Ontslag tijdens ziekte

scelle
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Oostende

Ontslag tijdens ziekte

#1 , 22 mei 2012 11:20

Hallo,

Ik ben/was reeds anderhalf jaar tewerkgesteld bij mijn werkgever als arbeider.

Nu ben ik reeds 2 maanden thuis wegens ziekte. Groot was mijn verbazing toen ik verleden week een aangetekende zending kreeg dat ik ontslagen wordt door mijn werkgever.

De reden weet ik nog niet daar ik mijn C4 nog niet kreeg. Ik dacht dat je niet ontslagen kon worden als je ziek was maar na een beetje googelen blijkt dit dus toch te kunnen.

In de brief staat dat het ontslag onmiddellijk ingaat en dat ik mijn vooropzeg NIET moet uitdoen en dat ik 35 dagen uitbetaald wordt.

Nu is mijn belangrijkste vraag : Wanneer begint mijn vooropzeg : Nu onmiddellijk of na het eindigen van mijn ziektebriefje die nog loopt tot 20 juni?

Moet ik trouwens akkoord gaan met mijn ontslag daar ik totaal niet kan denken waarom ik mijn ontslag kreeg? Welke stappen kan ik best ondernemen?

Groetjes Isabelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 22 mei 2012 13:40

Een werkgever kan je altijd ontslaan, ook tijdens de beschermde periode (ziekte, zwangerschap,...) voor zover dit ontslag niets te maken heeft met de reden van de beschermde periode (ziekte, zwangerschap,...)

Je hebt geen vooropzeg, je bent per onmiddellijk ontslaan met uitbetaling van een verbrekingsvergoeding. Opgelet: de verbrekingsvergoeding moet je aangeven bij de mutualiteit vermits verbrekingsvergoeding en ziekteuitkering NIET cumuleerbaar zijn.

Je hoeft niet akkoord te gaan met je ontslag, maw: je moet je goedkeuring niet geven.

Greetz,

P.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”