NEED HELP - Eenzijdige wijziging arbeidsovereenkomst !

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

NEED HELP - Eenzijdige wijziging arbeidsovereenkomst !

#1 , 11 jun 2012 15:41

Situatie is als volgt:

Het bedrijf is in België (de juridische structuur) en gebruikt de commerciële naam van een groot bedrijf in Nederland. In mei 2011 aangeworven als recruiter om in Brussel te werken.
In mijn arbeidsovereenkomst staat dat de werkgever het recht heeft om de functie - inhoud te wijzigen naar de noden van het bedrijf.

Juni 2011 vertrekt mijn directe manager, en wordt vervangen door een manager van het bedrijf in Nederland. (kan dit ?)

December 2011 ben ik arbeidsongeschikt - en nu nog.

vorige week vraag ik voor een gesprek om te zien hoe we verder kunnen... er wordt me (op mail bevestigd : er is geen werk voor je in Brussel - je werkplaats is nu Maastricht).

Ik heb dit geweigerd en de éénzijdige wijziging van het arbeidsovereenkomst vastgesteld door aangetekend te sturen.

Blijkbaar stond in het arbeidsreglement :
"3. PLAATS VAN TEWERKSTELLING.
De bedienden zijn aangeworven om te werken op het adres zoals overeengekomen.
Mocht de onderneming echter de exploitatiezetel naar een ander adres overplaatsen,
een nieuwe of een tweede exploitatiezetel oprichten, dan aanvaarden de bedienden in
de bij dit reglement bepaalde voorwaarden te zullen werken op het adres van de nieuwe
exploitatiezetel, tenzij dit gepaard gaat met ernstige moeilijkheden voor de bediende.
Een tijdelijke tewerkstelling buiten de ondernemingslokalen is mogelijk, namelijk bij
derden die een beroep doen op de diensten van BELGISCHE ENTITEIT (X) NV. Elke
tewerkstelling bij derden gebeurt in uitvoering van de tussen BELGISCH ENTITEIT (X) NV en
de bediende bestaande arbeidsovereenkomst, waarbij het gezag en de
verantwoordelijkheid over de bediende ten allen tijde in handen blijven van BELGISCH ENTITEIT (X).
--------------
Ik zou het werk op 18 juni moeten hervatten en zie het ECHT NIET zitten om naar Maastricht te gaan...

Weten jullie hoe ik hierop kan reageren ?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

#2 , 11 jun 2012 16:16

Ik heb hier echt een antwoord op nodig...

Can't someone just jump into the subject ?

Thnx !!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 jun 2012 16:19

35 minuten na je eerste post al zo wanhopig om een reactie te krijgen? Dan ga je het best naar een advocaat.

Je geeft trouwens niet al je gegevens: waar woon je?

Reclame

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 11 jun 2012 16:21

ja, sorry deze situatie maakt me iets of wat zenuwachtig...

ik woon officieel in Zellik.

berekend met routeplanner (want ben niet met de wagen) => zou ik 3 uur heen & 3 uur terug onderweg zijn...

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 11 jun 2012 16:43

Trouwens, een advocaat is heel duur, man ... en ben niet bij de vakbond...

Buiten de boeken van sociaal recht & adviezen van u & andere vrienden sta ik er alleen voor tegen die mannen van SD Worx...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 jun 2012 20:39

als je officieel én in de praktijk in Zellik woont, is die wijziging idd buitensporig. Claim de ernstige moeilijkheden zoals contractueel bepaald.

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 12 jun 2012 15:24

Ja, ik woon bij mijn vriendin in vilvoorde (koningslo) wat op zich eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

(op hoop van zege JPV !!! )

in ieder geval bedankt en wordt vervolgt...

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 12 jun 2012 15:30

Trouwens, heb nog een vraag... want dat zit ook heel onduidelijk :

- ik heb een contract van Belgisch Bedrijf NV.
Dit bedrijf gebruikt de commerciële naam van een GROOT MULTINATIONAL.

de juridische entiteit is apart. Bij mijn aanwerving had ik een manager die rechtstreeks verbonden (contractueel dan) aan Belgisch Bedrijf NV.
Na enkele tijd is hij vertrokken en krijg ik als nieuwe manager iemand van GROOT MULTINATIONAL (die een andere juridisch entiteit is & trouwens in buitenland gesitueerd is).

Ondergeschiktheid & element van gezag worden hier toch enigszins vrij wazig.

Kan ik iets hiermee doen om de ontbinding van mijn arbeidsovereenkomst in te roepen ? Samen met de éénzijdige wijziging van essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 jun 2012 19:56

Een nieuwe manager aan het hoofd van een bedrijf is geen geldige reden om de ontbinding van de arbeidsovereenkomst in te roepen.

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 12 jun 2012 23:50

Neen, dit is overduidelijk...

Maar die nieuwe manager maakt helemaal geen deel uit van de huidige (Belgische) juridische entiteit.

Quid ?

Zeker rekening houdend met de vorige elementen (namelijk de wijziging van plaats van tewerkstelling) kunnen dit allemaal in mijn voordeel spelen of helemaal niet ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 jun 2012 08:46

heb jij niks mee te maken. Je kan perfect orders krijgen van iemand die geen werknemer is van je juridische entiteit. Ze mogen gerust een consultant huren die je bevelen geeft, zolang het maar duidelijk is dat iemand van jouw juridische entiteit (eventueel in opdracht van een moederfirma) die consultant aangesteld heeft.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”