Nieuw contract tekenen na proefperiode

joeka
Topic Starter
Berichten: 6

Nieuw contract tekenen na proefperiode

#1 , 11 mei 2012 18:36

Hallo beste forumleden,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met volgend probleem:

Ik werk volgende week 6 maanden voor een bepaalde firma als bediende, maw, mijn proefperiode eindigt volgende week en stilzwijgend zou mijn vast contract beginnen.

Nu heb ik uit goede bron vernomen (iemand van de HR dienst van het bedrijf) dat volgende maandag er mij een voorstel gaat gedaan worden.

Ik kan kiezen: ofwel ontslag ofwel een nieuw contract tekenen (zelfde functie) met terug een proefperiode van 6 maanden.

Hoe reageer ik hier op volgende maandag? Is dit wettig, kunnen zij dit zo maar doen? Alle info is welkom.

Alvast bedankt!!

Joeka

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mei 2012 21:12

als er geen dag tussen zit, is de nieuwe proefperiode voor dezelfde functie nietig.

Dus teken gerust, die nieuwe proef is niet geldig, indien geen dag onderbreking tussen. Zelfs al teken je het.

dura lex
Berichten: 2

#3 , 11 mei 2012 21:17

Een tweede proefbeding kan enkel indien de functie grondig wijzigt (bv. meer verantwoordelijkheden) of indien het om een andere werkgever gaat.
Misschien het voorstel afwachten... wie weet is dat wel goed nieuws.

Reclame

joeka
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 14 mei 2012 14:59

Hallo iedereen, bedankt voor jullie reacties,

Dit is wat er vandaag is gebeurt.
Mijn werkgever heeft mij volgende keuze gegeven:
keuze 1: Gewoon ontslag... heb ik dus niet gedaan.
keuze 2: onderling akkoord voor ontslag vandaag en opnieuw contract tekenen, ingang vandaag met terug een proefperiode van 6 maanden (ze hebben wel de functie van naam aangepast, alhoewel ik hetzelfde werk blijf doen)
.
Ik heb dus gekozen voor keuze 2, mijn vraag is nu, kan ik op 1 of andere manier er voor zorgen dat toch mijn vast contract ingaat aangezien de eerste 6 maanden toch voorbij zijn?

Bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 mei 2012 15:24

als de effectieve functie hetzelfde is én je kan dit bewijzen, is er geen proefperiode... probleem ligt bij de bewijslast.

joeka
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 14 mei 2012 15:31

idd, hoe kan ik dit bewijzen? Ik ga wel nog steeds langs bij mijn zelfde klanten.
loon is ook identiek hetzelfde gebleven alsook alle andere voordelen. (enkel de titel is veranderd)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 14 mei 2012 19:39

klanten kunnen dit bvb getuigen of jij kan namen van klanten aangeven die je vroeger én nu nog altijd bezoekt voor dezelfde redenen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”