Contract tekenen of niet?

mirabelle
Topic Starter
Berichten: 10

Contract tekenen of niet?

#1 , 13 jun 2012 22:57

Ik zit met een soort van luxeprobleem. Heb hetzelfde ook gepost onder het vorige topic, maar mss is het beter indien ik een afzonderlijk aanmaak..

Gisteren ben ik onofficieel aangenomen, vrijdag moet ik mijn contract gaan tekenen. Laat mij zeggen dat ik enigszins overvallen werd, want ik was daar in eerste instantie gevraagd om wat testen te gaan doen. Vervolgens direct na de testen werd ik welkom geheten in het bedrijf, terwijl er nog niet gepraat was over de loonsvoorwaarden etc. Dit hebben zij voorzien voor vrijdag, wanneer ik het contract moet tekenen. Ik weet het in grote lijnen, maar dat is het ook.
Start is voorzien voor binnen twee weken en zij gaan er van uit dat ik dit ga doen. Logisch ook, want ik ben immers gaan solliciteren.

Intussen ben ik te weten gekomen dat ik volgende week op gesprek mag voor een vacature die mij meer genegen is, en waar ik tevens veel kans op slagen heb. De functieomschrijving en locatie zijn veel beter voor mij, en dus wil ik deze kans niet laten liggen. Aangezien ik volgende week nog vrij ben kan ik dit gesprek mee gaan doen, maar er wordt natuurlijk wel verwacht dat ik deze week nog teken bij het andere bedrijf.

Indien mijn sollicitatie volgende week gunstig verloopt, kan ik dan nog afzien van het contract bij het eerste bedrijf? Ik wil niemand aan het lijntje houden maar ik weet niet wat de beste oplossing is. Indien ik het contract niet teken is dit voor RVA ook werkweigering..

Graag jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 13 jun 2012 23:08

In principe heeft u al toegezegd, dus bent u gebonden. Vraag is natuurlijk in hoeverre de werkgever in spe dit zal kunnen aantonen zonder ondertekend contract om u desgevallend een verbrekingsvergoeding te vragen. (mails?)

U zou dus, theoretisch gezien, het contract niet kunnen tekenen. Vraag is alleen of u daadwerkelijk de andere job zal hebben, de RVA u achterna wil zitten voor werkweigering (boze werkgever kan de RVA in kennis stellen bv.), enz.

Weeg de voor- en nadelen af en beslis zelf. Een job aanvaarden is tenslotte iets ingrijpender dan een brood gaan kopen.
Maar hou aub niemand aan het lijntje. Die werkgever is van oordeel een geschikte werkkracht te hebben gevonden die dra zal starten. Het is niet echt fair dat die, luttele dagen op voorhand, nog op zoek moet naar een andere werkkracht.

mirabelle
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 14 jun 2012 00:27

In se is er inderdaad nog niks getekend, en in se kan het bedrijf in kwestie niks aantonen dat ik al dan niet heb toegezegd. Zij kunnen enkel 2 mails voorleggen waarin ik stel wanneer ik kan langskomen - van een contract is nooit sprake.

Desalniettemin wil ik inderdaad niemand voor een blok stellen - indien ik dit geen probleem zou vinden zou ik deze situatie nooit in vraag gesteld hebben en gewoon van de ene naar de andere gesprongen zijn. Dat is echter mijn bedoeling niet, want zoals u zelf aanhaalt: het is niet fair dat men op het laatste ogenblik nog op zoek moet gaan.
Ik ga dus gewoon voor de eerste job gaan, het andere gesprek kan ik nog steeds meelopen aangezien ik dan toch nog niet aan het werk ben. Als ik dat niet doe zal ik het me eeuwig het wat en hoe afvragen. Maar ik ben niet van plan om de eerste werkgever zomaar te laten staan.
Ik vroeg me vooral af hoe dat zat met verbrekingsvergoedingen etc,, ik ken niemand die dit al had voorgehad.
Bedankt voor de reactie!

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 14 jun 2012 00:42

Zoals u zegt kan u inderdaad het andere sollicitatiegesprek zeker laten doorgaan. (zou ik trouwens ook doen)
U heeft nog steeds de mogelijkheid om na de minimale proefperiode de arbeidsovereenkomst te verbreken bij de eerste werkgever. Meer info daaromtrent kan u hier vinden: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3576" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2012 14:36

Mirabelle, bel naar het eerste bedrijf en vertel hen dat u wegens omstandigheden jammer genoeg vrijdag verhinderd bent om te komen tekenen, en of deze afsraak naar volgende week kan verlegd worden. Indien ze hier op in gaan, kan je rustig gaan solliciteren bij het tweede bedrijf en afwachten wat dat geeft. Je kan daarna alsnog het tekenen van het contract afzeggen bij het eerste bedrijf (of niet). Zolang er geen contract getekend is, ben je aan niets gebonden. Je hebt, voor zover ik kan lezen, ook nergens toegezegd dat je er zou gaan werken, enkel toegezegd tot een afspraak om het contract te tekenen (of niet, op dat moment). Zeker aangezien het eerste bedrijf u nog niet ingelicht heeft over de loonsvoorwaarden, geeft aan dat jullie nog niet tot een overeenkomst gekomen zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

VDG2
Berichten: 785

#6 , 14 jun 2012 14:51

Zeker aangezien het eerste bedrijf u nog niet ingelicht heeft over de loonsvoorwaarden, geeft aan dat jullie nog niet tot een overeenkomst gekomen zijn.
Daar ik overgelezen! (mea culpa) Er kan dus inderdaad bezwaarlijk sprake zijn van een akkoord. Voorstel van Gebruiker21 lijkt mij dan ook zeer goed.

mirabelle
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 14 jun 2012 16:24

Ikzelf heb nooit effectief gezegd dat ik volledig akkoord ging om bij hen te werken, ik dacht dat ik op feedback wachtte van de testen maar toen ik werd halsoverkop welkom geheten en toen begon men over het contract vrijdag. Ik heb mondeling toegezegd om vrijdag langs te komen om het contract (al dan niet) te tekenen. Hiervan staat niks op papier of mail.

Tot op dit moment heb ik nog geen concrete afspraak om morgen het contract bij het eerste bedrijf te gaan tekenen. De contactpersoon had gevraagd haar via mail iets te laten weten wat het tijdstip betreft - ik moest mijn agenda nakijken omdat mevrouw enkel in de namiddag kon - wat ik gisterenmiddag dan ook gedaan heb. Telefonisch contacteren ging niet, er werd specifiek via mail gevraagd. In de mail heb ik niks geschreven van een contract, enkel wanneer ik mij zou kunnen vrijmaken.

Ik heb nog geen reactie ontvangen, maar ik verwacht dat ik die wel zal krijgen vandaag of morgen.

Wat het loon betreft weet ik alleen dat het tussen bedrag X en bedrag Y zal zijn - een verschil van zo'n 400 euro. Ik snap dat men toen nog geen exact cijfer kon geven, maar dit is toch wel een ruime marge vind ik... de andere dingen zouden vrijdag besproken worden, dus ik ga ervan uit dat ik nog geen overeenkomst heb?

Ik hou jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door mirabelle op 14 jun 2012 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

VDG2
Berichten: 785

#8 , 14 jun 2012 16:28

Veel succes in elk geval op de sollicitatie!

mirabelle
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 14 jun 2012 16:30

Bedankt, jullie horen er zeker van!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jun 2012 09:01

Wat het loon betreft weet ik alleen dat het tussen bedrag X en bedrag Y zal zijn - een verschil van zo'n 400 euro. Ik snap dat men toen nog geen exact cijfer kon geven, maar dit is toch wel een ruime marge vind ik... de andere dingen zouden vrijdag besproken worden, dus ik ga ervan uit dat ik nog geen overeenkomst heb?
Zolang niet alle, maar dan ook ALLE elementen die in het contract staan voor jou bekend EN goedgekeurd zijn, heb je geen overeenkomst. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken.

Misschien is het wel goed om bij het tweede bedrijf duidelijk te maken dat, indien je zou geselecteerd worden, duidelijk te maken dat een ander contract op jou "ligt te wachten", en je van hun kant dus toch wel vrij snel duidelijkheid nodig hebt. Bedrijven hebben hier meestel begrip voor (ik heb ooit in dezelfde situatie gezeten, en het bedrijf in kwestie heeft daarom de selectieprocedure versneld. Uiteindelijk was ik geselecteerd en heb ik mijn contract kunnen tekenen binnen de paar dagen...

Voel je vooral niet "schuldig" omdat je op twee paarden wedt. Je hebt meer dan gelijk. Zolang je geen contract getekend hebt, ben je aan niets gebonden en staat het je vrij te kiezen bij welke werkgever je je contract tekent. Veel succes in ieder geval!
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 15 jun 2012 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 jun 2012 09:02

Tom, niet alle elementen moeten in orde zijn. Als quasi alles in orde is, mogen details gerust nog niet uitgeklaard zijn om van een overeenkomst te spreken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 jun 2012 09:41

Tom, niet alle elementen moeten in orde zijn. Als quasi alles in orde is, mogen details gerust nog niet uitgeklaard zijn om van een overeenkomst te spreken.
Ik heb ooit iemand geweten die zijn contract niet getekend had, omdat het begrip "full-time" door hem anders begrepen was dan dat de werkgever bedoelde. Het ging over anderhalf uur per week verschil. Voor mij zou dit een detail zijn, voor hem was dit belangrijk en een reden om op het moment zelf het contract niet te tekenen. Ook het arbeidsreglement is een wezenlijk onderdeel van de overeenkomst, zou ik zo denken. Als je je niet kan vinden in het arbeidsreglement, kan je ook niet tot een overeenkomst komen. Dus zolang de topic starter niet getekend heeft voor het ontvangen en akkoord gaan met het arbeidsreglment, kan je moeilijk van een mondelinge overeenkomst spreken.

Afin, ik denk niet dat een serieus bedrijf de topic starter voor contractbreuk zal aanklagen in dit specifieke geval. En indien ze het wel doen, hebben ze zo goed als geen kans van slagen. De onduidelijkheid over het loon (€ 400 verschil) is al meer dan genoeg om te concluderen dat er nog geen overeenkomst is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 15 jun 2012 11:04

gebrek aan overeenstemming over het aantal uur indien er een bewijs is van het akkoord over "fulltime", zal niet aanvaard worden als reden om te stellen dat e rgeen arbeidsovereenkomst is. Wat fulltime is, is namelijk bij sector geregeld bij gebrek aan andersluidende bepaling.

gebrek aan overeenstemming over loon is natuurlijk wél essentieel.

mirabelle
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 15 jun 2012 11:32

Ik had het interimkantoor (2de bedrijf) gebeld om te vragen of ik niet meer deze week kon langskomen voor het gesprek, en de zaak uitgelegd.
De baas van het tweede bedrijf is deze week echter in het buitenland, en kan mij ten vroegste woensdag ontvangen. Dus daar zal ik mij tevreden mee moeten stellen.

Tot op heden heb ik nog steeds geen effectieve afspraak om vandaag het contract te gaan tekenen. Ik had zoals gevraagd woensdag via mail gesteld wanneer ik mij kon vrijmaken, en gevraagd of dit paste in hun agenda, daar ik weet dat meneer in de voormiddag en late namiddag afspraken had.
Ik heb nog geen reactie ontvangen - ik ga er vanuit dat ik toch een simpele ja of nee zou moeten te horen/lezen krijgen of dit lukt voor hen of niet?
Of moet ik er zomaar van uitgaan dat het gestelde uur OK is voor hen en opdagen, terwijl ik niet zeker weet of meneer wel degelijk aanwezig is op het kantoor?

Dat vind ik op zich ook niet echt kunnen - vooral omdat dit een verplaatsing van 1 uur is die misschien niet nodig blijkt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 jun 2012 12:12

Mirabelle, inderdaad, zolang je via mail geen bevestiging hebt, kan je moeilijk zomaar opdagen. Het feit dat ze het tekenen van het contract zo lang laten aanslepen komt jou uiteraard goed uit om te gaan solliciteren bij het tweede bedrijf. Langs de andere kant is het wel geen goed teken over hoe serieus ze het menen (als een bedrijf absoluut iemand wil aannemen, talmen ze meestal niet met het tekenen van het contract, om te vermijden dat de persoon inmiddels elders zou tekenen). Het kan een gewoon een slechte opvolging van het dossier zijn, of er kan meer aan de hand zijn... Moest je min of meer zicht hebben over de stand van zaken bij het tweede bedrijf (zeker indien je weet dat je er NIET kan beginnen), zou ik telefonisch contact opnemen met het eerste bedrijf om echt vast te leggen wanneer je je contract kan tekenen. Tot nu toe komt hun "talmen" jou wel goed uit, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”