ontslag na miskraam, onderzoek RVA

Zoë1977
Topic Starter
Berichten: 7

ontslag na miskraam, onderzoek RVA

#1 , 28 mei 2012 19:36

Betse,

Zit met enkele vragen, dit is mijn situatie:

Oktober 2011 miskraam gehad. Bij melding van de zwangerschap eerlijk vermeld dat ik ouderschapsverlof wou opnemen, ook van eerste kindje. Zou samen met bevallingsrust een klein jaar thuis zijn. Dit werd niet goed ontvangen.
Helaas volgde dus een miskraam en 6 weken later mijn ontslag. Reden ontslag op C4: "voldoet niet meer"

Heb mijn opzeg uitgewerkt zonder problemen, heb ook een eerste uitkering ontvangen en nu plots een brief van RVA waarin ze zeggen dat ze mijn ontslag hebben onderzocht en dat blijkt dat de reden mijn houding zou zijn en ik zodoende wellicht geen recht op uitkering heb???

Komende maandag word ik verhoord, mag advocaat of iemand van ACV meenemen, alsof ik een ordinaire crimineel ben!?
Echte reden van mijn ontslag is natuurlijk dat ze wisten van mijn kinderwens en de plannen om ouderschapverlof te nemen... Misschien zou het opnieuw een miskraam worden, of zwangerschap met andere complicatie's. Maar ik heb hier toch allesbehalve om gevraagd??
Ik geef toe dat ik het érg moeilijk had, amper 5 dagen na mijn miskraam zat ik ook nog eens met mijn moeder op de spoed: herseninfarct.
Ik werkte in een speelgoedwinkel, zag constant huilende baby's en bolle buikjes, ik kon er niet tegen en het was net de drukke sinterklaasperiode, maar ontslag was toch een brug te ver naar mijn mening!
Ok, ik had ziekenverlof kunnen nemen, maar net omdat het zo druk was wou ik hen niet in de steek laten, heb ik zelfs nog overuren gedraaid terwijl ik er als een robot bijliep...

Wat mag ik verwachten van dat verhoor bij RVA: wat zeg ik best wel en wat vooral niet?
En hoe lang mogen ze mij schorsen als de uitslag toch negatief zou zijn?

Alvast bedankt voor een reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mei 2012 20:45

je interpreteert de brief van de RVA mis :). In de reden van de oproeping staat wss dat je ontslaan bent door de werkgever "omwille van een foutieve houding".

Dat is de versie van de werkgever en niet noodzakelijk wat de RVA ervan maakt.

Wat je best doet is volledig de waarheid zeggen. Duidelijk maken dat je jezelf niet was en dat je daarom misschien met een minder rendement presteerde. Proberen om attesten van je miskraam mee te nemen én vertellen over het feit dat werken in pakweg Bart Smit niet ideaal is als je een miskraam hebt gehad.

schorsing kan in theorie 4 tot 52 weken zijn, maar dat is het laatste waar je moet aan denken, die 52 weken of is hééééééééél uitzonderlijk

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 28 mei 2012 23:10

ge moogt een "advocaat" van de vakbond meevragen, maar ik persoonlijk zou geen raadsman van de vakbond meer meevragen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2012 11:26

Zoals JPV zegt: de mensen van de RVA zijn ook mensen. Als je een bewijs kan voorleggen van het miskraam (of van de zwangerschap op zich) en eventueel het bewijs dat je ouderschapsverlof aangevraagd had, sta je zeer sterk om te argumenteren dat dit je ECHTE reden van ontslag is.

Ik ga er dan wel van uit dat je je werk in de speelgoedwinkel op een min of meer correcte manier uitegevoerd hebt. Ik kan me héél goed voorstellen dat het zwaar is om daar te werken, maar als je bijvoorbeeld in die periode eens uitgevlogen bent tegen een lastige klant, is dit wel een ander paar mouwen. Maar aangezien je daar in je verhaal niets over zegt ga ik er van uit dat er niets "speciaals" gebeurd is die periode, buiten het feit dat je niet de meest vrolijke verkoopstar zal geweest zijn (maar "gebrek aan vrolijkheid" is niet meteen een reden voor ontslag).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 mei 2012 10:04

ik heb zelf zo'n situatie meegemaakt en de RVA was toen idd héél mild daarover. Toch zou ik wél bijstand vragen van het ACV, gewoon om alles eens te overlopen en steun te kunnen geven.

Drone had blijkbaar een negatieve ervaring, maar dat is niet noodzakelijk algemeen zo. Uiteindelijk doet het ACV/ABVV wel moeite om mee te gaan, daar ga je dan als vakbondsman niet om iemand zomaar dieper in de put te helpen. Ik heb zelf zo'n bijstanden gedaan en ben er zeker van dat héél wat mensen niet tevreden van mij zullen geweest zijn, maar dan MEESTAL niet om de juiste reden: soms zijn wij daar gewoon om mensen uit te leggen waarom iemand géén sanctie kan ontlopen. Nu, in jouw geval heb je imho geen fout aan je ontslag, tenzij zoals Gebruiker21 aangeeft. Ik argumenteerde bij mijn geval dat de reden van het ontslag misschien wel jouw gedrag was, maar dat de fout niet in je eigen wil was, maar dat je toen niet zo goed in je vel zat door dat miskraam en dit de effectieve reden was.

Heb je in die periode overigens professionele hulp (dokter, ...) gezocht om te spreken over je miskraam? Dan kan dit ook zeker helpen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”