onterecht ontslag door foutief advies HR-bureau

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

onterecht ontslag door foutief advies HR-bureau

#1 , 09 mei 2012 16:42

...
Laatst gewijzigd door DebianFox op 16 mei 2012 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 09 mei 2012 17:02

alvast eens langs gaan bij het acv, alhoewel een werkgever het 'recht' heeft u ten alle tijde ten ontslaan, als dat zoals in uw geval gebaseerd is op een niet naar "waarheidsgetrouw" medisch verslag is, dan is er een grond om uw ontslag aan te vechten.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 09 mei 2012 17:14

Maar ik was wel interim en had zelfs dagcontracten aan m'n broek. Mijn ontslag zelf kwam via mail. Dus ik denk niet dat ik een recht op reintegratie in de onderneming heb. Maakt een juridische procedure tegen het HR-bureau kans? De psychologe Y die het meest verantwoordelijk is werkt hier wel op zelfstandige basis. Kan ik daar dan als persoon aanklagen en daarbij de rechtspersoon HR-bureau met rust laten?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 09 mei 2012 18:46

En wat was de reden van het assessment?
een psycholoog heeft wel een beroepsgeheim maar geen medisch geheim.
Een assessment bestaat uit verschillende delen en duurt wel enkele uren een dag tot twee dagen.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 09 mei 2012 19:53

Het assessment duurde 2 à 3 uur en bestond uit 2 rollenspelen. Het eerste was een sorteeroefening waarbij digitale mails dienden georderd te worden en bij de tweede assessment speelde ik verkoper die met een lastige klant te doen had.

Het assessment zelf was op voorhand gestuurd door mijn voormalige werkgever en bijgevolg niet objectief. De "HR Manager" had bij de bestelling van het assessment geinsinueerd dat hij een communicatieprobleem ondervond met mij en hij ook vond dat ik nogal vreemd uit de hoek kon komen. Zelf dacht ik dat de reden van het assessment al dan niet vaste aanwerving was.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 09 mei 2012 21:48

En wat staat er op uw uitnodiging?

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 09 mei 2012 22:50

Hun uitnodiging kwam via mail als reactie op mijn klachtenbrief:
De bedoeling is om samen de inhoud van uw brief van 29 april jl. te bespreken in aanwezigheid van mezelf en Z, Business Unit Director van HR Consulting
Overigens vertelde een hooggeplaatst figuur van het betrokken HR-bureau me al dat de klacht bij hun juridische dienst zit. Blijkbaar is het toch vrij ernstig.

In een intern bedoelde mail - die foutief ook naar mij verstuurd werd - nam ze woorden zoals "dubbele agenda" en "afrekening" in de mond en zei ze hier geen goed gevoel bij te hebben. :o

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 11 mei 2012 10:58

In het ene bericht schrijft u dat Y geen psychologe is, in een volgende is ze het wel..
Dan is ze zelfstandige maar werkt haar echtgenoot daar als directeur?
Als u geloofwaardig wil zijn zulke fouten niet maken.
In elk geval laat het opvolgen door je vakbond... gaat er iemand mee?

eylis
Berichten: 8840

#9 , 11 mei 2012 11:40

Het spijt me, maar een pscychologe mag Géén medische diagnoses stellen.
Enkel een psychiater kan een autismespectrumstoornis vaststellen, eventueel gesteund door de rapporten van een psycholoog die bepaalde tests heeft afgenomen en daarin bepaalde gevoeligheden aanwijst: maar de psyschologe kan de conclusie niet nemen. Zij/hij is daartoe niet bevoegd.
Bovendien zou ik zelf stappen overwegen om aan te klagen dat een HR-medewerker zich toe-eigent in een professionele sfeer met medische termen te schermen . Het enig dat zij/hij had mogen doen is bepaalde gevoeligheden en scores op bepaalde testen op een rijtje te plaatsen en daaruit te concluderen dat de persoon in kwestie bepaalde vaardigheden minder goed beheerst.
Sito presto naar de vakbond hiermee.
"Psychologe" begaat al een kanjer van een professionele fout met die diagnose. Of ze nu wel of niet psychologe is of de koffiejuffrouw.
Rapport kan geschrapt worden en je kan eisen dat de testen opniew afgenomen worden én geévalueerd door een andere neutrale HR-mens.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 mei 2012 12:49

ja en nee...

http://users.myonline.be/allemeesch/KlinPsy/Statuut.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8840

#11 , 11 mei 2012 13:37

Ja JPV, er bestaat een zekere vaagheid over de bevoegdheden en het werkterrein van een psychologe. Maar als je ondubbelzinnig een objectief rapport wil (en al zeker in de sfeer van werk en werkgever) kan een HR medewerker of ze nu psy is of wat dan ook enkel op basis van de testen een advies geven dat een proffesioneel profiel omschrijft. (X scoort minder op die en die vaardigheden en is minder geschikt voor dat en dat...)
Nooit medische diagnoses. Een werkgever mag nooit vragen om een medische diagnose te stellen over zijn personeel, en als er een psy dat wel doet: zou de werkgever dat rapport meteen moeten verwerpen wegens onwettig en een correcte conclusie vragen.
Daarmee wordt overigens ook nog eens de wet van medisch beroepsgeheim en privacay overtreden - dacht ik. (gesteld dat de psy een bevoegd is om medische diagnoses te stellen)
Zo'n info mag nooit in het HR-dossier belanden. Maar enkel in het beschermd dossier van de medische dienst van het bedrijf en de HR dienst mag daar NOOIT info uit opvragen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 11 mei 2012 14:28

hangt sterk af van hoe het dossier precies is opgebouwd. Werknemer heeft het recht om daar inzage én copies van te krijgen (ook van het intern advies aan collega's van HR) én de vraag is wat er aan de werkgever en wat aan de werknemer gezegd is. Ik vind de tekst van de OP iets te warrig om veel te kunnen uitsluiten.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#13 , 14 mei 2012 11:32

..

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”