Gebruik firmawagen tijdens opzegperiode.

okp
Topic Starter
Berichten: 5

Gebruik firmawagen tijdens opzegperiode.

#1 , 22 mei 2012 23:11

Ik ben ontslagen en heb een opzegperiode van 7 maanden.
Volgens wat ik heb kunnen opzoeken , heb ik het recht om mijn bedrijfswagen nog te kunnen blijven gebruiken gedurende de opzegperiode.
Ik ben echter wel vrijgesteld van verdere prestaties en zal de 7 maanden ineens uitbetaald krijgen.
Mijn werkgever heeft mij verteld dat ik niet meer moest komen, maar dat ik de wagen nog 1 maand mag gebruiken.

Ik moest daarvoor een papier ondertekenen. Is dat wel wettig?

grtn

okp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mei 2012 06:03

indien je die 1 maand gebruik overeengekomen bent op hetzelfde papier als de vrijstelling van verdere prestaties: ja. je werkgever moet dan wel voor de 6 maand waarin je de wagen niet gebruikt, je het voordeel van alle aard vergoeden.

Indien je nog niet getekend hebt, kan je verder werken voor dat bedrijf én de wagen houden tot de 7 maand op is.

okp
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 23 mei 2012 09:14

Het is een apart papier dat ik 2 minuten na ontslag aanzegging onder mijn neus hebben geduwd, of ik dat wilde tekenen voor ontvangst. Mijn ontslag aanzegging is apart opgestuurd. Daarin staat niks over de wagen.

Het is een zogezegde " bruikleen overeenkomst" waar in staat dat op vraag vd gebruiker , ik dus , nog een maand gebruik mag blijven maken vd wagen.
Dat kan toch niet op vraag vd gebruiker? Ik dacht dat dit wettelijk was vastgelegd.
Ik heb dit gisteravond pas ontdekt op internet.

Dit lijkt me toch een misleidende vorm van overeenkomst, die ik onder lichte dwang moest ondertekenen. Nu mag ik nog een maand gebruik blijven maken vd wagen, terwijl ik een opzeg heb van 7 maanden.
Ik ben wel vrijgesteld van verdere prestaties, hoef dus niet meer te komen werken. Kan dat zomaar, zo een bruikleen overeenkomst opstellen, had ik daar niet akkoord mee moeten gaan?
En kun je daar nog iets aan doen?

grtn,

okp

Reclame

Lightning

#4 , 23 mei 2012 09:34

Bij een verbreking van de arbeidsovereenkomst met uitbetaling van een eenmalige verbrekingsvergoeding mag de werkgever de firmawagen onmiddellijk terugeisen. De arbeidsovereenkomst houdt dan namelijk onmiddellijk op te bestaan. Het voordeel van het privégebruik dat aan de firmawagen gekoppeld was moet evenwel verrekend worden in de verbrekingsvergoeding.
Bij een ontslag met vrijstelling van prestatie blijft U maandelijks uw loon (waarvan het privégebruik van de wagen deel van uitmaakt) ontvangen en blijft het recht op het gebruik van de firmawagen behouden tot het einde van de opzegtermijn.

U lijkt in het eerste geval te verkeren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 mei 2012 10:34

okp: heb je getekend "voor ontvangst" of heb je gewoon getekend?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”