Uitspraak rechtszaak tegen ontslag met zware fout.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

Uitspraak rechtszaak tegen ontslag met zware fout.

#1 , 25 apr 2012 15:33

In september 2004 ben ik bij bedrijf X ontslagen met een zware fout. Ik ben daar toen tegen in gegaan, en heb gisteren eindelijk de definitieve uitspraak gekregen (ik was vorig jaar in het gelijk gesteld, maar mijn ex-werkgever is toen in beroep gegaan): ik ben in het gelijk gesteld.

Goed nieuws zou je zeggen, maar wat nu? Er loopt in principe ook nog een procedure tegen de RVA die me indertijd aansprakelijk stelde voor het toenmalige ontslag. De procedure tegen mijn ex-werkgever was indertijd opgestart via het ACV, deze hebben de zaak laten slabakken tot in 2009, om dan op het laatste nippertje voor een procesdatum te zorgen.

We zijn ondertussen bijna 8 jaar na datum en is mijn situatie sindsdien volledig veranderd: ik ben nu zelfstandige en echt niet van plan om ooit nog als bediende te gaan werken. Anders gezegd, ik heb in sé niets aan deze uitspraak. Het enige nuttige hier zou het achterstallige loon zijn dat me eindelijk gaat worden uitbetaald.

Gisteren wist mijn advocaat mij te vertellen dat het geld in 1ste instantie naar hen wordt overschreven, dan naar het ACV die het dan naar mij overmaakt. Ook krijg ik het brutoloon niet in de handen, er moet eerst van alles worden afgetrokken.

En daar zit hem nu voor mij het probleem... Afgaande op de uitleg ga ik hier na afloop blijkbaar zo goed als niets aan overhouden, buiten dan een onbeduidende som geld, een paar nutteloze papieren die ik waarschijnlijk direct weggooi en de geruststelling de proceskosten niet te moeten betalen. Ik heb indertijd gevraagd gehad om het hele geding stop te zetten: ik had hoegenaamd geen interesse om dat van toen nog recht te laten zetten, had er dan ook geen problemen van ondervonden en wou het risico vermijden om gevraagd te worden om de proceskosten te moeten betalen. Hun antwoord: gaat niet meer...

Ik heb geen idee bij ik in het ACV nog terechtkan voor deze vragen, en hoelang het nog gaat duren eer het volledig afgerond is. Bovendien wil ik het bruto-bedrag rechtstreeks laten overschrijven op mijn rekening. Kosten zoals de sociale zekerheid, de bedrijfsvoorheffing zou ik veel liever zelf laten uitrekenen en uitbetalen, dan het over te laten aan het ACV... Zo heb ik in 1ste instantie toch nog iets aan dat geld...

Wat zijn mijn mogelijkheden? Kan ik er voor zorgen dat het bruto-bedrag wordt overgeschreven op mijn rekening? Wat kan ik nog verwachten van de RVA? Gaan zij mij een factuur sturen van bijdragen die ik toen ontvangen heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 apr 2012 17:27

Goed nieuws zou je zeggen, maar wat nu? Er loopt in principe ook nog een procedure tegen de RVA die me indertijd aansprakelijk stelde voor het toenmalige ontslag. De procedure tegen mijn ex-werkgever was indertijd opgestart via het ACV, deze hebben de zaak laten slabakken tot in 2009, om dan op het laatste nippertje voor een procesdatum te zorgen.
Even duidelijk maken dat het niet is omdat je de zaak tegen de werkgever wint, dat je ook de zaak tegen de RVA zal winnen. Even een cru voorbeeld:
stel dat een bankier (ik wil je zeker niet hiervan betichten) ontslagen werd door de werkgever omwille van het stelen van geld van een klant. De werkgever doet dit 4 dagen na het weten van de fout van de werknemer.
Voor de rechtbank zou die bankier zeker gelijk krijgen in zijn zaak tegen de werkgever, wegens te laat ontslag (fout tegen de strenge vormvoorschriften). Voor de zaak tegen de RVA blijft het dat de werknemer schuldig is aan zijn ontslag, hij kan dan ook terecht door de RVA geschorst worden en het zou dus normaal zijn dat de rechter minstens een deel van de sanctie van de RVA stand laat houden.

Dit gewoon om aan te tonen dat het ene niet noodzakelijk voor het andere zorgt. De 2e zaak kan dus nog altijd lopen én nog altijd een nut hebben, zelfs al zou je daardoor geen werkloosheid meer krijgen.
...Het enige nuttige hier zou het achterstallige loon zijn dat me eindelijk gaat worden uitbetaald.

Gisteren wist mijn advocaat mij te vertellen dat het geld in 1ste instantie naar hen wordt overschreven, dan naar het ACV die het dan naar mij overmaakt. Ook krijg ik het brutoloon niet in de handen, er moet eerst van alles worden afgetrokken.
klopt: de werkgever zal veroordeeld zijn door de rechter tot het betalen van som X na afhouding van de sociale bijdragen etc... (zie de letterlijke formulering door de arbeidsrechtbank). Het ACV én de advocaat van het ACV zullen dus zelf ook het brutobedrag NIET krijgen, enkel het nettobedrag. De rest zal door de werkgever moeten doorgestort worden naar de belastingen/RSZ en daarvan zal je loonfiches etc. krijgen.
En daar zit hem nu voor mij het probleem... Afgaande op de uitleg ga ik hier na afloop blijkbaar zo goed als niets aan overhouden, buiten dan een onbeduidende som geld, een paar nutteloze papieren die ik waarschijnlijk direct weggooi en de geruststelling de proceskosten niet te moeten betalen. Ik heb indertijd gevraagd gehad om het hele geding stop te zetten: ik had hoegenaamd geen interesse om dat van toen nog recht te laten zetten, had er dan ook geen problemen van ondervonden en wou het risico vermijden om gevraagd te worden om de proceskosten te moeten betalen. Hun antwoord: gaat niet meer...
dat het proces niet meer geannulleerd kon worden klopt niet helemaal. Dat kon wel degelijk nog. Enkel zijn er 2 zaken die je moet opmerken:
- je bent waarschijnlijk akkoord gegaan met de voorwaarden van het ACV die waarschijnlijk zullen bepaald hebben dat eens je de rechtzaak begonnen bent, je die niet meer kon stopzetten zonder akkoord met het ACV. Reden: RPV-vergoedingen en dergelijke. Het stopzetten van zo'n rechtzaak kan hen zelf geld kosten + het is niet noodzakelijk te verantwoorden dat een rechtzaak uit "moeheid" zomaar rechtgezet wordt, het ACV wil rechtzaken die begonnen zijn ook afgerond zien tenzij er een voordelige minnelijke schikking met de werkgever kan getroffen worden (waarvan jij dan op de hoogte zou gebracht worden).
- je bent méér dan waarschijnlijk akkoord gegaan bij de RVA om voorlopige werkloosheidsuitkeringen te krijgen in afwachting van het proces. In die voorwaarden van de voorlopige werkloosheiduitkeringen staat dat je jezelf verplicht om een rechtzaak aan te spannen tegen de werkgever. Doe je dat niet of zet je die stop zonder tot het einde te gaan, dan zal de RVA alle voorlopige werkloosheidsuitkeringen terugvorderen. Dit kan over duizenden euro's gaan.
Ik heb geen idee bij ik in het ACV nog terechtkan voor deze vragen, en hoelang het nog gaat duren eer het volledig afgerond is. Bovendien wil ik het bruto-bedrag rechtstreeks laten overschrijven op mijn rekening. Kosten zoals de sociale zekerheid, de bedrijfsvoorheffing zou ik veel liever zelf laten uitrekenen en uitbetalen, dan het over te laten aan het ACV... Zo heb ik in 1ste instantie toch nog iets aan dat geld...
kan dus niet, gezien ze zelf het brutobedrag niet krijgen.
Wat zijn mijn mogelijkheden? Kan ik er voor zorgen dat het bruto-bedrag wordt overgeschreven op mijn rekening? Wat kan ik nog verwachten van de RVA? Gaan zij mij een factuur sturen van bijdragen die ik toen ontvangen heb?
De afrekening met de RVA zal effectief gebeuren. Als je bvb recht had op 6000 euro loon voor 4 maand en je in die 4 maand 4x1300 euro wlh otnving, ga je nog 800 euro krijgen. Door de rechtzaak te doen, vermijd je echter wel dat je die 4x1300 euro moest terugbetalen aan de RVA, wegens geen rechtzaak gedaan...

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#3 , 25 apr 2012 19:30

Goed nieuws zou je zeggen, maar wat nu? Er loopt in principe ook nog een procedure tegen de RVA die me indertijd aansprakelijk stelde voor het toenmalige ontslag. De procedure tegen mijn ex-werkgever was indertijd opgestart via het ACV, deze hebben de zaak laten slabakken tot in 2009, om dan op het laatste nippertje voor een procesdatum te zorgen.
Even duidelijk maken dat het niet is omdat je de zaak tegen de werkgever wint, dat je ook de zaak tegen de RVA zal winnen. Even een cru voorbeeld:
stel dat een bankier (ik wil je zeker niet hiervan betichten) ontslagen werd door de werkgever omwille van het stelen van geld van een klant. De werkgever doet dit 4 dagen na het weten van de fout van de werknemer.
Voor de rechtbank zou die bankier zeker gelijk krijgen in zijn zaak tegen de werkgever, wegens te laat ontslag (fout tegen de strenge vormvoorschriften). Voor de zaak tegen de RVA blijft het dat de werknemer schuldig is aan zijn ontslag, hij kan dan ook terecht door de RVA geschorst worden en het zou dus normaal zijn dat de rechter minstens een deel van de sanctie van de RVA stand laat houden.

Dit gewoon om aan te tonen dat het ene niet noodzakelijk voor het andere zorgt. De 2e zaak kan dus nog altijd lopen én nog altijd een nut hebben, zelfs al zou je daardoor geen werkloosheid meer krijgen.
Klopt... Alleen heeft in dit geval de RVA mij in het ongelijk gesteld, en is het vonnis zodanig dat ik in principe vrijgesproken ben van alle schuld. Natuurlijk... of de RVA het ook zo gaat bekijken weet ik niet.
Op zich interesseert het RVA-luik mij niet meer, ik heb alleen geen zin om nog eens x maand te moeten wachten eer het eindelijk in orde is....
...Het enige nuttige hier zou het achterstallige loon zijn dat me eindelijk gaat worden uitbetaald.

Gisteren wist mijn advocaat mij te vertellen dat het geld in 1ste instantie naar hen wordt overschreven, dan naar het ACV die het dan naar mij overmaakt. Ook krijg ik het brutoloon niet in de handen, er moet eerst van alles worden afgetrokken.
klopt: de werkgever zal veroordeeld zijn door de rechter tot het betalen van som X na afhouding van de sociale bijdragen etc... (zie de letterlijke formulering door de arbeidsrechtbank). Het ACV én de advocaat van het ACV zullen dus zelf ook het brutobedrag NIET krijgen, enkel het nettobedrag. De rest zal door de werkgever moeten doorgestort worden naar de belastingen/RSZ en daarvan zal je loonfiches etc. krijgen.
En daar zit hem nu voor mij het probleem... Afgaande op de uitleg ga ik hier na afloop blijkbaar zo goed als niets aan overhouden, buiten dan een onbeduidende som geld, een paar nutteloze papieren die ik waarschijnlijk direct weggooi en de geruststelling de proceskosten niet te moeten betalen. Ik heb indertijd gevraagd gehad om het hele geding stop te zetten: ik had hoegenaamd geen interesse om dat van toen nog recht te laten zetten, had er dan ook geen problemen van ondervonden en wou het risico vermijden om gevraagd te worden om de proceskosten te moeten betalen. Hun antwoord: gaat niet meer...
dat het proces niet meer geannulleerd kon worden klopt niet helemaal. Dat kon wel degelijk nog. Enkel zijn er 2 zaken die je moet opmerken:
- je bent waarschijnlijk akkoord gegaan met de voorwaarden van het ACV die waarschijnlijk zullen bepaald hebben dat eens je de rechtzaak begonnen bent, je die niet meer kon stopzetten zonder akkoord met het ACV. Reden: RPV-vergoedingen en dergelijke. Het stopzetten van zo'n rechtzaak kan hen zelf geld kosten + het is niet noodzakelijk te verantwoorden dat een rechtzaak uit "moeheid" zomaar rechtgezet wordt, het ACV wil rechtzaken die begonnen zijn ook afgerond zien tenzij er een voordelige minnelijke schikking met de werkgever kan getroffen worden (waarvan jij dan op de hoogte zou gebracht worden).
- je bent méér dan waarschijnlijk akkoord gegaan bij de RVA om voorlopige werkloosheidsuitkeringen te krijgen in afwachting van het proces. In die voorwaarden van de voorlopige werkloosheiduitkeringen staat dat je jezelf verplicht om een rechtzaak aan te spannen tegen de werkgever. Doe je dat niet of zet je die stop zonder tot het einde te gaan, dan zal de RVA alle voorlopige werkloosheidsuitkeringen terugvorderen. Dit kan over duizenden euro's gaan.
Wel... Neen. Ik ben zoals hierboven gezegd in het fout gesteld door de RVA. Ik ben voor 2 maand geschorst geweest, en ben tegen die uitspraak van de RVA ook in beroep gegaan. Ik heb toen wel van de RVA te horen gekregen dat ze gingen wachten op de uitspraak van de rechtbank ivm. de rechtmatigheid van het ontslag met dringende redenen. Of dit kwalificeert als een verplichting om het proces tot het einde toe door te zetten weet ik niet. Ze hebben me wel altijd voorgehouden me niet zwaarder te gaan straffen... ik was al gestraft, verzwaren gingen ze niet doen. Ik heb in elk geval nooit iets gekregen "in afwachting van het proces". Toch zover ik weet niet...

Sterker nog... Alvorens het aan mijn advocaat te vragen had ik eerst contact genomen met de RVA. De persoon die ik toen te horen kreeg vertelde me dat het überhaupt niets uitmaakte wat hun betrof. Ik zou door hen gewoon opnieuw in het ongelijk gesteld worden, maar zonder verdere gevolgen. Daarna stelde ik de vraag aan het ACV via de advocaat (ik kreeg mijn dossierverantwoordelijke maar nooit te pakken), en die liet me een tijdje later weten "een negatief advies" te hebben gekregen. Zonder verdere commentaar...

Ik was er indertijd wel geïrriteerd door... Het stopzetten van de rechtszaak had me niets extra gekost, maar het verder zetten stelde me bloot aan een risico waar ik mijn vragen over had. Wat kon ik er tenslotte nog mee bereiken? Wat extra geld, een paar papiertjes die voor mij niets meer uitmaakten. Als zelfstandige heb ik tenslotte geen uitstaans meer met werkloosheidsvergoedingen of de RVA in het algemeen. Mijn advocaat vond mijn houding nogal bevreemdend....
Ik heb geen idee bij ik in het ACV nog terechtkan voor deze vragen, en hoelang het nog gaat duren eer het volledig afgerond is. Bovendien wil ik het bruto-bedrag rechtstreeks laten overschrijven op mijn rekening. Kosten zoals de sociale zekerheid, de bedrijfsvoorheffing zou ik veel liever zelf laten uitrekenen en uitbetalen, dan het over te laten aan het ACV... Zo heb ik in 1ste instantie toch nog iets aan dat geld...
kan dus niet, gezien ze zelf het brutobedrag niet krijgen.
Wat zijn mijn mogelijkheden? Kan ik er voor zorgen dat het bruto-bedrag wordt overgeschreven op mijn rekening? Wat kan ik nog verwachten van de RVA? Gaan zij mij een factuur sturen van bijdragen die ik toen ontvangen heb?
De afrekening met de RVA zal effectief gebeuren. Als je bvb recht had op 6000 euro loon voor 4 maand en je in die 4 maand 4x1300 euro wlh otnving, ga je nog 800 euro krijgen. Door de rechtzaak te doen, vermijd je echter wel dat je die 4x1300 euro moest terugbetalen aan de RVA, wegens geen rechtzaak gedaan...
Rest er mij nog 1 vraag te stellen: stel, de RVA komt de 3 resterende maanden teruvragen (de 1ste 2 maand heb ik geen uitkering gekregen, die kunnen ze dan ook niet terugvragen), aan wie gaan ze dan de vraag stellen? Aan het ACV, of krijg ik "1 dezer" een afrekening van de RVA in de bus, of ik nu al het geld heb ontvangen of niet?

Kan ik van het ACV eisen me een volledige verantwoording door te sturen van alles wat er van is afgehouden, zodat ik het door mijn boekhouder kan worden nagekeken?

Reclame

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#4 , 02 mei 2012 14:40

Nu blijkt de directeur van het bedrijf in kwestie 2 dagen later overleden te zijn... Op zich niet echt een probleem, denk ik (hij was niet de enige eigenaar), maar ik vraag me af of ze dit kunnen gebruiken om alles op de "lange" baan te schuiven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 mei 2012 20:08

Klopt... Alleen heeft in dit geval de RVA mij in het ongelijk gesteld, en is het vonnis zodanig dat ik in principe vrijgesproken ben van alle schuld. Natuurlijk... of de RVA het ook zo gaat bekijken weet ik niet.
Op zich interesseert het RVA-luik mij niet meer, ik heb alleen geen zin om nog eens x maand te moeten wachten eer het eindelijk in orde is....
het interesseert jou niet meer, omdat je al het geld van de RVA gekregen hebt... de RVA interesseert het natuurlijk wél nog ;).
Wel... Neen. Ik ben zoals hierboven gezegd in het fout gesteld door de RVA. Ik ben voor 2 maand geschorst geweest, en ben tegen die uitspraak van de RVA ook in beroep gegaan. Ik heb toen wel van de RVA te horen gekregen dat ze gingen wachten op de uitspraak van de rechtbank ivm. de rechtmatigheid van het ontslag met dringende redenen. Of dit kwalificeert als een verplichting om het proces tot het einde toe door te zetten weet ik niet.
ja, gezien je bij het krijgen van je geld dat moest tekenen ;). .
Ze hebben me wel altijd voorgehouden me niet zwaarder te gaan straffen... ik was al gestraft, verzwaren gingen ze niet doen. Ik heb in elk geval nooit iets gekregen "in afwachting van het proces". Toch zover ik weet niet...
ze zullen je niet zwaarder straffen dan 2 maand, maar die 2 maand kunnen ze wel behouden.
Sterker nog... Alvorens het aan mijn advocaat te vragen had ik eerst contact genomen met de RVA. De persoon die ik toen te horen kreeg vertelde me dat het überhaupt niets uitmaakte wat hun betrof. Ik zou door hen gewoon opnieuw in het ongelijk gesteld worden, maar zonder verdere gevolgen.
zonder verdere gevolgen voor de sanctie, maar opnieuw: niet qua terugvorderingen, daar kan het wél gevolgen hebben.
Rest er mij nog 1 vraag te stellen: stel, de RVA komt de 3 resterende maanden teruvragen (de 1ste 2 maand heb ik geen uitkering gekregen, die kunnen ze dan ook niet terugvragen), aan wie gaan ze dan de vraag stellen? Aan het ACV, of krijg ik "1 dezer" een afrekening van de RVA in de bus, of ik nu al het geld heb ontvangen of niet?
dat zal in principe apart afgerekend worden, maar pas nadat je het geld ontvangen hebt.
Kan ik van het ACV eisen me een volledige verantwoording door te sturen van alles wat er van is afgehouden, zodat ik het door mijn boekhouder kan worden nagekeken?
ze zullen je met alle plezier een kopie van het rekeninguittreksel geven van de som die op hun rekening is doorgekomen. De afrekenign van bruto/netto is voor je ex-werkgever, die moet je een loonfiche opsturen met de berekening.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#6 , 02 mei 2012 22:47

Wel... Neen. Ik ben zoals hierboven gezegd in het fout gesteld door de RVA. Ik ben voor 2 maand geschorst geweest, en ben tegen die uitspraak van de RVA ook in beroep gegaan. Ik heb toen wel van de RVA te horen gekregen dat ze gingen wachten op de uitspraak van de rechtbank ivm. de rechtmatigheid van het ontslag met dringende redenen. Of dit kwalificeert als een verplichting om het proces tot het einde toe door te zetten weet ik niet.
ja, gezien je bij het krijgen van je geld dat moest tekenen ;). .
Goh, ik heb niks moeten tekenen daaromtrent... Na die 2 maand heeft mijn vakbond opnieuw een aanvraag voor werkloosheidsvergoeding ingediend, en die is toen wel aanvaard.
Maar ik heb niks moeten tekenen waarin stond dat ik verplicht mijn proces moest uitzitten...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 mei 2012 07:17

en bij het tekenen van de aanvraag voor werkloosheidsvergoeding heb je getekend dat je, als je loon ontvangt voor de periode dat je werkloosheidsuitkering kreeg, de wlh zal terugstorten. Staat zo in het KB/MB over de werkloosheidsreglementering (even vergeten welk artikel).

klungel

#8 , 03 mei 2012 10:39

en bij het tekenen van de aanvraag voor werkloosheidsvergoeding heb je getekend dat je, als je loon ontvangt voor de periode dat je werkloosheidsuitkering kreeg, de wlh zal terugstorten. Staat zo in het KB/MB over de werkloosheidsreglementering (even vergeten welk artikel).
indien men poogt de uitspraak te verzwijgen om de werkloosheidsvergoeding onrechtmatig te behouden riskeer je een boete van 300€ tot 6000€ en in het ergste geval zelfs een bijkomende gevangeinstraf tot 3 jaar


wet 28/12/1944

art 7 [§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nochtans, wanneer hij de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft, niet of slechts gedeeltelijk ontvangen heeft, kan hij voor de overeenstemmende periode voorlopig werkloosheidsuitkeringen genieten, indien hij, naast de gewone voorwaarden voor het verkrijgen van laatstgenoemde uitkeringen, de volgende voorwaarden vervult :

1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;
2° zich ertoe verbinden de voorlopig ontvangen werkloosheidsuitkeringen terug te storten van zodra hij de vergoeding of de schadevergoeding verkregen heeft;
3° zich ertoe verbinden de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening op de hoogte te brengen van elke schuldbekentenis die zijn werkgever doet of van elke gerechtelijke beslissing die wordt genomen met betrekking tot de vergoeding of de schadevergoeding;
4° aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, de vergoeding of de schadevergoeding waarvan het recht hem is erkend, over te dragen ten belope van het bedrag van de voorlopig toegekende werkloosheidsuitkeringen.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#9 , 03 mei 2012 13:40

Ik ben niet van plan iets te verzwijgen eh :-)

Het ging hem er over dat JPV dacht dat ik iets getekend waardoor ik wettelijk verplicht was mijn proces tot het einde door te zetten...

Ik dacht niets in die trend te hebben getekend :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”