Opzegtermijn

borat
Topic Starter
Berichten: 4

Opzegtermijn

#1 , 17 jun 2012 22:18

Hallo allen, ik kwam hier terecht omdat ik met de volgende vraag zit.
Ik ben momenteel werkzaam als bediende met een contract van onbepaalde duur.
Ondertussen heb ik elders gesolliciteerd.
Nu verwacht ik daar begin juli een contractvoorstel te krijgen. Laat ons verder veronderstellen dat het zo loopt.
Het probleem is dat ik daar begin augustus zou moeten starten.
De start van de opzegtermijn valt daar dus nagenoeg gelijk mee.
Nu is de vraag: wat kan ik begin juli met mijn werkgever bespreken?
Kan er dan al een onderlinge overeenkomst worden opgesteld, of moet dat gebeuren wanneer de opzegtermijn is beginnen lopen?
Persoonlijk zie ik de pakweg 4 weken die dan resteren ook als opzegtermijn, maar wettelijk klopt dat natuurlijk niet.
In het ergste geval kan ik dus verschuldigd zijn tot het betalen van - voor mijn geval - 1,5x brutomaandloon?
En als we dan toch aan het veronderstellen dat één van de twee partijen het spelletje smerig wil spelen: wat gebeurt er als ik m'n ontslag niet indien, ondertussen teken bij de andere werkgever, en vanaf begin augustus niet meer kom opdagen?
Ik vind het stom dat ik in zo'n situatie verzeild ben geraakt, maar ik dacht vroeg genoeg gesolliciteerd te hebben. De procedure is achteraf spijtig genoeg nogal langdradig gebleken.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jun 2012 12:42

onderlinge overeenkomst kan bij ontslag door werknemer direct geregeld worden.

voor opzegtermijn hangt deze af van onder andere je brutojaarloon en anciënniteit. Wat is deze?

borat
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 jun 2012 17:44

Ik weet dat m'n opzegtermijn 6 weken bedraagt.
Dan maar hopen op de goodwill van m'n werkgever, moest het zo ver komen.
In principe weten zij dan toch ook al van begin juli dat ik een maand later elders begin, en in mijn ogen zijn dat dus al 4 van de 6 weken.
Maar ze kunnen van hun kant uit dus beslissen om niets onderling te bepalen en die wettelijke opzegtermijn zonder meer te laten gelden?
En in dat geval zal ik een paar duizend euro kwijt zijn?
Ach ja, als ik me even in hun plaats stel: ik zou er begrip voor hebben. Niemand kan de duur van een sollicitatieprocedure op voorhand inschatten, en ik bepaal ook niet wanneer ik er kan beginnen.
En ik heb ook niet het gevoel dat het er hopeloos in de soep gaat draaien als ik niet meer kom.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 jun 2012 10:26

Opzegtermijn van 6 weken als standaardtermijn bestaat niet bij bedienden, dat kan dus niet kloppen.

Als er geen onderling akkoord bereikt wordt, geldt de standaard opzegtermijn of die door een rechter bepaald die je eventueel in verbrekingsvergoeding zal moeten betalen.

VDG2
Berichten: 785

#5 , 19 jun 2012 10:38

Is de opzegtermijn geen 1,5 maand indien de bediende zelf ontslag neemt? Indien de anciënniteit <5 jaar is en loon lager dan 31467€/jaar.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 jun 2012 12:37

yep, maar 1,5 maand en 6 weken kan serieus schelen... 6 weken vanaf 1 augustus is tem 11 september, 1,5 maand is tot en met 15 september.

Je zal moeten hopen dat je werkgever inschikkelijk is, anders kan je die 6 weken BRUTOloon betalen.

borat
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 19 jun 2012 18:23

Ja, 1,5 maand dus. Ik zit wel boven dat bedrag, maar ik kom overal die 1,5 maand tegen?
Dat betalen was dus al wat ik vreesde.
Is zoiets eerder een uitzondering, of wordt dat vrij courant toegepast?
Ik zie mezelf immers niet als 'schuldige': in mijn ogen heb ik vroeg genoeg gesolliciteerd, en de startdatum heb ik ook niet zelf te kiezen.
Hopen op wat goeie wil van hun kant uit dus, moest het zover komen.
Maar bon, alvast bedankt voor de informatie!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 jun 2012 19:22

als je boven dat bedrag zit is het een heel andere regeling. Dan telt die 1,5 maand niet.

Dan is de termijn te onderhandelen, met een maximum van 4,5 maand. Kan 1 symbolische euro zijn (reeds gevonnist), maar ook 4,5 maand als je een héél specifieke job zou hebben.

borat
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 19 jun 2012 21:35

Maar ze kunnen nooit die 4,5 maand van u vorderen zonder een uitspraak van hogerhand?
Dat geldt alleen maar als je niets overeen kan komen?
Soit, nu weet ik wel - min of meer - waar ik aan toe ben.
Wat is de maximumtermijn dan voor een vrij courante job? Eerder richting die 1,5 maand?
Sorry voor de vele vragen, in rechten ben ik niet echt thuis. :wink:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 jun 2012 09:09

Men kan altijd iets vorderen, maar daarom krijgen ze het nog niet :). Een vordering kan iedereen instellen, de rechter hoeft dat echter niet toe te kennen. Je kan alles overeenkomen, als dit niet lukt, bepaalt de rechter.

Praktijk gaat idd in de richting van 1,5 maand, maar wat jij courant vindt, is niet noodzakelijk mijn definitie van courant :).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”