Opzegtermijn bij ontslag

bieke2011
Topic Starter
Berichten: 16

Opzegtermijn bij ontslag

#1 , 28 mei 2012 08:35

Ik heb vrijdag mijn ontslag gekregen omwille van crisis,deze gaat in vanaf vrijdag 1 juni.
De aangetekende brief moet nog toekomen. Ik werk 6 jaar bij die firma en heb een opzegperiode van 6 maanden gekregen.
Ik heb hier enkele vraagjes over:

1. Heb ik 1 juni reeds recht op 2 halve sollicitatiedagen? Het is een vrijdag maar wel het begin van de opzegperiode..
2. Ik veronderstel als ik teken voor ontvangst dat ik hiermee niets fout doe,zolang ik maar niet voor akkoord teken. Kenissen hebben me verteld dat ik via formule van Claeys recht heb op een langere opzegtermijn door mijn diverse voordelen in natura.
3. Ik zou nog een operatie moeten ondergaan, tijdens opzegperiode geldt de hospitalisatieverzekering nog,veronderstel ik(voordeel in natura). Mijn werkgever is hiervan nog niet op de hoogte. Normaal zou ik die operatie in september laten ondergaan. Kan mijn werkgever de opzegperiode onverwachts veranderen in een vebrekingsvergoeding waardoor dat voordeel in natura (hospitalisatieverzekering) wegvalt ?


Alvast bedankt voor een spoedig antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mei 2012 09:13

1. je hebt 1 volle of 2 halve dagen recht per week. Week is niet gedefinieerd van maandag tot zondag, dus reken je vanaf vrijdag 1 juni tot en met donderdag 7 juni als eerste week. Je zal uiteindelijk 26 weken + 1 dag opzeg presteren (in het geval van 6 maand)
2. tekenen voor ontvangst is ok, zolang je dan maar binnen een redelijke termijn eventueel bezwaar aantekent (allez, eigen voorstel doet) qua opzegtermijn. Formule Claeys zal mss nog 1 maand extra opleveren, zie http://www.formuleclaeys.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Even de verschillende situaties én opties opsommen:
- je krijgt een opzeg van X maand, te presteren: die wordt verlengd met de periode van ziekte tijdens je opzegtermijn. Hospitalisatie is zeker nog van toepassing.
- je krijgt een opzeg van X maand, niet te presteren: in dat geval teken je voor akkoord om een opzeg niet te presteren ("vrijstelling van prestaties"). Let hierop dat de hospitalisatie niet "verdwijnt" uit je loonpakket (in principe zou het niet kunnen, maar je wil de miserie niet om dat recht te trekken).
- je krijgt een verbreking van X maand, eventueel tijdens de opzeg (kan perfect): je loon wordt in 1 keer uitbetaald, inclusief een vergoeding voor de hospitalisatieverzekering, maar je bent wél de hospitalisatieverzekering kwijt. MAAR: zowel in dit geval als na het einde van de vorige 2 gevallen, heb je recht op het verderzetten van je hospitalisatieverzekering ZONDER medische vragenlijst aan een tarief dat meestal tussen het normale tarief en hetgeen je werkgever betaalt (meestal een stukje goedkoper). Over dat recht zal je na einde dienstbetrekking geïnformeerd worden door je verzekeringsmaatschappij en heb je recht op (gezien je meer dan 2 jaar in dienst was). Je moet wel zelf daarop ingaan, stilzwijgend gebeurt er niks.

spoedig genoeg? :p

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”