Ontslag

sokomaza
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag

#1 , 26 apr 2012 09:03

Sinds juli ben ik tewerkgesteld bij een firma om de facturatie te doen, in februari ging mijn collega in zwangerschapsverlof (zij deed boekhouding en personeelsbeheer en is ook rechterhand van de baas). Vanaf februari moest ik haar job overnemen, nu wat bleek uit het doen van de job dat de firma in heel slechte papieren zat, achterstanden van betalingen, personeel niet op tijd uitbetalen, geregistreerd staan op de lijst van inhoudingen bij FOD. Dit potje moest ik dus gesloten laten en mocht zeker niet ten oren komen van het personeel. Helaas verliep het uitvoeren van die job niet goed, mijn bazin liet mij niets doen, veranderde dingen en stak alle schuld op mij, zij vertelde zelfs de personeelsleden dat het mijn schuld was dat de lonen te laat waren uitbetaald. In die periode ben ik 3 dagen ziek geweest met doktersbriefje en was er een collectief verlof van 4 dagen, ik heb ook veel overuren gedaan in die periode. Maandag werd het me allemaal teveel, tijdens een vergadering kreeg ik weer op mijn kop voor iets dat ik niet heb gedaan, ik heb het werk dan verlaten (wat nadien wel dom van mij was maar het was me echt allemaal teveel), diezelfde dag heb ik nog contact opgenomen met mijn baas om een gesprek, eerst mocht dit die avond nog toen belde hij terug dat het niet kon die avond maar dinsdagavond en dat alles wel in orde zou komen en dat ik de dinsdag mocht thuisblijven. De dinsdagavond ging ik vol goeie moed voor een goed gesprek naar het werk, maar toen ik daar aankwam was het al stukken minder, hij begon het gesprek dat de vervangende job eigenlijk niets voor mij was dat ik het niet kon, toen ik de punten van de problemen met zijn vrouw aanhaalde zei hij gewoon 'ik weet niets van tussen jou en haar' terwijl hij er wel bijna altijd bijstond. Hij wist mij ook te vertellen dat ik op zijn hart had getrapt door 3 dagen ziek te zijn en als leidinggevende dat niet mocht zijn en dan maar in het weekend moest werken en dat ik voor de 2de maal op zijn hart had getrapt door mee te doen met dat collectief verlof, ik had volgens hem als leidinggevende moeten komen werken. Toen zei hij ik wil overeenkomen dat wij je ontslaan met 3 maand opzeg maar je moet ze niet komen werken maar ik zal ook die 3 maand niet betalen indien je mij bewijst dat je werk zoekt want ik ben niet van plan om te werken en jou te betalen om op je lui gat te zitten, indien je dit niet bewijst, heb ik namelijk een stok achter de deur die ik zal gebruiken en toen kwam de aap uit de mouw, ik zou zijn maaltijdcheques vorige maand hebben gestolen, zijn vrouw vond ze vorige maand niet meer en nu steken ze de schuld op mij. Tot op vandaag heb ik nog steeds geen documenten dat ik niet meer moet komen werken daar het mijn collega niet werkt op woensdag. Ik ben gisteren wel mijn auto gaan teruggeven en dan had hij nog het lef om super vriendelijk te doen en was hij nog op zijn tenen getrapt omdat ik kort was tegen hem. Nu moet ik wel zeggen in het begin dat ik mijn job deed, heeft hij ook avances gedaan naar mij toe maar die heb ik niet beantwoord en bij andere collega's van mij die ontslagen werden of ontslag namen was er ook steeds miserie ivm documenten en geld.
Weet er iemand raad op deze situatie? Ik zou toch graag hebben dat alles correct verloopt en ik dit hoofdstuk kan afsluiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2012 10:37

Je baas kan je altijd ontslaan als hij de opzegperiode respecteert of de correcte opzegvergoeding betaalt. Dit is hij blijkbaar wel van plan.

Op zijn eis dat je bewijst dat je gaat solliciteren, moet je niet ingaan. Vertel hem dat hij dit recht helemaal niet heeft. Hij heeft helemaal geen zaken met wat jij na je ontslag doet. Ook het stelen van de maaltijdcheques zal hij eerst wel dienen te bewijzen als hij dit denkt te kunnen gebruiken tegen jou.

Zeg hem dus dat je akkoord gaat met het ontslag en de verbrekingsvergoeding, en dat je dit op de correct wijze wenst af te handelen: dus een aangetekende brief of bij deurwaardersexploot. Vertel hem ook dat zijn eis om te bewijzen dat je solliciteert onterecht is (hij is de RVA niet).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sokomaza
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 apr 2012 10:59

@ Gebruiker21

Het feit is dat als ik die bewijzen van sollicitatie niet geef aan hem, hij stopt met mij uit te betalen en hij blijft constant doorhameren dat hij bewijzen heeft van die diefstal maar ze niet wil zeggen, enkel gebruiken in noodsituatie. Ik heb schrik dat hij een plannetje zal uitvoeren met anderen om mij er wel bij te luizen.
Ik ga akkoord met die 3 maand opzeg, normaal zou het morgen getekend zijn want vandaag was er weeral geen tijd voor, kan hij dat dan in die periode heroepen voor die zogezegde diefstal?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 26 apr 2012 11:29

Baas mag geen bewijzen van sollicitatie vragen, tracht eventueel dit in een gesprek op te nemen. Ook als u niet moet komen werken tijdens uw opzeg moet u betaald worden (zorg wel dat u op papier heeft dat u mag thuisblijven).

Dreigement van diefstal bewijzen? Laat hem maar. Als u dit niet heeft gedaan, gaat hij dit onmogelijk kunnen bewijzen.

klungel

#5 , 26 apr 2012 11:39

heb je al een ontslagbrief ontvangen of blijf je gewoon thuis ?

-ontslagbrief ontvangen :
wat staat er in ?

-blijf je gewoon thuis :
heb je ziektebriefje binnengebracht ?
of ben je onwettig afwezig ?

sokomaza
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 26 apr 2012 12:04

Ik mag niet meer terug van mijn baas. Heb vandaag nog eens gebeld voor de zekerheid daarover en ze zeiden dat ik mag thuisblijven en normaal morgen mijn documenten krijg, maar ik ben er niet gerust in.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 apr 2012 12:32

stuur vandaag een fax naar je werkgever met de vermelding dat je op XX/XX om XXuXX gehoord hebt van hem dat je niet meer moet komen. In afwachting blijf je beschikbaar van je werkgever bij een andersluidende mededeling. Geef in de fax duidelijk je contactgegevens voor vandaag door en zeg dat je de documenten verwacht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”