IBO gesjoemel

Filiberke
Topic Starter
Berichten: 3

IBO gesjoemel

#1 , 17 mei 2012 11:03

Hallo iedereen,

Ik heb mijn IBO-opleiding van zes maand er bijna opzitten, maar vrees dat er met mijn voeten gespeeld wordt.

Het verhaal:

We zijn nu twee weken voor mijn zes-maanden IBO afloopt. Ik kreeg eergisteren te horen dat mijn contract (en ook dat van een IBO-collega van mij) NIET verlengd wordt, omdat het voor het bedrijf financieel niet haalbaar is. Dit was mij in eerste instantie geen zorg. Ik heb recht op een contract van onbepaalde duur (werd contractueel zo bepaald), zo dacht ik tenminste.

Gisteren kwam mijn "begeleidster" van de VDAB over de vloer. Ze kwam het "slechte nieuws" bevestigen, dat ik geen contract voor onbepaalde duur kan krijgen. Toen ik haar zei dat dit niet kon, omdat dat de werkgever contractueel verplicht was mij een contract van minstens 6 maanden aan te bieden, gaf zij aan dat deze verplichting niet geldde wanneer de VDAB het contract zélf verbrak. Ze gaf duidelijk te kennen dat ik van haar geen begrip hoefde te verwachten (indien dit nodig zou blijken, zou ze inderdaad ZELF het contract verbreken, waardoor de werkgever zijn verplichtingen kan ontlopen).

Bij de VDAB moet ik dus niet gaan aankloppen over deze wantoestanden.


Als ik nu terugkijk op deze periode ben ik zes maanden lang aan het lijntje gehouden. Zo voelt het toch. Iemand raad welke stappen ik kan ondernemen?

Ik ben al druk op zoek naar ander werk en hoop dat alles vlot afgehandeld kan worden. Maar wanneer ik een periode zonder inkomen dreig te vallen, overweeg ik juridische stappen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 17 mei 2012 14:13

Vakbond.....
Wat gaf ze (VDAB)op als reden van verbreking?

Filiberke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 mei 2012 15:00

Bedankt voor het snelle antwoord.

Ze gaf geen reden van verbreking op. Toen ik aanhaalde dat een contract toch niet zomaar verbroken kan worden zonder schadevergoeding/opzegginstermijn, reageerde ze dat er inderdaad een schadevergoeding betaald moet worden door de werkgever/werknemer. Daarbij merkte ze fijntjes op dat de VDAB zelf het contract altijd kan verbreken (staat zo in het contract volgens haar). Daarnaast merkte ze ook nog op dat ik haar erg dankbaar mocht zijn dat het contract niet ONMIDDELLIJK verbrak.

En wat de vakbond betreft. Ik ben niet aangesloten bij een vakbond, ik weet dus niet of ik daar zomaar om raad kan gaan vragen?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 19 mei 2012 17:21

Tijd om je aan te sluiten...

wonderingwhy
Berichten: 118

#5 , 19 mei 2012 19:32

Naar de vakbond gaan... Ik heb zelf jaren geleden iets gelijkaardigs meegemaakt.

Ik was toen aangenomen bij een werkgever met een IBO, ik heb na 6 maand welliswaar mijn contract gekregen, doch 2 maand later kreeg ik te horen niet meer betaalbaar te zijn. Mijn contract werd dus stop gezet.

Nu, aangezien hij contractueel verplicht was om me gedurende een periode minstens gelijk aan de duur van de IBO in in dienst te houden, werd ik de laatste 4 maand van mijn contract vrijgesteld van arbeid en werd ik dus betaald voor thuis te zitten.

Althans, dat was de bedoeling... na 2 maand kreeg ik niets meer binnen en verklaarde de werkgever in kwestie zich failliet.

Dat de VDAB zelf het contract zou kunnen verbreken lijkt me niet onmogelijk, maar dan gaan ze dat toch moeten verantwoorden... Mij lijkt het eerder bluf... Ga toch maar naar de vakbond, voor het gesjoemel bij de vakbond je alsnog je uitkering kost

Filiberke
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 04 jun 2012 18:02

Dag iedereen,

Misschien vragen jullie zich af hoe alles nu is afgelopen.

Helemaal afgehandeld is deze zaak nog niet, maar het loopt alvast op z'n eind. Over de VDAB geen kwaad woord. Zij hebben mij uiteindelijk goed geholpen, maar verkeren in een positie waarin ze moeilijk een standpunt kunnen innemen. Hun taak is immers bemiddelen.

Mijn baas daarentegen heeft zich de afgelopen weken verlaagd tot scheldpartijen en chantage.

En de vakbond tenslotte. Die kunnen u wel adviseren en raad geven. Maar in een individueel geschil kunnen zij nooit tussenbeide komen.

In een rechtzaak heb ik geen zin. Ik vrees dat ik alles gewoon bij het oude laat. Geen contract, geen schadevergoeding. Gewoon nieuw werk zoeken. Het is alle extra miserie volgens mij niet waard.

Ik hoop dat al wie ooit op het punt staat een ibo-contract aan te gaan, toch zeker drie keer nadenkt alvorens iets te ondertekenen. Als je het de moeite waard vindt kun je mits heel wat miserie en stress misschien nog een schadevergoeding uit de brand slepen wanneer het goed gaat. Maar dan moet je vooral voor jezelf uitmaken of je dat de moeite wel waard vindt.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 04 jun 2012 18:17

Hoe nooit tussenkomen.
Mijn zoon heeft in het verleden ook IBO contracten gehad .... zelfde problemen.
Beschikte gezien taak ook over een wagen van de firma .... die hij echter bij zijn laatste contract plots steeds terug bij de firma gaan afzetten. Mocht zogezegd wel privé rijden maar daarna plots niet meer (laatste contract).
Firma verplichte WEL dat hij van thuis vertrok naar zijn werkplaatsen (onderaannemer voor telecomfirma's B en T). Alle boetes waren voor hem maar werden niet doorgestuurd en alle schade aan de auto ook.
Werd ontslagen voor einde IBO en kreeg dan tevens via AS nog de rekening met de nodige dreigementen inzake het betalen van een aantal boetes (parkeren) en schade aan de auto.
Had dan een 'vriendelijk' antwoord geschreven maar gezegd ga maar naar uw vakbond ( ge zijt oud genoeg) en geef maar alles door ook het al gemaakte concept schrijven ...
Vakbond heeft dan een 'iets minder vriendelijk' briefje geschreven naar de werkgever ..... nooit nog iets van gehoord....
Copie van schrijven uiteraard naar VDAB.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 jun 2012 19:00

En de vakbond tenslotte. Die kunnen u wel adviseren en raad geven. Maar in een individueel geschil kunnen zij nooit tussenbeide komen.
waarom zou een vakbond in een individueel geschil niet tussenbeide komen? Ik heb momenteel zo'n 100 individuele dossiers + enkele groepsdossiers voor samen zo'n 120 werknemers (3 faillissementen).

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#9 , 05 jun 2012 13:13

Ik heb dit ook meegemaakt, al was het weliswaar in 1994...

Mijn vakbond heeft mij persoonlijk verdedigd. Ik zou er toch een zaak van maken, zoals mijn vakbond dat destijds gedaan heeft.
Het proces hoefde ik niet te betalen en ik heb mijn loon voor dat contract dat ik niet kreeg, uitbetaald gekregen.
Zelf heb ik er niet veel voor hoeven te doen! De inspanning weegt zeker niet op tegen de beloning.

Er zit echter een addertje onder het gras : je moet aangetekend aan die werkgever en VDAB desnoods laten weten dat je niet afziet van dat nieuwe contract! Je eist dat ze aan het oude contract voldoen en je een nieuw contract geven. Anders plegen zij contractbreuk van het eerste contract en dienen ze je daarvoor te vergoeden.
Doe dit echter met advocaat, via vakbond of via rechtsbijstandsverzekering...

Succes!

Tatiana18
Berichten: 1

#10 , 07 jul 2013 23:44

Hallo iedereen,

Ik heb ook een IBO contract van 6maanden ben ingeschreven voor 34uur en mijn uur rooster teld deze week alleen al 44uur, mag dat allemaal zomaar en wat kan ik er aan doen,
als ik nu betaald werd voor mijn overuren zou ik nog zeggen 'Ja' maar nee geen overuren en geen verlof dagen die ik kan op pakken,

heeft er iemand ervarigen en wie kan mij helpen,

en wie weet wat ik bij verdien via de hulpkas of senicaat? ik verdien nu loon per maan 800Euro dat is NIKS voor voltijds, maar moet nog een papier binnen gaan brengen, iemand enig idee???

Alvast bedankt

Firesoul
Berichten: 55

#11 , 08 jul 2013 10:26

Ik heb ook een IBO gedaan met een duurtijd van 4 maanden. na 4 maanden kreeg ik een contract onbepaalde duur. echter na een ongeval onderweg van het werk naar huis hebben ze mij ontslagen. ik ben met mijn vakbond gaan praten en nu een jaar later heeft mijn ex-werkgever mij een schadevergoeding mogen betalen.
ik zou het zeker niet zo laten ga maar naar je vakbond kost je niet zoveel maar je krijgt er wel veel voor terug

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”