Ontslag vs uitbetaling bonus

vrijblijvend
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag vs uitbetaling bonus

#1 , 01 mei 2012 17:39

Allen,

Ik zit met het volgende probleem:
Bij mijn ex-werkgever kreeg ik een jaarlijkse bonus, waarvan de voorwaarden zijn vastgelegd in een contract dat beide partijen hebben ondertekend.
In december 2011 heb ik, na een mondeling gesprek i.v.m. de gedachte om van werk te veranderen, mijn ontslag gegeven, zodat mijn opzeg (ook onderling overleg) reeds kon ingaan in januari 2012. Dit was voor beide partijen voordeliger, omdat mijn project (consultancy) in december 2011 sowieso was afgelopen. Het probleem is nu: De uitbetaling van de bonus.
In het contract staat het volgende:
De uitbetaling van de bonus vereist dat de bediende in dienst is bij xxx op 31 december van het jaar waarop de bonus betrekking heeft. Bij ontslag door de bediende of bij ontslag door de werkgever om dringende reden vóór 31 december van het betrokken jaar, heeft de bediende geen recht op de tot dan toe opgebouwde potentiële bonus

Twee personen van management hebben uitspraken gedaan in de zin van:
- de uitbetaling van de bonus wordt begin april automatisch geregeld
- de uitbetaling van de bonus is geen probleem (in een antwoord via mail is dit nu: ... dat ik vermoedde dat de bonusregeling geen probleem was, maar bij nazicht werden de contractuele afspraken gevolgd)

Ze hebben hebben deze uitspraken gedaan, omdat ze er vanuit gingen dat in dienst zijn op 31 december voldoende was.

Volgens mijn ex-werkgever zou het uitbetalen van de bonus pure goodwill zijn, maar ondertussen is gebleken dat die er niet is. (ze besteden dit geld liever aan mensen die loyaal zijn) Ze gaan het contract volgen, m.a.w. geen bonus uitbetalen. Had ik een week gewacht (tot 1ste week januari) met het indienen van mijn ontslag, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Mijn vraag is nu: Valt hier iets tegen te doen, of moet ik mij er bij neerleggen dat ik van mijn bonus niets zal gaan zien.


Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 mei 2012 19:03

Heb eens wat opgezocht, blijkbaar definieert cassatie ontslag als het moment waarop 1 van de partijen dit kenbaar maakt aan de andere. U had dus beter gewacht.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 mei 2012 20:17

Ja en nee... is toch een twijfelgeval. Er staat immers:

De uitbetaling van de bonus vereist dat de bediende in dienst is bij xxx op 31 december van het jaar waarop de bonus betrekking heeft.

is zonder twijfel het geval.

Bij ontslag door de bediende of bij ontslag door de werkgever om dringende reden vóór 31 december van het betrokken jaar, heeft de bediende geen recht op de tot dan toe opgebouwde potentiële bonus

Het woord potentiële bonus lijkt me hier essentieel. De bonus waarvan sprake is geen potentiële bonus meer, maar is een vaststaande bonus (nog niet noodzakelijk toegekend, maar wel degelijk niet meer "potentiëel"). Het bedrag is definitief en niet meer "potentieel" geworden.

Het lijkt me dus wel betwistbaar, al zou ik je nooit zekerheid willen geven. Als het bedrag de moeite is, zou ik een rechtzaak overwegen.

Reclame

klungel

#4 , 01 mei 2012 20:28

In december 2011 heb ik, na een mondeling gesprek i.v.m. de gedachte om van werk te veranderen, mijn ontslag gegeven, zodat mijn opzeg (ook onderling overleg) reeds kon ingaan in januari 2012. Dit was voor beide partijen voordeliger, omdat mijn project (consultancy) in december 2011 sowieso was afgelopen. Het
kan je er eens datums opplakken en wat er juist is overeengekomen het is mogelijk dat je afstand van je recht(en) hebt gedaan

vrijblijvend
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 01 mei 2012 23:48

@Turaki: die definitie ben ik ook ergens tegengekomen

@JPV: het eigenljike bedrag wordt pas bij de uitbetaling bekendgemaakt...dus in die zin is het dan toch wel een potentiële bonus? Het hangt er inderdaad maar af wat de definitie van potentiëel is vermoed ik.

@Klungel: Wat bedoel je met afstand van mijn rechten? In het contract staat dat bonus niet uitbetaald moet worden bij ontslag door werknemer, voor 31 december,... en dat is gebeurd. Is het dat wat je bedoelt met afstand van rechten?

Het frustrerende is dat ik op een week na, de bonus niet krijg. Mijn vrees is dan ook, dat als ze naar het contract wijzen, ze steeds in hun recht zijn, ook al is dit op menselijk vlak niet terecht. Hun 'vermoedens' dat de bonus geen probleem was, hebben ze geuit voor ze naar de precieze details van het contract hebben gekeken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 mei 2012 06:45

Sommige rechtsleer maakt iets "vast" en niet meer potentieel als de periode waarop het potentiële slaat afgelopen is. Vandaar m'n interpretatie van "potentieel". Heb je trouwens ergens op papier dat ze eerst zeiden dat de bonus geen probleem was (en wie zei dit exact (qua rang in het bedrijf))?

wat Klungel zegt is dat je misschien iets getekend hebt waardoor je zegt dat je die premie niet meer wil, maar dat lijkt me hier niet het geval.

vrijblijvend
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 02 mei 2012 16:32

Ik heb dit op mail staan bvb:
- Ik heb je telefonisch gezegd dat ik vermoedde dat de bonusregeling geen probleem was, maar bij nazicht werden de contractuele afspraken gevolgd. Sorry dat ik je in deze moet teleurstellen.
- Ik ben er toen vanuit gegaan dat hij nog in dienst moest zijn op 01/01/2012, zonder de tekst te controleren in de overeenkomst.

De eerste uitspraak komt van de manager van wiens budget mijn bonus betaald moet worden....ook de persoon die beslist heeft om niet te betalen dus.

Maar zelfs als er een 'zwak punt' zou zijn, dan ben je sowieso op bijstand door een advocaat aangewezen? (wat altijd een risico is natuurlijk als de kans bestaat dat je 'verliest')

klungel

#8 , 02 mei 2012 16:42

@Klungel: Wat bedoel je met afstand van mijn rechten? In het contract staat dat bonus niet uitbetaald moet worden bij ontslag door werknemer, voor 31 december,... en dat is gebeurd. Is het dat wat je bedoelt met afstand van rechten?
met een dading kan je afstand van je rechten doen

burgerlijk wetboek
Art. 2044. Dading is een contract, waarbij partijen een gerezen geschil beëindigen, of een toekomstig geschil voorkomen.

dus hoe ben je overeengekomen dat er geen opzeggingstermijn moet worden nageleefd het is best mogelijk dat in het akkoord om geen opzeggingstermijn te moeten werken er wat meer in staat dan enkel geen opzeggingstermijn uitdoen als je de overeenkmst in zijn geheel bekijkt

al eens met de toekenningsvoorwaarden en je akkoord naar je vakbond geweest ,

vrijblijvend
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 02 mei 2012 16:58

Er was wel een opzeggingstermijn, namelijk van een week. Dit is mondeling overeengekomen, en zo vermeld in de ontslagbrief.

Ik ben niet aangesloten bij een vakbond. Ik heb wel iemand van een vakbond gecontacteerd (informeel), maar ook hij was van mening dat er waarschijnlijk niet veel aan te doen valt, ook al is het niet 'correct' (rekening houdend met het feit dat ik volledig 2011 wel in dienst ben geweest)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 mei 2012 19:57

ik zou zeker niet er m'n hoofd voor in het vuur durven steken, maar er is wel een kans dat de rechter je redenering volgt. of dat het risico nemen waard is, is iets anders...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”