Ontslag gegeven, na 2 m nog geen bevestiging opzegtermijn

Llixer
Topic Starter
Berichten: 7

Ontslag gegeven, na 2 m nog geen bevestiging opzegtermijn

#1 , 23 mei 2012 10:05

Hallo,

Ik weet dat er gelijkaardige onderwerpen hier lopen, maar omdat elk geval toch een ander is maak ik een nieuwe thread aan.

Mijn situatie:
Ik heb op 28/03/2012 mijn ontslagbrief persoonlijk overhandigd aan mijn werkgever en heb een exemplaar voor ontvangst getekend terug gekregen.
Ik zit in een looncategorie van >30.535 en heb 6 jaar dienst opzitten. Maw, opzegtermijn is overeen te komen. Ik heb een opzegtermijn van 3 maanden voorgesteld en dat vonden ze op dat moment redelijk.

Aangezien ik bij een klant op project zit, hangt veel af van hoe lang ik bij die klant kan blijven.
Maw, zolang ik daar kan blijven breng ik geld op voor mijn huidige werkgever en zien ze mij liever zo lang mogelijk blijven.
Maar mijn klant kan evengoed zeggen dat ik niet meer hoef terug te komen, dan breng ik niets meer op en zien ze mij liever zo snel mogelijk vertrekken.

Nu, tot op de dag van vandaag heb ik, na redelijk veel aandringen, nog steeds geen officiele bevestiging gehad over mijn opzegtermijn. Ik heb wel een telefoon gehad, dat ze "in principe" met 3 maanden akkoord gaan.
Ik vermoed dat mijn werkgever pas begin volgende maand (juni 2012) mijn klant zal inlichten.
Echter, mijn nieuwe werkgever is een grote multinational die, om organisatorische redenen, niet echt flexibel is op vlak van startdata (ik kan maar op 2 momenten in de maand beginnen).
En heeft mijn nieuwe werkgever, om redenen op vlak van planning en na bijna 2 maanden wachten op een bevestiging, mijn startdatum vastgezet op 2 juli 2012 (maw, na de 3 maand -niet bevestigde- opzeg). Die datum staat behoorlijk vast en om een valse start bij mijn nieuwe werkgever te vermijden wil ik dat zelf ook zo houden.

Nu vraag ik mij af wat mijn opties zijn naar mijn huidige werkgever toe?
Ik zie 4 scenario's.
1. Mijn werkgever gaat akkoord met de 3 maanden, ik neem geen verlof (ttz, dat de opzegtermijn schorst) meer en kan beginnen op 2 juli bij mijn nieuwe werkgever. Geen probleem dus.
2. Mijn huidige klant zegt de samenwerking onmiddellijk op en mijn werkgever wil dan ook dat ik onmiddellijk vertrek. Kan ik voet bij stuk houden en die opzegtermijn op 3 maanden houden?
3. Mijn huidige werkgever blijft zijn kop in het zand steken, om zo een maandje extra inkomsten mee te pikken. Mag ik dan 29 juni beschouwen als mijn laatste werkdag? (ik ga dan wel zelf mijn exit mogen organiseren). Dit scenario is -hopelijk- het minst waarschijnlijke.
4. Mijn huidige klant wil dat ik nog een maand langer blijf. Kan ik mij hier tegen verzetten?

Alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mei 2012 10:43

als je schriftelijk kan bewijzen dat de opzegtermijn van 3 maand door jou voorgesteld is, hebben ze nu de redelijke termijn overschreden om nog te reageren imho.


1. OK
2. Normaal gezien: ja. Ze hebben niet in redelijke termijn gereageerd met een kortere termijn, kunnen niet plots nu anders beslissen.
3. Ja (zie 2)
4. Jij hebt geen enkel uitstaans met de klant van je werkgever.

Llixer
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 23 mei 2012 10:56

als je schriftelijk kan bewijzen dat de opzegtermijn van 3 maand door jou voorgesteld is, hebben ze nu de redelijke termijn overschreden om nog te reageren imho.


1. OK
2. Normaal gezien: ja. Ze hebben niet in redelijke termijn gereageerd met een kortere termijn, kunnen niet plots nu anders beslissen.
3. Ja (zie 2)
4. Jij hebt geen enkel uitstaans met de klant van je werkgever.
Thanks!
*Edit: Die 3 maanden heb ik in mijn ontslagbrief opgenomen ja. Achteraf gezien zou een effectieve datum beter geweest zijn waarop ik voorstel dat het arbeidscontract zou eindigen, dan kon ik nog eventueel verlof pakken tussendoor :D

Ivm punt 4 doelde ik op het feit dat mijn werkgever zou vragen om nog een maand langer te blijven als de klant dat zou willen, maar dat valt ook onder uw punt 2 gok ik zo :)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 mei 2012 10:59

idd. Sowieso: 3 maand opzeg verhindert niet dat je verlof neemt ondertussen, dat zal niets verlengen.

Llixer
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 23 mei 2012 11:10

idd. Sowieso: 3 maand opzeg verhindert niet dat je verlof neemt ondertussen, dat zal niets verlengen.
Ah, dan heb ik dat verkeerd gelezen ergens...
Maw ik kan perfect verlof pakken nu (zou ik eigenlijk moeten, want anders verlies ik een aantal dagen) zonder dat de opzegtermijn geschorst wordt.
Nice! Nogmaals bedankt voor de info.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”