ontslag om medische reden aanvragen?

jokedewaard
Topic Starter
Berichten: 16

ontslag om medische reden aanvragen?

#1 , 08 mei 2012 11:53

Ik ben sinds 8 maanden ziek thuis. Ziekenfonds wil me niet langer ziek schrijven, daar ik niet meer dan 66% ziek ben. Ik ben nu werknemer als taxichauffeur, maar kan dat om gezondheidsredenen niet meer doen. Ik ben al naar de VDAB geweest om te horen of er ander (administratief) werk is, maar die zeggen mij niet te kunnen helpen, daar ik niet werkeloos ben. Binnenkort wordt dus mijn ziekteuitkering gestopt en het ziekenfonds heeft mij geadviseerd om mij te laten ontslaan op grond van medische redenen. Bij navraag zegt de vakbond dat ik mijn ontslag ook niet moet aanvragen op grond van medische reden. Ik weet niet wat ik nu heb beste doe, iemand idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mei 2012 12:18

hangt af van wat je zelf denkt:
- ben je volgens je eigen dokter nog meer dan 66% ziek, dan kan je beroep aantekenen bij de arbeidsrechtbank (kan gratis via de vakbond én ondertussen krijg je tijdelijke werkloosheidsuitkeringen, zodat je niet zonder inkomen zit)
- ben je volgens je eigen dokter/jezelf niet meer dan 66% ziek en ben je van mening dat je de huidige job niet meer aankan, dan zal je:
-- ofwel wél nog je job moeten proberen, tegen je eigen principes. Lukt dat niet goed genoeg volgens je wekrgever, dan moet hij je ontslaan (eventueel door de volgende procedure te doen):
-- ofwel melden aanje werkgever dat je arbeidsongeschikt bent voor je huidige job, waarna hij je naar de arbeidsgeneesheer zal sturen om je eventueel arbeidsongeschikt te verklaren en je op die manier een einde aan de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht kan krijgen (dan heb je wel geen recht op verbrekingsvergoeding, wat de vakbond wss aanduidt).

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”