Recht op een uitkering?

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

Recht op een uitkering?

#1 , 14 jun 2012 16:14

Dag iedereen,

Mijn vriend heeft eind april een aangetekende brief in de bus gekregen waarin stond dat zijn werkgever de samenwerking verbreekt en er een opzegperiode ingaat (3 maanden) vanaf 1 mei. Zijn laatste dag zal dus 31 juli zijn.

Hij werkt als bediende bij een bank en is al sinds zijn ontslag volop aan het solliciteren, al enkele gesprekken gehad, .. maar tot nu toe nog geen succes. Omdat hij dacht dat hij wel snel werk zou vinden, gaat hij er vanuit dat hij geen uitkering zal moeten aanvragen. Echter, eind juli begint nu wel te naderen en hij gaat zich dan toch inschrijven bij de hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen.

Heeft mijn vriend in dit geval recht op een uitkering indien hij tegen dan nog geen job zou hebben gevonden? Er lijken zoveel regeltjes te zijn.. hij werkt al bijna 5 jaar onafgebroken (2j daarvan bij zijn huidige WG).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jun 2012 22:24

indien hij aan alle andere voorwaarden voldoet (wat op eerste zicht zo lijkt, hij is wss belg/EU-burger/...), heeft hij recht op WLH, op voorwaarde dat hij zich inschrijft bij VDAB tegen einde verbrekingsvergoeding.

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 15 jun 2012 16:41

Thanks JPV. Ik kan hier altijd op je rekenen ;-)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”