Overstap van Startbaancontract naar Gesco Contract

Kim Vb
Topic Starter
Berichten: 5

Overstap van Startbaancontract naar Gesco Contract

#1 , 03 mei 2012 16:25

Hallo,

Sinds 2 augustus 2012 ben ik overgestapt van een Startbaancontract (gestart sinds 2009) naar een Gesco-contract bij stad Aalst (allebei voltijds).
Daarvoor moest ik 1 dag uit dienst (1 aug) gaan om dit te bekomen (waarvoor ik geen vergoeding gekregen heb).
Nu zou ik normaal als full time bij de stad Aalst 35 dagen verlof hebben en krijg ik er maar 29,5.
Hier geven ze als uitleg aan dat dit is omdat ik pas van 2 aug 2011 aan dit contract begonnen ben. Kan ik daardoor wel zoveel dagen verliezen? En moet ik eigenlijk geen vergoeding krijgen omdat ik toen uit dienst ben gegaan?

Ik hoop dat u me kan helpen.

Alvast enorm bedankt.

Vriendelijke groeten
Kim Van Biesen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mei 2012 17:50

je startbaancontract, liep dat af die 1e augustus of heb je ontslag moeten nemen/krijgen?

Kim Vb
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 03 mei 2012 18:23

Ze hebben mijn ontslag gegeven om het Gesco contract te starten (allebei bij stad Aalst)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mei 2012 19:44

Als je die 1e augustus zonder loon zat én ontslagen was, kan/kon je werkloosheidsuitekringen voor die dag vragen.

Dat je momenteel maar een onvolledig recht hebt op verlof, komt omdat je vorig jaar niet voltijds in dienst was bij stad Aalst. Afhankelijk van CAO/reglement van stad kan dit effectief zijn dat je enkel voor de maanden waarin je onder je huidig contract lag een aanvullend recht hebt op verlof: je hetb dus sowieso recht op 4 weken wettelijk verlof, misschien nog enkele verplaatste feestdagen en dan 5/12e van het aanvullend verlof dat een andere werknemer krijgt.

Kim Vb
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 03 mei 2012 20:26

Alvast bedankt voor het antwoord.

Echter heb ik nog een vraagje.
Als ik 1 augustus uit dienst ging moesten ze bij stad Aalst dan normaal geen enkelvoudig vakantiegeld betalen voor het jaar erop? Of is dit zo niet bij een startbaancontract?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 mei 2012 20:29

was het als arbeider of als bediende?

Kim Vb
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 03 mei 2012 20:31

Het was een bediende contract

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 mei 2012 20:40

als het een startbaanovereenkomst type 1 was als contractueel (gewone arbeidsovereenkomst, niet leercontract of iets dergelijks) moet zowel enkel als dubbel vakantiegeld uitebtaald worden, zowel voor vorig jaar als voor lopend jaar.

Kim Vb
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 03 mei 2012 20:42

Dit is dus nog niet gebeurd..
Enorm bedankt voor de uitleg!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”