Onrechtmatig ontslag ?

Zulma
Topic Starter
Berichten: 1

Onrechtmatig ontslag ?

#1 , 25 apr 2012 19:37

Ik ben 50 j oud, was werkzaam als verpleegkundige/medisch secretaresse voor team van 5 artsen,ontslagen na 8jaar en 2 maanden dienst met onmiddellijke ingang, met een feilloos personeelsdossier en 6 maand loon uitbetaald.Volgens de arts waar ik voor werkte voldeed ik plots niet meer aan de gestelde verwachtingen. Op de dienst wordt gemeld dat dit voor reorganisatie van ons secretariaat is + samensmelting met een andere dienst in de toekomst. Onze ziekenhuis CAO meldt nog tot dec 2013 werkzekerheid en in geval van ontslag de te volgen stappen van eerst mondelinge, dan schriftelijke verwittiging en nadien pas ontslag, wat niet gebeurd is. Van een functioneringsgesprek was er evenmin sprake. Van het zoeken naar andere job binnen het ziekenhuis heb ik geen kans gekregen. Ik wil morele schadevergoeding vragen meer dan ik nu gekregen heb, ik ben tenslotte mijn werkzekerheid verloren tot eind 2013.Verlies van loon en arbeidsvoorwaarden zal ik kwijt zijn en meedragen tot aan mijn pensioen. Aangezien ik nu toch geen kans meer heb om in het ziekenhuis voor een andere job aan de slag te gaan kunnen ze mijn morele schade dan financieel maar verzachten vind ik. De schrik slaat mij immers om het hart als ik er nog maar aan denk dat ik opnieuw moet gaan solliciteren op mijn leeftijd.
Ik heb zoiets vernomen als de formule Claeys maar dan moet je een bruto jaarwedde hebben van minimum 30000€ wat bij mij wel het geval was. Dit zou dan toch al 8 tot 9 maanden vergoeding bedragen. Verder vraag ik mij af wat ik als maximum kan eisen om mijn werkzekerheid die ik kwijt ben toch een beetje te verzachten, en mij een beetje meer uitstel te bieden om op het gemak een nieuwe job te zoeken en psychisch een beetje meer in evenwicht te geraken. Ik heb dit trouwens echt niet zien aankomen, het was als een donderslag bij klare hemel.
Wat stelt u mij voor wat ik maximaal aan schadevergoeding kan eisen. Alvast dank bij voorbaat voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johanCo
Berichten: 3

#2 , 26 apr 2012 14:03

Op het eerste zicht gaat het over een ontslag van een bediende met verbrekingsvergoeding. Op zich is dit volledig wettig waardoor je geen onrechtmatigheid kan inroepen.
Eerst kijk je na of er geen fouten zijn gemaakt in de ontslagprocedure (vorm en inhoud van de ontslagbrief, respecteren van de termijnen). Als er fouten zijn gemaakt is het ontslag ongeldig. Waarschijnlijk zullen ze je dan opnieuw ontslaan maar tussentijds heb je wel recht op salaris.

De procedure die in de cao is opgenomen is volgens mij alleen van toepassing voor bepaalde redenen van ontslag en gezien het niet verplicht is om een reden op te geven voor het ontslaan van bedienden is het voor jou zeer moeilijk die link aan te tonen. Een tip: op de C4 wordt meestal wel een reden opgegeven. Als er voor die reden een bepaalde procedure had moeten plaatsvinden en als dit niet is gebeurt kan je dat aanroepen om je ontslag te betwisten.

Je haalt zelf de formule Claeys aan en dat is ook de beste manier om de verbrekingsvergoeding te verhogen. Naast de wettelijke verbrekingsvergoeding is de formule volledig erkend en als werknemer mag je altijd de meest gunstige regeling opeisen. Laat wel eerst nakijken (eventueel door de vakbond) of de formule voor jou van toepassing is en dat het resultaat beter uitkomt dan de 6 maanden die je nu hebt gekregen.

Op morele of andere schadevergoedingen moet je niet hopen als er geen onrechtmatigheden zijn gebeurt waardoor je schade hebt opgelopen; zoals pesten of zo. Voor ontslag op zich telt dit niet.

Beste kans op meer vergoeding heb je met de Claeys formule.

Johan

klungel

#3 , 26 apr 2012 16:12

Eerst kijk je na of er geen fouten zijn gemaakt in de ontslagprocedure (vorm en inhoud van de ontslagbrief, respecteren van de termijnen). Als er fouten zijn gemaakt is het ontslag ongeldig. Waarschijnlijk zullen ze je dan opnieuw ontslaan maar tussentijds heb je wel recht op salaris.
is helemaal onjuist

Reclame

johanCo
Berichten: 3

#4 , 26 apr 2012 17:34

idd, niet het ontslag zelf maar de opzegtermijn is dan ongeldig. Vermits er reeds een verbrekingsvergoeding werd betaald maakt het geen verschil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”