officiele aanmaning van werkgever, wat gedaan?

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

officiele aanmaning van werkgever, wat gedaan?

#1 , 10 mei 2012 18:04

Sinds zo'n 18 maanden werkt mijn vriend in een bouwfirma (niet buiten maar binnen in een afgesloten hal) met twee bazen(broers) en met zichzelf erbij 4 werknemers.

Vanaf dag één MOEST hij met de heftruck rijden, ook al heeft hij hiervoor geen brevet of een opleiding gehad.
Samen met iemand die wél een brevet heeft en twee anderen die ook geen brevet hebben en er ook niet mee moeten rijden.

Op een paar kleine incidentjes na heeft mijn vriend goed zijn plan weten trekken ook al kan hij er niet echt goed mee rijden maar gisteren ging het dus mis.
Er lag water binnen op de vloer en hierop is mijn vriend met de heftruck geslipt en tegen een rek gebotst.
Gevolg: deuk in heftruck en één steunpilaar van het rek licht gebogen.

Hierop is mijn vriend zo'n half uur uitgescholden en vandaag toen hij ging werken kreeg hij de mededeling dat hij hiervoor een officiele verwittiging wegen het zich niet aanpassen aan de weersomstandigheden (binnen???) en/of roekeloos rijden zou krijgen.
Volgens de collega's zou het ook kunnen dat ze het zelf opstellen en dat mijn vriend dit dan moet tekenen.
Iedereen vindt het belachelijk omdat mijn vriend hier weinig aan kon doen en zij het zelf waarschijnlijk ook voorgehad zouden hebben maar wegens angst voor de bazen willen ze dit niet getuigen.

Volgens zijn bazen had hij moeten weten dat die plas water voor zo'n probleem zou zorgen aangezien hij ook met de auto rijdt, maar daarvoor heeft mijn vriend dus wel een rijbewijs en van de heftruck niet.

Is het normaal dat er zo'n sancties volgen voor een ongeluk?
Wat moeten we nu doen want mijn vriend had buiten de shock want hij is echt geschrokken hiervan dit niet verwacht.

ALvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 mei 2012 18:09

vakbond inlichten over het incident

men mag alleen met een heftruck rijden als men daarvoor opgeleid is.

dit kan via de VDAB, maar kan ook door eigen personeel, als deze daar zelf voor opgeleid is.

in dit geval is de werkgever zelf verantwoordelijk voor alle schade daar uw vriend niet de nodige opleiding heeft gehad, nog eerder met een vorkheftruck lijkt gewerkt te hebben.




persoonlijk zou ik zulke bedrijven aangeven, vroeg of laat loopt het daar wel eens mis

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#3 , 10 mei 2012 18:15

De vakbond wordt hier morgen over ingelicht, tot dan tekent mijn vriend ook niks moesten ze het proberen.

Geen idee of het personeel ervoor opgeleid is om bijvoorbeeld mijn vriend op te leiden, dat weet hij zelf ook niet maar hijzelf is in ieder geval nooit! opgeleid (tenzij je "spring er maar op en vertrek maar" een opleiding kan noemen)

Reclame

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#4 , 11 mei 2012 14:34

Even het vervolg.

Vandaag naar vakbond geweest en ook daar lachten ze het weg en zeiden ze dat mijn vriend geen officiele verwittiging kon krijgen voor een ongeluk, zeker niet omdat hij geen opleiding heeft genoten voor de heftruck en dat hij niks mocht tekenen.

Toch kwamen ze vandaag met een papier af wat hij moest tekenen wat hij dus niet gedaan heeft.
Daarop werden ze weer woest en zouden ze het harder gaan spelen en een aangetekende zending gaan versturen want mijn vriend zou op zijn sollicitatie gezegd hebben dat hij op zijn vorig werk hoofdverantwoordelijke heftruck was.

Hier is niks van waar, het enige wat hij gezegd heeft toen is dat hij wist hoe hij ermee moest rijden omdat hij dat sporadisch eens deed op zijn vorig werk maar dat hij geen brevet of opleiding hiervoor genoten had.

Volgens hen was het niet om mijn vriend te straffen dat hij moest tekenen maar gewoon om hem ervan bewust te maken dat zoiets niet kan!
Iets kapot rijden wat met de productie te maken heeft is volgens hen geen probleem maar aangezien het hier om een rek en een deuk in de heftruck ging konden ze er volgens hem verder mee gaan.

Op het papier wat hij moest tekenen stond dat hij dit voor heeft gehad omdat hij geen rekening met/niet de nodige voorzichtigheid heeft geboden aan de weersomstandigheden.

Wij beginnen ondertussen al te overwegen om een andere job te zoeken.
(nogmaals het gaat hier over een plas water binnen! en niet buiten want hij werkt enkel binnen)

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 11 mei 2012 21:14

weersomstandigheden binnenin een magazijn


dat gaan ze toch eens mogen uitleggen voor de (arbeids)rechtbank moest het ooit zover komen :mrgreen:

enige dat uw vriend "verweten" kan worden (en dan nog) is dat hij nee had moeten zeggen als hij van zichzelf vind dat hij er niet voor bekwaam is, maar als de werkgever druk uitoefent is zoiets natuurlijk rap gezegd.

ander werk zoeken is inderdaad het verstandigste, dat de werkgever er niet blij mee is met de schade tot daar aan toe, maar de werknemer beginnen bedreigen en dingen laten tekenen onder 'dwang' is iets dat totaal niet kan.

afhankelijk wat de vakbond nog gaat doen, persoonlijk zou ik zulke werkgevers aangeven in de hoop dat ze zich 2 keer bedenken voor ze zoiets nog uithalen.

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#6 , 11 mei 2012 23:00

De vakbond zei dat als er een aangetekend schrijven van komt dat wij er één moeten terugsturen waarin staat dat wij niet akkoord gaan met deze officiele verwittiging om eerder genoemde redenen en we daarom hun schrijven als nietig moeten aanschouwen maar vooral dat het belangrijk is dat we antwoorden.
Uiteraard zal al dit de werksfeer niet echt ten goede komen maar dat is nu ook al zo natuurlijk.

Nu, gemakkelijke mensen zijn het niet, zowel mijn vriend als een collega zijn op de 18 maanden dat hij er werkt één dag ziek thuisgebleven(verschillende tijdstippen) waarna ze allebei een uur zijn uitgescholden voor het rot van de straat (zelfs tegen mij toen ik hoogzwanger, nog 2 weken te gaan, zijn ziekenbriefje ging binnenbrengen) met de nodige dreigementen voor ontslag.
De andere collega's zijn natuurlijk ook al ziek geweest (en goed zelfs) maar die komen nog liever halfdood werken dan ziek thuis te durven blijven.

Op 18 maand tijd dus 2 zieken die één dag zijn thuisgeweest van de vier, ik vraag mij af waar dat nog voorkomt.

Het werk heeft veel voordelen maar als je de rekening begint te maken begin je je af te vragen of ze nog wel opwegen tegen de nadelen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 12 mei 2012 00:49

gemakkelijke mensen of niet, werknemers staan uitschelden/bedreigen is 'simple not done' en mogelijks zelfs strafbaar en vervolgbaar.

er is nog altijd een verschil tussen een werknemer terecht wijzen (al dan niet gegrond) en hem staan afblaffen als het vuil van de straat.



bazen 'zagen' altijd, dat is 1 van hun functie vereisten zou ik durven stellen, maar er moet ergens een grens getrokken worden, gelet op hetgeen u hier verteld is die grens klaarblijkelijk al overschreden.

uw vriend zal inderdaad best uitkijken naar een andere job en liefst zo snel mogelijk (al is dat tegenwoordig niet evident)

mocht er ondertussen nog een 'incident' zijn van zulke aards zoals u hier verteld, dan moet uw vriend niet twijfelen om 101 (politie) te bellen.

alles wat op de 101 (ook bij de 100) centrale binnenkomt word opgenomen, aldus ook het geroep en de mogelijks bedreigingen van zijn werkgever.

uw vriend heeft zelfs het recht, als zijn gsm het toelaat, om 'stiekem' de bedreigingen/verwijten op te nemen, al dan niet met video/audio functie van de gsm.

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#8 , 15 mei 2012 18:07

De aangetekende zending is vandaag binnengekomen, de werkgever had gezegd dat omdat mijn vriend zijn aanmaning niet wilde tekenen voor akkoord, hij het nu hard ging spelen.
Dat is wel het minste wat je ervan kan zeggen.

Geachte heer ***

De arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 geeft een duidelijke opsomming van de verplichtingen van een werknemer.
Een werknemer moet onder andere handelen volgens de bevelen en instructies van zijn werkgever en zijn aangestelde.

U bent uw verplichtingen niet nagekomen!

Op 9 mei 2012 bent u met een geladen heftruck tegen een rek gebotst met als gevolg aanzienlijke schade aan zowel het rek als de heftruck.
De schade wordt voorlopig geraamd op 5000€ (deuk in plaat van heftruck en één poot van het rek licht gebogen, beide 17jaar oud)

U hebt op 9 mei tijdens een persoonlijk onderhoud met ondergetekende de fout bevestigd ( in werkelijkheid heeft hij gezegd dat hij inderdaad gebotst heeft maar dat hij hiervoor niet de volle verantwoordelijkheid wenste te dragen aangezien hij nooit een opleiding heeft genoten voor het besturen van een heftruck en dus evenmin een brevet bezit)

Het is niet de eerste keer dat u door een fout schade veroorzaakt aan producten of materialen (materialen nog nooit buiten dit geval en tijdens datzelfde onderhoud werd hem toen meegedeeld dat schade aan producten bij het werk horen, nu ineens dus niet meer, ook al maken de collega's soms dezelfde fouten)
Door herhaling van deze fouten zien wij ons genoodzaakt u een schriftelijke vermaning te geven.

Indien u opnieuw verzaakt aan uw verplichtingen ten opzichte van *** en *** (firma) zien wij ons genoodzaakt een einde te maken aan de tussen ons bestaande arbeidsovereenkomst.

Een bijkomende fout zal het voortzetten van elke professionele samenwerking tussen u en *** en *** (firma) definitief en onmiddellijk onmogelijk maken.


Ondertussen rijdt mijn vriend nog steeds met de heftruck (met constante spanning/schrik om nog iets mis te doen)
We zijn al volop aan't zoek naar ander werk maar plezant werken is het nu natuurlijk niet meer voor hem, de sfeer is rampzalig geworden.

Net dan maar een aangetekend schrijven opgesteld waarin we nogmaals benadrukken dat we niet akkoord kunnen gaan met deze aanmaning door het gebrek aan opleiding en alle andere leugens en aantijgingen weerlegd.

Nog eens benadrukt dat hij blijkbaar toch iets goed moest doen aangezien zijn contracten van bepaalde duur onlangs omgezet is naar één van onbepaalde duur.
Dat hij steeds als eerste present staat op zijn werk, op 18 maand slechts één dag afwezig is geweest door ziekte en sinds aanvang van dit werk steeds zijn best heeft gedaan en nog steeds doet.

Misschien nog het vermelden waard, dit voorval komt hen waarschijnlijk wel goed van pas aangezien een maand geleden ouderschapsverlof voor 4/5e is aangevraagd.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 15 mei 2012 19:38

morgen met het AS naar de vakbond gaan en vragen achter de juridische dienst.

werkgever maakt meer fouten dan de werknemer, werkgever zal bij ontslag het mogen komen uitleggen voor de arbeidsrechtbank.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 mei 2012 19:55

en dat ouderschapsverlof indien vorige keer niet aangetekend aangevraagd, nu opnieuw doen indien de papieren nog niet teruggekeerd is.

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#11 , 15 mei 2012 20:04

Is aangetekend aangevraagd en toegestaan met het nodige gebrul.
Wij vrezen alleen dat we het zolang niet meer gaan trekken want het is wel duidelijk dat ze van hem afwillen nu.
We hadden het aangevraagd vanaf juni (6maand na aanvraag) maar we zijn gezwicht onder de druk en het gebrul en hebben er dan maar november van gemaakt.
Aanvraag was in januari, papieren zijn natuurlijk al getekend maar nog niet opgestuurd.

Moesten we niet geschorst worden door de rva bij zelf ontslag nemen hadden we vanavond onze opzegbrief al klaar, er valt gewoon niet meer te werken zo en ons gezin lijdt onder deze situatie en dat willen en kunnen we gewoon niet toestaan.

We zijn al bij de vakbond geweest met dit schrijven maar veel lijken ze er niet aan te willen doen, het enige wat zij ons aanraden is een aangetekend schrijven terug te doen, wat we vandaag dus gedaan hebben.

Ik vind dat ze maar bitter weinig kunnen/willen helpen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 15 mei 2012 21:11

als de lokale afdeling van de vakbond u niet echt wilt helpen, contact opnemen met de hoofdzetel en daar uw verhaal nog eens doen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”