Carensperiode ipv carensdag

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Carensperiode ipv carensdag

#1 , 04 jun 2012 20:05

Hallo, hier ben ik nog eens met Interim miserie...

Ik heb een contract van 2 weken als vervagning in een bedrijf waar ze met verf werken. Na de eerste dag vertel ik het interimkantoor dat het niet echt een gezonde omgeving is waar ze mij gezet hebben (spuiten van onderdelen in een afgesloten ruimte zonder verluchting)

Iedere dag kwam ik thuis met hoofdpijn... de 3de dag zelf met een migraine aanval (kon geen licht verdragen en heb verschillende keren moeten overgeven.) Mijn vrouw belde de volgende ochtend de dokter. Die heeft mij 2 dagen thuis gezet. En mij gezegd dat ik zeker geen verlenging moet tekenen daar want ik vertoonde duidelijke tekenen van een allergische reactie.

Het interim kantoor werd op de hoogte gebracht en ze hebben het doktersattest gekregen zoals dit voorzien is in het reglement. Maar toen ik mijn loonbrief kreeg zag ik dat er 3 dagen uitbetaald werden en de rest niet. Ook de week daarop werden de dagen niet uitbetaald.

Ik heb 2 keer aan het interimkantoor gevraagd of ze dit konden nakijken want dat de eerste dag niet betaald is als arbeider is normaal, maar 7 dagen niet betaald worden was volgens mij niet correct. De contactpersoon ging het navragen... 3 weken.... 4 weken tot ik gisteren opnieuw een mail stuurde met de vraag of ze het probleem al gevonden hadden. Ik kreeg vandaag een bericht waarin stond dat ik GEEN recht had op een vergoeding als interimer. Ik zou als interim 30 werkdagen moeten tewerkgesteld zijn om een vergoeding te krijgen bij afwezigheid.

MAG DIT? En indien ja mogen ze dat deze info achterhouden??? en wat met de ziekenkas? Ik krijg het doktersattest niet terug en moet opnieuw naar mijn huisdokter gaan voor een nieuw attest... dus weer kosten omdat dat interimkantoor weer eens onbekwaam blijkt te zijn. Ik begin echt te denken dat ze het echt met opzet doen. Het is nu al de zoveelste keer dat ik ermee problemen heb.

Wat kan ik doen zodat ik toch iets krijg van vergoeding voor die ziektedagen? Ze hadden tenslotte mijn contract (dat ik niet getekend had voor de 2 de week gewoon kunnen vernietigen als ze wisten dat ik toch niet vergoed zou worden) het is pure slechte wil vind ik.

Ik kreeg dan nog als ps dat ik als interimer deze wetgeving moet kennen voordat ik ergens begin te werken. Ik moet het dus kennen maar zij die het contract opstellen niet dus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 04 jun 2012 20:56

Indien minder dan 1 maand anciënniteit betaalt het ziekenfonds een uitkering voor de volledige duur van de ziekte. Klopt wat het interimkantoor verteld heeft.
De anciënniteit is wel bij het interimkantoor, en niet bij de gebruiker. Indien je dus reeds een maand voor het uitzendkantoor werkt heb je wel recht op gewaarborgd loon van het uitzendbureau.
(Wel vreemd dat het uitzendbureau u toch drie dagen heeft uitbetaald, maar dit zou eventueel een afspraak kunnen zijn tussen het kantoor en de gebruiker.)
Mogen ze deze info achterhouden?
Iedereen wordt geacht de wet te kennen, dus je kan bezwaarlijk spreken van achterhouden van informatie.


Hier kan je alvast nalezen wat je rechten zijn: http://www.federgon.be/sectoren/uitzend ... endkracht/" onclick="window.open(this.href);return false;

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 04 jun 2012 21:41

Dat van die één maand indienst zijn klopt om recht te hebben op gewaarborgd loon. Maar bij een interimkantoor kloppen ze dikwijls alle wetgevingen door elkaar. Alle redenen zijn goed om geen gewaarborgd loon te moeten betalen.
Bij een interimkantoor werken ze meestal met weekcontracten, zodra een weekcontract teneinde is stopt ook het gewaarborgd loon.
Mogelijk komt de verklaring van die 3 dagen gewaarborgd loon die ze betaald hebben daardoor. Gewoon tot het einde van de week hebben ze mogelijk betaald, tot het einde van het contract. Dus ook correct.
( In de veronderstelling wel dat je bij hetzelfde interimkantoor minstens één maand in dienst bent )

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 05 jun 2012 21:15

Thx voor de info.

Het kantoor heeft mij ondertussen laten weten dat het hier om een misverstand gaat en ze hebben dat ook op papier gezet zodat de ziekenkas kan zien dat het niet mijn schuld is dat de papieren te laat heb binnen gebracht.

Ik hoop dat ze dat zullen aanvaarden :)

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 22 jun 2012 13:30

na een verkeerd loon gekregen te hebben is vandaag eindelijk de loon brief aangekomen.
2 dagen betaald 1 dag carensdag en 2 dagen onbetaald wegens ziekte tijdens de 1ste werkmaand bij werkgever.
Dus hebben ze mij weer eens goed liggen.

Wat ben ik blij dat ik nu een job NIET via interimkantoren. Dat ik tenminste van diene zever af ben. Iedere keer weeral hetzelfde en altijd met hetzelfde interim kantoor. Ik mag de naam niet zeggen maar het moet van mijn tong af "é" het dingske boven de E :)

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 22 jun 2012 14:54

Wat ben ik blij dat ik nu een job NIET via interimkantoren. Dat ik tenminste van diene zever af ben. Iedere keer weeral hetzelfde en altijd met hetzelfde interim kantoor. Ik mag de naam niet zeggen maar het moet van mijn tong af "é" het dingske boven de E :)
Mijn ervaring is dat veel afhangt van het personeel van het interimkantoor, en niet zozeer van de keten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”