Contract onbepaalde duur opgezegd nog VOOR ik begon...

JeroenV
Topic Starter
Berichten: 2

Contract onbepaalde duur opgezegd nog VOOR ik begon...

#1 , 09 jun 2012 15:18

Hallo allen,

Ik heb 2 dagen geleden een contract voor onbepaalde duur getekend om te starten. Het was in een goeie verstandhouding, ik werd als starter direct op een trede geplaatst ipv onderaan de ladder te starten. Allemaal goed en wel...

Het bedrijf stuurt mij nu een mailtje (lekker cheap) dat ze de samenwerking willen annuleren.

Kan dit zomaar éénzijdig opgezegd worden? Zijn zij mij -buiten een fatsoenlijke reden...- nergens aan verplicht? Opzegvergoeding of iets dergelijks...

Alvast bedankt!
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 09 jun 2012 15:58

Contract is bindend voor alle partijen, dus ook voor het bedrijf.
Omgekeerde situatie, maar gelijkaardig probleem:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=37262

Hieruit volgt (volgens mij) dat u recht heeft op een schadevergoeding van 1 maand en 7 dagen loon. Neem zeker contact op met uw vakbond.

JeroenV
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 jun 2012 17:11

Contract is bindend voor alle partijen, dus ook voor het bedrijf.
Omgekeerde situatie, maar gelijkaardig probleem:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=37262

Hieruit volgt (volgens mij) dat u recht heeft op een schadevergoeding van 1 maand en 7 dagen loon. Neem zeker contact op met uw vakbond.
Bedankt voor je snelle reply alvast!

Misschien een probleem: Ik ben nu nog aan het afstuderen... En dus nog niet gesyndiceerd.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 09 jun 2012 17:21

Geen probleem, meeste vakbonden willen wel helpen, als u zich nu nog aansluit.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 jun 2012 21:57

en aansluiting als student is normaal gezien gratis

wonderingwhy
Berichten: 118

#6 , 09 jun 2012 22:06

Wat als er een proefperiode in het contract vermeld staat? Die kunnen ze toch zonder meer, van de ene dag op de andere opzeggen?

VDG2
Berichten: 785

#7 , 09 jun 2012 23:34

Wonderingwhy, neen, zelf dan kan je niet eenzijdig de aok verbreken voor aanvang. Voor arbeiders is er een minimumduur van 7 dagen, voor bedienden een maand.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 jun 2012 19:59

verbreken kan je, mits verbrekingsvergoeding ;). Opzeggen kan niet (toch niet met onmiddellijke ingang)

VDG2
Berichten: 785

#9 , 10 jun 2012 21:02

Juist JPV! Wat ik bedoelde was dat je niet zonder meer de aok kan verbreken voor aanvang. Maar dat je, indien je verbreekt, wel een verbrekingsvergoeding verschuldigd bent.

I.v.m. de proefperiode: Voor arbeiders is er een minimumduur van 7 dagen, voor bedienden een maand, waarin je niet kan opzeggen. Maar uiteraard wel kan verbreken, mits verbrekingsvergoeding. (Er wordt immers van uitgegaan dat je tijdens deze periode geen degelijke inschatting kan maken of iemand al dan niet geschikt is voor een job, gezien er toch telkens een zekere periode moet 'ingewerkt' worden.)

wonderingwhy
Berichten: 118

#10 , 11 jun 2012 10:22

Is dit al lang geldig? Want... Dat zou betekenen dat mijn ontslag 6 jaar geleden tijdens mijn proefperiode niet geldig waren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 11 jun 2012 10:55

ontslag (met einde opzeg) tijdens proefperiode kan, maar niet tijdens de minimumduur van de proefperiode.

wonderingwhy
Berichten: 118

#12 , 11 jun 2012 16:03

Goh, ze hebben mij een dag voor het einde van mijn proefperiode ontslagen. Heb geen opzeg gekregen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 11 jun 2012 16:20

kan eventueel perfect kloppen afhankelijk van je statuut.

mirabelle
Berichten: 10

#14 , 13 jun 2012 22:41

Ik heb een soortgelijk probleem, in omgekeerde situatie wel. En ik weet niet goed wat ik moet doen.

Gisteren ben ik onofficieel aangenomen, vrijdag moet ik mijn contract gaan tekenen. Laat mij zeggen dat ik enigszins overvallen werd, want ik was daar in eerste instantie gevraagd om wat testen te gaan doen. Vervolgens direct na de testen werd ik welkom geheten in het bedrijf, terwijl er nog niet gepraat was over de loonsvoorwaarden etc. Dit hebben zij voorzien voor vrijdag, wanneer ik het contract moet tekenen. Ik weet het in grote lijnen, maar dat is het ook.
Start is voorzien voor binnen twee weken en zij gaan er van uit dat ik dit ga doen. Logisch ook, want ik ben immers gaan solliciteren.

Intussen ben ik te weten gekomen dat ik volgende week op gesprek mag voor een vacature die mij meer genegen is, en waar ik tevens veel kans op slagen heb. De functieomschrijving en locatie zijn veel beter voor mij, en dus wil ik deze kans niet laten liggen. Aangezien ik volgende week nog vrij ben kan ik dit gesprek mee gaan doen, maar er wordt natuurlijk wel verwacht dat ik deze week nog teken bij het andere bedrijf.

Indien mijn sollicitatie volgende week gunstig verloopt, kan ik dan nog afzien van het contract bij het eerste bedrijf? Ik wil niemand aan het lijntje houden maar ik weet niet wat de beste oplossing is. Indien ik het contract niet teken is dit ook werkweigering.
Graag jullie reacties.

agilius
Berichten: 2

#15 , 17 jun 2012 18:53

zie ook:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=37262" onclick="window.open(this.href);return false;

Best geen twee contracten tekenen....

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”