Ontslagtermijn deeltijds contract

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

Ontslagtermijn deeltijds contract

#1 , 05 mar 2007 20:56

Ik werk 2 jaar en 3 maanden als bediende met een deeltijds contract. Verdien 12.540? bruto per jaar. Nu overweeg ik elders voltijds te gaan werken. Met welke ontslagtermijn moet ik rekening houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 05 mar 2007 22:34

Hallo Joris,

Hieronder vindt U het schema voor bedienden die een bruto jaarloon hebben van 26.912? of minder
Anci?nniteit Opzegtermijn

Ik heb 6 maanden tot minder dan 5 jaar dienst ---> 35 kalenderdagen
(5 weken)

Ik heb 5 jaar tot 10 jaar dienst ---> 42 kalenderdagen
(6 weken)

Ik heb 10 jaar tot 15 jaar dienst ---> 56 kalenderdagen
(8 weken)

Ik heb 15 jaar tot 20 jaar dienst ---> 84 kalenderdagen
(12 weken)

Ik heb 20 jaar of meer jaren dienst ---> 112 kalenderdagen
(16 weken)

De opzegtermijn begint de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de opzegging gegeven werd.

Let wel: Om de opzegtermijn van deeltijdse bedienden te berekenen, moet het jaarloon van de deeltijdse bediende omgezet worden naar een fictief voltijds jaarloon.Voor U is dat 12.540? x 2 = 25.080?

Indien U zelf uw ontslag geeft als bediende, bedraagt de opzegtermijn in principe de helft van de opzegtermijn die de werkgever moet naleven.Het absolute maximum is hier 3 maanden.

Dus in uw geval rekening houdend met uw (fictief) voltijds bruto jaarloon komt dat op : 2.5 week als U ontslag indient en 5 weken als uw baas U ontslaat.

De opzegtermijn begint de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de opzegging gegeven werd.
Bijv. vandaag opzeg gegeven = begint de opzegtermijn te lopen vanaf 01/04

Ik hoop hiermee uw vraag te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 06 mar 2007 06:24

Hartelijk dank voor deze informatie.

Reclame

Jean Menten
Berichten: 34

#4 , 12 mar 2007 19:31

De standaardopzegtermijn voor een bediende buiten proeftijd is 3 maanden per begonnen periode van 5 jaar. Indien de bediende zelf ontslag geeft is dit de helft.

Hoe kom jij aan dat dagenregime?
Ik heb de indruk dat je de opzegtermijnen van een bepaald paritair comitee voor arbeiders vermeld hebt.
mvg,

Jean Menten

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”