 juli 2012 of maandag 2 juli?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jun 2012 13:40

als de ontslagbrief ondertekend is én je daar dan een kopie thuis van ontvangt, moet er geen aangetekende zending gebeuren.

Startdatum opzeg is zondag 1 juli 2012 :)

Marie01
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 24 jun 2012 13:47

Ik zal mijn ontslagbrief anders in tweevoud meenemen, dan moet ik niet bang afwachten of ze hem wel opsturen per post :)

Marie01
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 22 jul 2012 21:35

Beste JPV,

Hier ben ik weer met enkele vraagjes (hopelijk de laatste) :)

Alles is goed verlopen tijdens het ontslagnemen en mijn opzegtermijn loopt nu.
Ik vroeg me alleen af: ik heb nog een tiental wettelijke vakantiedagen openstaan en enkele te nemen feestdagen.
a) is het wettelijk een probleem als deze niet allemaal zijn opgenomen?
b) kan een werkgever (tijdens de opzegtermijn) jouw vakantieaanvraag weigeren?

Alvast bedankt!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jul 2012 06:08


Alles is goed verlopen tijdens het ontslagnemen en mijn opzegtermijn loopt nu.
Ik vroeg me alleen af: ik heb nog een tiental wettelijke vakantiedagen openstaan en enkele te nemen feestdagen.
a) is het wettelijk een probleem als deze niet allemaal zijn opgenomen?
b) kan een werkgever (tijdens de opzegtermijn) jouw vakantieaanvraag weigeren?
wettelijk gezien moet je wel uw verlof opnemen maar je hebt tijd tot 31/12 voor de werknemer is er wel geen sanctie vastgelegd voor de werkgever wel
wet 28/6/1971
art 2 Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

(De sanctie van niveau 2 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 50 tot 500 euro, hetzij een administratieve geldboete van 25 tot 250 euro.)


de werkgever kan de vakantieaanvraag weigeren als je schoolgaande kinderen hebt zou je aanspraak kunnen maken op 2 weken in de vakantieperiode

wat betreft die feestdagen kan je best wat meer info geven , als het gaat om vastgelegde vervangdagen die na de opzeggingstermijn vallen ben je die kwijt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marie01
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 27 jul 2012 09:11

Beste,

Bedankt voor het - alweer - razendsnelle antwoord.

Om uw vraag te beantwoorden: Voor de feestdagen mogen we de vervangdagen vrij kiezen.

Ik begin vanaf 3 september in het onderwijs. Die onopgenomen vakantiedagen zal ik dus nog wel kunnen opnemen, gezien de traditionele schoolvakanties.
Omdat ik pas in september begin, zit ik wel een drietal weken zonder werk.
Ik heb zelf mijn ontslag gegeven, wat moet ik zeker doen om officieel in orde te zijn? Ik denk aan: sociale zekerheid (normaal wordt dit betaalt via je loonbrief "bijdrage aan RSZ", moet je dat dan zelf betalen als je werkloos bent?) pensioen, moet ik wettelijke documenten opsturen naar bepaalde diensten?

Groetjes

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”