4de keer proefcontract!!!

segersrosaline
Topic Starter
Berichten: 36

4de keer proefcontract!!!

#1 , 21 mei 2012 21:08

Beste leden,

Ik werk als poetsvrouw en werkte al 1.5 jaren bij een poetsbedrijf.
Nu nog steeds heb een deeltijdscontract.
Toen ik begon kreeg ik een 3 maanden contract, na die periode werd dit verlengt voor 3 maanden en nog eens 3 maanden dan 1 maand(Met als argument:"vervanging van collega, ziek.") Na 1 maand werd het eindelijk 6 maanden met meer uren(28 uren per week).

Nu ben ik 5 maanden zwanger en ik heb gevraagd om minder uren te moge doen, maar ze zeiden, dit kunnen we pas doen als u ons een briefje schrijft met daarin uw verzoek, omdat dit niet mag van de wet. Euhm pardon....

Is dit waar of is dit een trukje? Wie kan het mij aub zeggen, ben ten einde raad, en ik wil ook mijn huidig werk niet verliezen.

Bedankt leden.

Mvg,

Rosaline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 mei 2012 21:21

gezien je zwangerschap, ben je idd beschermd tegen ontslag. Je kan dus enkel zélf verminderen van uren, niet ontslaan worden. Je ontslagbescherming kan je ook niet zomaar vrijgeven.

VDG2
Berichten: 785

#3 , 21 mei 2012 22:10

gezien je zwangerschap, ben je idd beschermd tegen ontslag.
Voor redenen die verband houden met de zwangerschap weliswaar. De werkgever kan u nog steeds ontslaan wegens redenen die vreemd zijn aan de zwangerschap. Hij moet het bestaan van zulke redenen wel kunnen bewijzen.

Wat ik mij afvraag is waarom de titel van uw post " 4de keer proefcontract" is? Volgens hetgeen ik lees heb je telkens een contract van bepaalde duur gekregen die steeds werd verlengd? Volgens mijn telling zit ik je aan uw 5de contract (3x 3 maanden, 1x 1 maand en nu 6 maand). Ik vermoed dat hier telkens wel een onderbreking (zelf maar 1 dag) zal tussen hebben gezeten? Anders zou je in principe een contract van onbepaalde duur moeten hebben.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher1

Opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd

Wanneer de partijen verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd hebben gesloten zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, worden zij verondersteld een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan. Dit is niet zo wanneer de werkgever het bewijs levert dat deze arbeidsovereenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens een andere wettige reden (bijvoorbeeld bij wetenschappelijke projecten met staatsfinanciering, in de toneelsector ...).

Bij betwisting komt het aan de bevoegde rechter toe te oordelen of deze gronden gerechtvaardigd zijn.

Daarnaast bestaan er nog twee mogelijkheden om rechtmatig opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd af te sluiten:

Opeenvolgende arbeidsovereenkomsten met een duur van maximum twee jaar:
de werkgever en de werknemer kunnen overeenkomen maximum vier opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd af te sluiten, voor zover de duur van elk van deze overeenkomsten niet minder dan drie maanden bedraagt en de totale duur van deze overeenkomsten twee jaar niet overschrijdt.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 mei 2012 08:04

tuurlijk voor redenen die verband houden met de zwangerschap :).

En indien er een vervanging wegens ziekte tussen zit, is dat al 1 wettige reden voor een "apart" contract van bepaalde duur :).

VDG2
Berichten: 785

#5 , 22 mei 2012 18:01

Jpv, ik zet dat er trouwens bij omdat velen denken dat de ontslagbescherming absoluut is. :-)

segersrosaline
Topic Starter
Berichten: 36

#6 , 22 mei 2012 21:49

Bedoel je dat ze in hun recht zijn. Want nu vragen ze mij om terug een nieuw contract te tekenen, maar het contract liep op 13/05/2012 af maar vandaag vroegen ze mij om morgen te komen te tekenen. Ik werk dus vanaf de 13/05 tot nu zonder contract. Ik weet wel dat ze de datum 13/05/2012 gaan opzetten.

Wat moet ik doen en komt dit nadelig uit voor mij?
Laatst gewijzigd door segersrosaline op 22 mei 2012 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

lachertje
Berichten: 273

#7 , 22 mei 2012 22:43

opgepast met zo iets

mijn man heeft ooit voor een poetsbedrijf gewerkt
die vrouw zegde tegen mijn man wij gaan u minder uren moeten geven, om dat er een contract was weggevallen
en vroeg om dit onderling te regelen. indien dit hij dit niet wilde volledige ontslag. Mijn man stemt toe
hij wist niet beter en hij kon mij op dat moment niet bereiken
hij gaat dus van 28 uur werk naar 20 uur in de loop van de komende dagen ga ik met hem naar de vakbond om terug zijn dossier in orde te bengen
mijn man had een loopbaan toen van 28 jaar was allemaal weg gevaagd door die onderlinge toestemming
hij kon geen bijpassing meer aan vragen
omdat hij "onderling had toegestemd " minder uren te gaan doen
potverdorie die vrouw had hem gewoon in de val gelokt en mijn man wist gewoon niet beter omdat hij het werk wilde behouden
hoop dat u dit nog leest anders bent u al u rechten kwijt als u wordt afgedankt

segersrosaline
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 22 mei 2012 23:28

opgepast met zo iets

mijn man heeft ooit voor een poetsbedrijf gewerkt
die vrouw zegde tegen mijn man wij gaan u minder uren moeten geven, om dat er een contract was weggevallen
en vroeg om dit onderling te regelen. indien dit hij dit niet wilde volledige ontslag. Mijn man stemt toe
hij wist niet beter en hij kon mij op dat moment niet bereiken
hij gaat dus van 28 uur werk naar 20 uur in de loop van de komende dagen ga ik met hem naar de vakbond om terug zijn dossier in orde te bengen
mijn man had een loopbaan toen van 28 jaar was allemaal weg gevaagd door die onderlinge toestemming
hij kon geen bijpassing meer aan vragen
omdat hij "onderling had toegestemd " minder uren te gaan doen
potverdorie die vrouw had hem gewoon in de val gelokt en mijn man wist gewoon niet beter omdat hij het werk wilde behouden
hoop dat u dit nog leest anders bent u al u rechten kwijt als u wordt afgedankt
Bedoel je dat alles verloren gaat na ontslag, bijvoorbeeld uitkering?

Want ik vroeg zelf naar vermindering van uren omdat ik 5 maanden zwanger ben.

Dus als ik schriftelijk vraag naar vermindering dan, gaan ze me gelijk ontslaan zonder rechten of wat bedoel je aub?

Ps: u man werkte voor 28 jaar en heeft hij een onbepaalde duur contract gekregen of door onderling akkoord hadden ze hem het recht te ontslaan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 mei 2012 05:28

als je zelf vermindert van uren, verlies je idd het recht op werkloosheidsuitkeringen voor die uren die je vermindert. Het recht op wlh voor de uren die je blijft werken, blijf je natuurlijk behouden.

Als je schriftelijk vraagt naar vermindering, ontslaan ze je niet zomaar, maar kan dit eventueel wel geinterpreteerd worden als een onderling akkoord waardoor je dus voor de sociale zekerheid zelf je rechten (DEELS!) afstaat naar pensioen, werkloosheidsuitkering, ziekteuitkering ...

lachertje
Berichten: 273

#10 , 23 mei 2012 07:51

mijn man werkte 28 jaar bij een en de zelfde werkgever onafgebroken met een contract van onbepaalde duur (kmo)
(kmo) sluit de deuren iedereen wordt ontslagen
mijn man was toen 48 jaar en wij hadden nog kinderen die studeerde

voor een 2 tal jaar werk gevonden bij een poetsfirma voor 28 uur ook contract onbepaalde duur
toen heeft hij die onderlingen akkoord aangegaan, en ik wilde bijpassing vragen aan de rva
kon niet meer die 28 jaar die toen onder tussen 30 jaar waren geworden
werden in een klap weggeveegd van de tafel alsof mijn man nooit had gewerkt
hij heeft toen direct een andere job gaan zoeken
wat op zijn leeftijd niet mee viel, geen uitkering aangevraagd en binnen de drie maanden een fultime job gevonden
zodat zijn rechten behouden bleef

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 mei 2012 08:32

dat is iets totaal anders, dat heeft te maken met behoud van rechten die niet aangevraagd werd. Maar: met een termijn van 2 jaar kan er soms toch nog een behoud van rechten in het verleden toegekend worden... alles hangt af van de behandeling van je dossier.

lachertje
Berichten: 273

#12 , 23 mei 2012 12:58

ik vertel alleen wat wij hebben ondervonden

hij wilde geen vermindering van uren, en de verantwoordelijk van de poetsfirma dreigde met volledige ontslag
daarom heeft hij die vermidering van uren die zij voorstelde aanvaard
en de vakbond vertelde ons dat hij geen bijpassing kon aanvragen
omdat hij toen aanpassing had op basis van die 28 uur
alles zal afhangen wat mevrouw zelf wilt
is het gewoon om tijdelijk vermindering van werk aan te vragen zonder bijpassing
dan zal alles wel in orde zijn
in het andere geval zou ik het even navragen en zoals JPV zegt zeker behoud van rechten aanvragen
ik kan alleen spreken uit onze ervaring van vermindering van uren
zij kwam op een donderdag binnen en vertelde dat morgen de laatste dag op die plek te werken was
om dat dit contract weg viel, zij vroeg toen om dit onderling te regelen.
Mijn man die nog nooit gestempeld had wist niet beter en dacht zo heb ik tenminste nog een werk
hij kon dit toen niet weten moet en moet trouwens vermelden dat ik het toen ook niet wist

segersrosaline
Topic Starter
Berichten: 36

#13 , 24 mei 2012 18:45

dat is iets totaal anders, dat heeft te maken met behoud van rechten die niet aangevraagd werd. Maar: met een termijn van 2 jaar kan er soms toch nog een behoud van rechten in het verleden toegekend worden... alles hangt af van de behandeling van je dossier.

Jpv, mag ik je vragen hoe het voor mij staat want ik begrijp het nog niet.

Het is mijn 5 x bepaalde duur contract (3maanden, 3maanden, 3maanden, 3weken, 6maanden). Het laatste contract is verlopen en ik heb nog geen nieuw contract getekend, terwijl ik nog zit te werken voor die bedrijf (nu al een week te werken zonder contract), ze hadden me wel gebeld om te komen tekenen maar ik moest eerst een schriftelijkebrief maken voor het aanvragen van minder uren.

Wat betekent het voor mij? Werk ik zwart? Heb ik een onbepaalde duur contract?

Wat doe ik morgen als ze me een contract geven van 3maanden, weigeren of toch wel tekenen?

Ps: ik ben arbeidster, geen bediende.

Graag uw raad aub?

Bedankt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 24 mei 2012 20:01

als er geen contract is, werk je met een contract van onbepaalde duur, voltijds. (optie 1)

Als er tussen die 5 keer contract bepaalde duur géén dag werkloosheid zit én het was nooit een vervangingscontract, dan is er sowieso sprake van een contract van onbepaalde duur, zelfs indien je reeds een volgend contract had (gezien het voriige reeds van onbepaadle duur was). (optie 2)

Of je nu moet weigeren/toch wel tekenen, is jouw keuze. Optie 1 is een redelijk lastige procedure, voor optie 2 moet je weinig doen. Beide opties heb je natuurlijk een grote kans dat je daarna ontslagen wordt.

Indien je voor een van de opties wil gana, ga je best naar je vakbond.

segersrosaline
Topic Starter
Berichten: 36

#15 , 24 mei 2012 20:07

Met andere woorden, ik ben uiteindelijk de dupe geworden.

Mag ik je mijn mails die ik van hun heb gekregen via pm opsturen.

En zeg me wat je ervan vindt?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”