twee keer proefperiode en dan ontslagen

Snowflake
Topic Starter
Berichten: 16

twee keer proefperiode en dan ontslagen

#1 , 24 jun 2012 00:32

Graag wat meer informatie over het volgende: Stel je krijgt binnen je nieuwe job een contract van bepaalde duur voor zes maanden (met drie maanden proef). Na die zes maanden vraagt het bedrijf jou om examens af te leggen om zo een contract van onbepaalde duur te krijgen. Je slaagt in de examens en krijgt dus een nieuw contract van onbepaalde duur met nu zes maanden proefperiode. Kan dit? Je oefent uiteindelijk dezelfde job uit, maar op het contract staat wel een iets andere functie vermeld.
Een week voor het einde van je tweede proefperiode word je plots ontslagen terwijl je twee weken eerder nog een evaluatiegesprek einde proef had en te horen kreeg dat het bedrijf nog steeds tevreden over je was.
Ik stel me dus de vraag of je dit binnen éénzelfde bedrijf als één contract moet zien, of als twee verschillende contracten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jun 2012 11:44

als die functie effectief iets anders is, is er wettelijk een 2e proefperiode mogelijk.

Snowflake
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 24 jun 2012 13:06

Wat bedoelt u met "effectief" een andere functie als de functie omschrijving op je visitekaartje en mails ongewijzigd is gebleven ??

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jun 2012 13:12

effectief = niet op papier, maar in de praktijk. Mail/visitekaartje is op papier, 't is de realiteit die telt.

Snowflake
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 24 jun 2012 13:21

Hoe kun je zoiets eventueel bij de rechtbank gaan bewijzen?

En, stel dat ze u een brief laten ondertekenen als wat je akkoord gaat met je ontslag en de zeven dagen opzegvergoeding (en je ondertekend deze met je handtekening, maar zonder "voor akkoord" en zonder "voor ontvangst"), is deze dan rechtsgeldig ook als is de tweede proefperiode wettelijk niet geldig?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 jun 2012 13:44

=> bewijzen: door getuigenissen van klanten, collega's, eigen documentatie die je gekopieerd hebt, ... mails/visitekaartjes kunnen ter ondersteuning dienen, maar zijn quasi nooit uitsluitend bewijs.

Een onderling akkoord kan rechtsgeldig zijn

Snowflake
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 24 jun 2012 16:32

Heel erg bedankt!

Heb echter nog een laatste vraagje. Mogen collega's anonieme getuigenissen afleggen? Ik kan me voorstellen dat niemand graag zijn eigen job in gevaar brengt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 jun 2012 08:31

anonieme getuigenissen als het geen strafzaak is? ik dacht van niet... maar ik ben geen expert in procesrecht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”