Niet ontslag mogen nemen

jwal
Topic Starter
Berichten: 3

Niet ontslag mogen nemen

#1 , 19 jun 2012 13:19

Hallo,

Ik heb een contract dat loopt tot november. Ik dacht dat ik één maand opzeg termijn had en ik heb vorige week mijn ontslag ingediend. Ondertussen ben ik voor deze zomer al ergens anders aangenomen.

Nu kreeg ik net een mail terug van mijn werkgever dat ik mijn contract enkel op kan zeggen met wederzijds goedvinden en ze willen me graag houden tot in november.

Is dit mogelijk en wat kan ik hier aan doen? En als mijn werknemer me mag verplichten te blijven werken, kan ik dan ook zeggen dat ik gewoon niet meer kom? Zitten daar consequenties aan? Ik wil heel graag bij mijn nieuwe baan werken.

Alvast bedankt

Ps: Ik ben ook nog minderjarig, mocht dit iets uitmaken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2012 15:22

Bij een contract van bepaalde duur heb je enkel tijdens je proefperiode de mogelijkheid om je contract op te zeggen. Ik vermoed dat die proefperiode voorbij is en je werkgever daarom zegt dat opzeggen niet mogelijk is. En hij heeft gelijk.

Wat echter wel mogelijk is, is het contract verbreken, maar dan betaal je wel een verbrekingsvergoeding (hoeveel hangt af van hoe lang je al in dienst bent en hoeveel je verdient, maar reken toch op een aantal maanden loon).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jwal
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 jun 2012 18:00

Bedankt voor de snelle reactie,

Veranderd er nog iets aangezien ik in augustus drie jaar in dienst ben en ik eigenlijk wat ik zo hier en daar lees een vast contract hoor te krijgen.

Groet J

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 jun 2012 19:29

kan je de opeenvolgende contracten die je gekregen hebt (met de exacte datum) zeggen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2012 11:21

Bedankt voor de snelle reactie,

Veranderd er nog iets aangezien ik in augustus drie jaar in dienst ben en ik eigenlijk wat ik zo hier en daar lees een vast contract hoor te krijgen.

Groet J
Zoals JPV zegt: indien je drie jaar in dienst bent door een aantal opeenvolgende contracten van bepaalde duur, zou dit inderdaad iets kunnen veranderen.

Ik ging er van uit dat het hier over een één enkel contract van bepaalde duur ging. Dus best even op JPV's vraag antwoorden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 20 jun 2012 11:49

Minderjarig, betekent dat niet, jonger dan 18 en leerovereenkomst? Of vorm van studentenarbeid wegens nog leerplichtig ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 jun 2012 11:53

als er 3 jaar continue arbeid is, kan er geen sprake zijn van een studentenovereenkomst

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 20 jun 2012 12:00

@JPV, dan bedoelt hij met minderjarig, jonger dan 21 en vergist hij zich.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 jun 2012 13:59

je kan perfect vanaf 15 jaar 3 jaar aan een stuk werken (bvb in het weekend). Dan wordt elke arbeidsovereenkomst die in het begin als "studentneovereenkomst" telt, na 1 jaar automatisch geherkwalificeerd naar een geowne arbeidsovereenkomst.

jwal
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 20 jun 2012 15:29

contract 1 (twee maanden) tot 20-11-09
contract 2 (half jaar) tot 20-05-10
contract 3 (half jaar) tot 01-11-10
contract 4 (jaar) tot 01-11-11
contract 5 (jaar) tot 25-11-12

Ik ben 17 jaar maar ik weet niets van een studenten overeenkomst.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”