Een hoop vervelende zaken

Leeuw
Topic Starter
Berichten: 1

Een hoop vervelende zaken

#1 , 08 mar 2007 00:32

hey

ik ben op zoek naar enkele duidelijke antwoorden voor een benarde situatie. We lezen en horen verschillende dingen en we zijn dus op zoek naar advies.

Ik zal kort schetsen wat er gaande is:
Mijn vrouw haar ouders zijn zelfstandige... tijdens haar studies heeft ze een wagen mogen gebruiken (die op naam van de firma stond)
Na haar studies is ze er beginnen werken en is deze wagen in haar loon opgenomen (par commite 218)
2 jaar later gaat ze met bevallingsverlof en ze leert iemand anders haar taken wat aan...
Ze bevalt en als ze terug begint te werken neemt ze borstvoedingspauzes... (dus bescherming tegen ontslag)
Tijdens de eesrte maand dat ze terug werkt geeft haar vader toch haar ontslag (priv? redenen)... ze krijgt een brief dat ze niet meer op de terreinen mag komen.. en dat haar loon voor 6 maanden betaald zal worden zonder prestaties...
( ze gaan waarschijnlijk zeggen dat het om economische redenen is omdat de firma er slecht voorstaat maar ze behouden wel 3 andere wn met zelfde functies en minder lang in dienst)
Nu zijn we een maand verder en haar loon is dus niet op onze rekening hoewel het zo zou moeten zijn..
ze hebben aangegeven dat ze in februari brostvoedingspauzes heeft genmon terwijl ze toen niet meer werkte...

Wat moet ze nu doen?
1) ze was toch beschermd tegen ontslag?
2) opzeg is toch langer dan 6 maand? (3.45 +6 dachten we)
3) wat nu met de auto (deze is deelt prive) + wij hebben zelf 1500 ? kosten moeten betalen aan deze wagen toen er iemand heeft tegengereden en vluchtmisdrijf heeft gedaan)

op dit ogenblik heeft ze nog niets gedaan omdat ze vreest dat ze dan sneller de wagen afnemen en w egeen wagen meer hebben...

Bijkomende gegevens
1)ik ben er vorig jaar beginnen werken en heb ontslag genomen tijdens mijn proefperiode net door al deze feiten...
ook mijn gedeeltelijk loon is niet op de rekening

2)we huren een app van een andere firma van hen zonder huurcontract.. dus geen registratie mogelijk en nu willen ze dit app verkopen en ons op straat zetten

3) kans bestaat dat de firma op de fles gaat binnen een tijdje (vb rsz 2005 en 2006 volledig nog niet betaald, fraude met btw(waarvan btw niet op de hoogte is), bouwovertredingen(waarvan de bevoegde instantie sniet op de hoogte zijn), geen biv nummer en toch vastgoedmakelaarspraktijken uitoefenen etc etc etc)

kan iemand wat advies geven
bijkomend probleem; centen voor advocaat hebben we niet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 08 mar 2007 07:00

Goh wat een benarde situatie! Ik kan je alvast alleen maar zeggen dat je voor je huurdersprobleem al eens kan surfen naar www.huurdersbond.be Dat is een organisatie die ons ooit ook erg goed geholpen heeft en quasi gratis. Je hebt immers ook bij een mondelinge huurovereenkomst rechten.

Met die andere dingen hoop ik dat je hier nog veel goed advies krijgt.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 mar 2007 11:00

?Art.40.De werkgever die een zwangere werkneemster tewerkstelt, mag geen handeling stellen die ertoe strekt eenzijdig een EINDE te MAKEN aan de dienstbetrekking vanaf het ogenblik waarop hij werd ingelicht omtrent de zwangerschap tot een maand na het einde van de postnatale rustperiode, BEHALVE om redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling...?(Arbeidswet 16 maart 1971).

?neemt ze borstvoedingspauzes? houdt m.i. in dat haar ?de postnatale rustperiode? en dus ook de ontslagbescherming ten einde was.

?Art.82...? 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16100 EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...? 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

* ?Op 1 januari 2007 wordt bijgevolg het bedrag van :a) 16.100 EUR, bedoeld bij de artikelen 65, 82, 84, 85 en 104...op 28.093 EUR...c) en 32.200 EUR, bedoeld bij de artikelen 65, 69, 82 en 84 op 56.187 EUR gebracht?(Aanpassing op 1 januari 2007 van de loonbedragen bepaald bij de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten aan het algemene indexcijfer van de conventionele lonen voor bedienden Belgisch Staatsblad 2006-12-07).

?Art.9...1?.het loon van de bedienden,dat ten minste om de maand moet worden uitbetaald...?(Loonbeschermingswet 12 april 1965).
Bij niet-naleving kan u zich wenden tot http://www.meta.fgov.be/pa/paa/framesetnlcf00.htm > Arbeidsinspectie en leg hen CONCRETE feiten voor.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 09 mar 2007 18:03

Ik denk dat je wat kort door de bocht gaat ivm die borstvoedingspauzes. Zelf heb ik ook lang borstvoeding gegeven (nog steeds) en omdat ik in het onderwijs sta is het moeilijker, maar ik meen te weten dat je in bepaalde sectoren zelfs recht hebt op borstvoedingspauzes! Bezoek hiervoor eens www.borstvoedingsforum.nl Een Nederlandse site inderdaad, maar de mensen daar zijn erg behulpzaam en zullen je zeker willen antwoorden ivm je vragen omtrent de Belgische wetgeving.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”