ontslag wegens dringende reden tijdens zwangerschap

lotte28
Topic Starter
Berichten: 9

ontslag wegens dringende reden tijdens zwangerschap

#1 , 13 jun 2012 17:36

ik heb een beetje raad nodig.
Ik ben vandaag ontslagen wegens dringende reden. Met startdatum van 8juni.
Ik wist hiervan niets tot vandaag. Dus ook niet xat de dringende reden zou zijn.
Nu heb ik gelezen dat mijn werkgever dit moet meldem 3 dagen na start van ontslag.
Ik ben op dit noment 5,5maand zwanger en val zonder inkomen.
Ander werk vinden is dus op dit moment ooj geen optie.
Wat kan ik hieraan doen? Wat zijn mijn rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 13 jun 2012 17:52

Een ontslag om dringende reden moet volgen binnen de drie werkdagen nadat de zware feiten bekend werden (art. 35, lid 4 AOW). Het ontslag zelf is aan geen vormvoorschriften onderhevig.
De kennisgeving van de redenen dient te gebeuren binnen de 3 werkdagen na de dag van het ontslag met nauwkeurige vermelding van de motieven en de datum van de feiten middels aangetekend schrijven of middels een gerechtsdeurwaardersexploot, of mits voor ontvangst getekende brief.

Opgelet zaterdag is ook een werkdag, ook al is dit geen effectieve werkdag van het bedrijf!

Wanneer heeft uw werkgever kennis genomen van de feiten die aanleiding gaven tot het ontslag? Indien meer dan 3 dagen voor 8 juni --> ontslag ongeldig. Hij dient u binnen de drie dagen na kennisname te ontslaan (ontslag kan eventueel mondeling worden gegeven)
Wanneer heeft de werkgever de reden van ontslag meegedeeld, in overeenstemming met de vormvereisten? indien na 12 juni --> ontslag ongeldig (aangetekend schrijven moet dus ten laatste op 12 juni verzonden zijn, u dient het niet noodzakelijk ten laatste op die datum te ontvangen)

Als we even een rekensommetje maken: De arbeidsovereenkomst werd beëindigd op vrijdag 8 juni. Zaterdag =1, maandag =2, dinsdag 12 juni=3.
Hij moet u dus ten laatste op dinsdag 12 juni op de hoogte brengen én de reden schriftelijk meedelen (bij AS telt datum verzending). Neem in elk geval zo snel mogelijk contact op met uw vakbond en laat u bijstaan door iemand met kennis van zaken.

http://www.elfri.be/ontslag-om-dringende-redenen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3566" onclick="window.open(this.href);return false;

De wetgeving:
Art. 35 AOW. Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.
Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt.
Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept.
(Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn.
Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Deze kennisgeving kan ook geschieden door afgifte van een geschrift aan de andere partij.
De handtekening van deze partij op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving.
De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren; bovendien moet zij bewijzen dat zij de termijnen voorzien in het derde en vierde lid geëerbiedigd heeft.)

lotte28
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 13 jun 2012 18:38

Dank je wel! Hier ben ik ver mee vooruit!
Ik zou 8 juni een fout gemaakt volgens mijn werkgever.
Van mijn ontslag was ik pas dinsdag 12juni op de hoogte.
Ik wist van niets en werd dus eigenlijk verwacht op het werk.
De concrete reden heb ik tot op dit moment nog niet meegedeeld
Gekregen. Dus daar zijn ze dan wettelijk mee te laat?
Het was een meningsverschil tussen mij en mijn baas. Waardoor zij mij onbeleefd achtte. Geen herhaalde feiten en geen bewijzen mogelijk aangezien ik verbaal (op een rustige manier) mijn mening heb gegeven.
Mijn werkgever moet toch ook concrete bewijzen hebben of vergis ik mij?
Morgen heb ik een afspraak met mijn vakbond, maar heb al enkele gevallen gelezen waarbij zij de werknemer niet echt helpen.
Dank u voor de uitle!

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 13 jun 2012 18:43

U dient dus ten laatste op 12 juni van de reden schriftelijk op de hoogte gesteld te worden. Als de werkgever een AS heeft gestuurd dient dit ten laatste verzonden te zijn op 12 juni.
(als de post wat traag is zou u de brief nog kunnen ontvangen, zolang deze voor of op 12 juni is verzonden is het binnen de termijn)

Anders is de werkgever te laat met de mededeling van de reden en is het ontslag ongeldig.
Uiteraard moet de werkgever ook de reden kunnen bewijzen!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 jun 2012 19:31

waren er getuigen van dat gesprek met je baas?

lotte28
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 13 jun 2012 21:11

waren er getuigen van dat gesprek met je baas?
Er waren geen getuigen.

VDG2
Berichten: 785

#7 , 13 jun 2012 21:22

Dan vraag ik mij af hoe hij nota bene de "zware fout" zal kunnen aantonen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 jun 2012 22:09

lijkt me idd een héél zwak ontslag om dringende redenen. Zeker kijken om aan te vechten. Kan je, eens je de aangetekende zending hebt gekregen , de tekst létterlijk hier plaatsen (namen mag je natuurlijk wijzigen)

VDG2
Berichten: 785

#9 , 13 jun 2012 22:38

Zou u in grote lijnen kunnen vertellen over wat de discussie ging? Werkgerelateerd, vb. (Slechte resultaten, frequent te laat komen) of eerder niet of slechts gedeeltelijk werkgerelateerd (onenigheid over verlofaanvraag, zwangerschap?)

U hoeft geen details te geven hoor. Ik vraag me enkel af of uw zwangerschap er eventueel voor iets zou kunnen tussen zitten.

lotte28
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 14 jun 2012 22:48

De discussie ging over mijn rustmoment. Ik was die dag beginnen werken om 9.00h en ik had om 16u45 nog maar 10 min pauze. Wat al sowieso te weinig is.
Ik heb 2 werkgevers. Laten we zeggen A en B. Werkgever B kwam zelf met het voorstel om even te gaan zitten, en terwijl iets uit te voeren van mijn dagdagelijkse taken. Werkgever A was het hier niet mee eens. Daarom heb ik haar gewezen op mijn recht op pauze. Zeker tijdens de zwangerschap.
Nu heb ik ondertss een reden gekregen voor ontslag, waarin een heleboel leugens staan en waarin teruggekeken wordt naar periodes van een jaar geleden waarin ik dan een fout zou hebben gemaakt.
Zelfs valse getuigenissen enal.
Concrete bewijzen van mijn zogezegde fouten heb ik nog steeds niet ontvangen. En de datum van ontslag verschilt ookij de 2 aangetekende zendingen.

VDG2
Berichten: 785

#11 , 14 jun 2012 23:04

Op welke datum zijn de aangetekende zendingen verzonden?
Kan je de tekst van de zendingen hier even zetten, of in privébericht doorsturen, zonder namen enz.?
Bedoelt u dat u bij twee verschillende werkgevers (andere firma) werkt, of dat u gewoon 2 'bazen' heeft?

Sowieso dient het ontslag te volgen binnen de 3 dagen NA kennisname van de zware fout die aanleiding geeft tot het ontslag. Indien ze feiten aanhalen van jaren terug is het niet geldig. Volgens wat ik hier lees is uw ontslag geenszins geldig. Laat u dus maar zeker bijstaan door de vakbond, of desnoods een advocaat (via de vakbond).

En recht op pauze weigeren is trouwens zeker NIET toegestaan! U heeft per 6 gewerkte uren sowieso recht op minimaal 15 minuten pauze. Dit kan eventueel meer zijn als dit via CAO of op ondernemingsniveau zo is vastgelegd.

lotte28
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 14 jun 2012 23:11

Ik heb 2 bazen die elkaar steeds tegenspreken.
De zendingen zijn verstuurd op 12 juni 2012.
Ik kan helaas niets inscannen, mijn laptop is stuk en ik zit op internet via mijn blackberry, niet zo handig.
De vakbond is ondertss op de hoogte, maar ik heb het gevoel dat het hun niet zo veel kan schelen.

VDG2
Berichten: 785

#13 , 14 jun 2012 23:40

Ze zijn dus op tijd verzonden. Enige mogelijkheid tot het inroepen van een ongeldig verslag is dus een niet conforme reden. Ik vraag mij wel af waarom je twee zendingen hebt ontvangen? In welk opzicht verschillen die van elkaar (andere ontslagdatum, andere reden, door andere persoon ondertekend?)

Indien de vakbond u niet echt helpt, kan je eventueel naar de wetswinkel (http://www.dewetswinkel.be" onclick="window.open(this.href);return false;) gaan. Sta op uw strepen!

lotte28
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 14 jun 2012 23:52

Mijn eerste zending was de melding dat ik ontslagen was vanaf 8juni.
Mijn tweede zending was een handgeschreven brief met de concrete reden helemaal uitgeschreven. Zonder bewijzen weliswaar. Daarin wordt als datum van ontslag 9 juni vermeld.
Blijft nog dat alles wat zij aangeven als reden van ontslag leugens zijn en hiervan kunnen dus geen bewijzen van worden geleverd. De getuigenissen die ze hebben zijn ook vals, aangezien hun heel verhaal verzonnen is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 15 jun 2012 07:52

getuigenissen van wie?

Wat zijn de verschillende feiten die je te laste gelegd werden met welke datum? Als het enige recente item de discussie is ivm rust, terwijl de rest reeds gekend was door de werkgever, kan dit geen dringende reden zijn (tenzij je in de discussie fysiek/psychisch personen aanviel).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”