ontslag gekregen net vóór mijn officiële melding zwangerscha

aminata
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag gekregen net vóór mijn officiële melding zwangerscha

#1 , 29 mei 2012 14:57

Hey,

ik zit met volgend probleem: een dikke maand geleden kreeg ik te horen dat ik zwanger was, zo'n 10 weken volgens de echo.

Ik kreeg een attest mee om dit te melden aan mijn werkgever. Ik wou hier nog mee wachten tot ik 12 weken was, om zeker te zijn.

Nu was ik van plan om na m'n tweede bezoek aan de gynaecoloog 24/05 , mijn werkgever op de hoogte te brengen.

Mijn collega's wisten ondertussen dat ik zwanger was. Ik had het al aan een collega verteld die ik zeker kan vertrouwen en een andere collega had het 'gezien', dus bevestigde ik maar.

Ik wou m'n aangetekende zending dan vrijdag versturen en dan was de post toe, dus het kon wel wachten tot dinsdag (want maandag was een feestdag)

Nu heb ik natuurlijk ondertussen mijn ontslagbrief ontvangen op die donderdag dat ik bij de gynaecoloog was (was de brievenbus vergeten checken, we zijn net verhuisd)

Ik ga bij de vakbond dit gaan vertellen. (ik las op vacaturen en jobat dat de melding van je zwangerschap ook geldt bij het vertellen door een collega of het kunnen zien aan je buikje). Bij het ACLVB wisten ze me doodleuk te vertellen... 'pech, je werkgever was je voor'

Moet ik me hierbij neerleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 mei 2012 16:36

jammer genoeg wel. Tenzij je:
- die getuige kan laten getuigen dat hij de werkgever op de hoogte had gebracht
- je ondubbelzinnig een zwanger buikje kon zien (bvb iemand die 7 maand zwanger was). In jouw geval zou dit me vreemd lijken. het is niet omdat iemand vermoedde dat je zwanger was en dit bevestigd werd, dat dit door iedereen zo gezien wordt.

De kans is dus héél groot dat je omwille van je zwangerschap ontslagen werd, alleen is het in jouw geval héél moeilijk om te bewijzen dat je werkgever dit wist.

Meneer Pieter
Berichten: 26

#3 , 31 mei 2012 19:55

Nu heb ik natuurlijk ondertussen mijn ontslagbrief ontvangen op die donderdag dat ik bij de gynaecoloog was (was de brievenbus vergeten checken, we zijn net verhuisd)
Aangetekende brief? Zoja, welke dag is deze verzonden?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2012 10:04

Goede vraag. Aangezien aminata zegt "brievenbus vergeten checken" (een aangetekende brief wordt persoonlijk door de postbode afgegeven, niet in de bus gestoken), kan je vermoeden dat het om een gewone brief gaat (of was het een melding in de brievenbus dat er een aangetekende zending moest opgehaald worden op het postkantoor?). Als er gelijktijdig geen aangetekende brief gestuurd is, is het geen geldig ontslag. Dit zou betekenen dat de werkgever alsnog een aangetekende brief moet sturen, waardoor bijgevolg het ontslag WEL na de melding van de zwangerschap zou vallen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vtec
Berichten: 170

#5 , 01 jun 2012 10:15

Nu was ik van plan om na m'n tweede bezoek aan de gynaecoloog 24/05 , mijn werkgever op de hoogte te brengen.

Ik wou m'n aangetekende zending dan vrijdag versturen en dan was de post toe, dus het kon wel wachten tot dinsdag (want maandag was een feestdag)
Ik heb nog nooit gehoord dat je een zwangerschap moet melden per aangetekend schrijven?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2012 12:56

Misschien niet, maar het is wel het beste bewijs DAT het gemeld is en WANNEER het gemeld is. Ik denk dus niet dat de topic starter er slecht aan gedaan heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

aminata
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 15 feb 2013 23:22

wat betreft 'brievenbus vergeten checken'. Ik was niet thuis toen de aangetekende zending door de postbode aangeboden werd, vandaar het briefje. Maar ik kreeg em (zo vriendelijk als mijn baas is) ook nog eens met de gewone post.

Bon, geen probleem, ben blij dat ik er weg ben... zo leer je mensen kennen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”